Elementos que influyen en el fracaso universitarioun estudio descriptivo

  1. Alonso Martín, Pilar
  2. Lobato Soriano, Herminia
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2005

Volume: 16

Issue: 1

Pages: 63-79

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.16.NUM.1.2005.11363 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

The present work seeks to describe some of the elements that intervene in the university failure and for it was built it a questionnaire that was executed in an anonymous way by the students that accepted to participate. The study was carried out in the Licentiate of Psicopedagogía, belonging to the Ability of CC.EE of the University of Huelva, so much in tomorrows schedule like of late, during the months of April and May of the 2002.The main obtained results show that the reading habits are scarce, being reduced to the obligatory books of the different subjects; the stocking of hours dedicated to the study is of 10 weekly hours, time that isdistributed in a daily study of the subjects stops half of the sample. The used tool is the class notes.Regarding the procedures and technical of study it was observed that the great majority of the sample yes it uses them; the type of favorite exam is the cocktail (mixture of type test and development); as for the difficulties of the two exam types they are the use of confused questions and the difficulty to structure the answers.Besides these difficulties the fourth three parts of the sample point out as the main obstacle that interferes in their studies the quantity of works that you/they have to carry out for the different subjects.

Bibliographic References

  • Albee, G. W. (1980). "A competency Model to replace the Defect Model". En M. Gibbs, J. R. Lachemmeyer y J. Sigar (Comps.), Community Psychology. New York: Gardner Press.
  • Baquero, R. et al. (1996). "El alumno Ingresante en la Universidad. Un abordaje psico-educativos". Espacios en blanco. Revista de educación, nº 3-4 junio.
  • Brenca, R. (1996). Cuando la oralidad y la escritura entran en conflicto. Ponencia al III Congreso Internacional Latino-Americano de Semiótica, IV Congreso Brasileño de Semiótica, Pontificia Universidad Católica de San Pablo, Brasil, 1996.
  • Carvallo, S. (1997). El discurso caótico: aportes para el análisis crítico. Ponencia al II Coloquio de ALED, Universidad de Buenos Aires, 1997.
  • Casanova, J., Sanjose, R. y Pérez, P. J. (1985): "Contribución al análisis del fracaso escolar en el primer curso de las Facultades de Ciencias". Revista de Educación, 278: 99-117.
  • Casco, M. (1998). Los problemas del léxico en las producciones escritas de estudiantes universitarios. Ponencia al VII Congreso Nacional de la SAL, Neuquén.
  • Casullo, M. (1996). Evaluación psicológica en el campo socioeducativo. Buenos Aires: Paidós.
  • Clemente Carrión, A. (1998). "Modificación y rendimiento académico en los estudios superiores". En M. Acosta, (Dir.), Creatividad, motivación y rendimiento académico (pp. 81-97). Granada: Aljibe.
  • Coulon, A. (1995). Etnometodología y Educación. Buenos Aires: Paidós.
  • Crespo, J. y Muñoz, A. (1976): "Actitudes y conocimientos sobre los estudios universitarios en alumnos de COU". Revista de Psicología General y Aplicada, 141-142, 1052-1058.
  • De Beaugrande, R. y Dressler, W. (1981). Introducción a la lingüística del texto. Tübingen: Niemeyer.
  • Eccles, I. (1983). "Expectancies, values, andacademic behaviors". En J. T. Spence (Ed.), Achievement and achievement motives (pp. 12-23). San Francisco: Freeman.
  • Echebarría, A. (comp. 1991). Psicología social socio-cognitiva. Bilbao: Descleé de Brower S.A.
  • Eco, U. (1989). Lector in fábula. Barcelona: Lumen.
  • Eysenck, H. J. (1975). "Review of Wankowski and Cox". Educational Review, Vol. 27, nº 2.
  • Feldman, R. S. (1986). Social psychology of education. Cambridge: Cambridge University Press.
  • González Tirados, M. (1985): Influencia de la naturaleza de los estudios universitario en los estilos de aprendizaje de los sujetos. Tesis doctoral 1985, Universidad Complutense de Madrid.
  • González Tirados, R. M. (1985). Análisis de las causas del fracaso escolar en la Universidad Politécnica de Madrid. Madrid: CIDE.
  • González, M. A. y López, E. (1985): "Factores del rendimiento universitario". Revista Española de Pedagogía, XLlII, 169-170: 497-510.
  • Graumann, C. F. (1971). Fundamentos de psicología. Vol. I. Motivación, Madrid: Morata.
  • Gylli, M. (1978). El problema del rendimiento escolar. Barcelona: Oikos-Tau.
  • Herrero, S. R. y Ingestos, A. (1980). El rendimiento académico en la Universidad. Salamanca: ICE
  • Holder, R. L. y Wankowski, J. A. (1980). Personality and academic performance of students at University. Research into Higher Education Monographs. The Society for Research into Higher Education, University of Surrey, Guilford. Surrev.
  • Holland, J. L. (1966). The psychology of vocational choices. A theory of personality types and model environments. Braisdell: Waltham.
  • Holland, J. L. (1985). Making vocational choices. A theory of personality types and model environments. Englewoods Cliffs: Prentice-Hall.
  • Huertas, I. A. (1997). Motivación. Querer Aprender. Buenos Aires: Paidós.
  • Juan Espinosa, M., Colom, B. R. y Quiroga, M. A. (1996). La práctica de la psicología diferencial en industria y organizaciones. Madrid: Pirámide.
  • Kaplan, C. (1997). La Inteligencia Escolarizada. Buenos. Aires: Miño y Dávila.
  • Kelley, H. H. (1967). "Attribution theory in social psychology". En D. Levine (Ed.), Nebraska symposium on motivation, Vol. 15, pp. 192-241. Lincoln: University ofNebraska Press.
  • Latiesa, M. (Comp.) (1986). Estudio longitudinal de una cohorte de alumnos de la Universidad Autónoma de Madrid. Análisis de la deserción universitaria. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
  • Leite, A. (1997). Informe final de investigación, Ingreso y desgranamiento Universitario. Una problemática a resolver. Secretaría General de Ciencia y Técnica.
  • Lofquist, L. H. y Dawis, R. V. (1991). Essentials of Person-environment correspondence counseling. University of Minnesota: University of Minnesota Press.
  • McClelland, D. C. (1961). Human motivation. Clenville: Scott Foresman.
  • Monereo, C. (1994). Estrategias de Enseñanza y Aprendiza}e. Madrid: Graó
  • Moscovici, S. (1986). Psicología Social 11. Buenos.Aires: Paidós.
  • Morris, L. W., Davis, M. y Hutchins, C. (1981). "Cognitive and emotional components of anxiety". Joumal of Educational Psychology, 73, 541-555.
  • Núñez Pérez, T. C. (1996). "Motivación en el Ámbito Universitario: concepto de inteligencia, metas de estudio, elección de tarea y aproximaciones al Aprendizaje, Universidad de Oviedo, España". Revista de Educación, nº 31O, mayo/agosto.
  • Ovejero, A. (1996). "Psicología social de la educación". En J. L. Alvaro, A. Garrido y J. R. Torregrosa (Cord.), Psicología social aplicada. Madrid: McGraw Hill.
  • Peiró, J. M. y Prieto, F. (Dirs) (1996). Tratado de psicología del trabajo. Vol. T. La actividad laboral en su contexto. Madrid: Síntesis Psicología.
  • Pelechano, V. (Dir). (1989). "Análisis y modificación de conducta (tema monográfico)". Análisis y modificación de conducta. Vol. 15.
  • Perrenoud, Ph. (199O). La construcción del éxito y del fracaso escolar. Madrid. Morata.
  • Peterson, C. y Seligman, M. E. P. (1984). "Causal explanation as a risk factor for depression: Theory and evidence". Psychological Review, 91, 347-374.
  • Pozo, C. (1996). El fracaso académico en la Universidad: Sistema de evaluación e intervención preventiva. Tesis Doctoral (no publicada), Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
  • Pozo, C. y Hemández, J. M. (1997). "El fracaso académico universitario". En P. Apodaca y C. Lobato (Comps.), Calidad en la Universidad: Orientación y evaluación. Bilbao: Alertes.
  • Saldaña, R. (1986). Éxitos y fracasos en la universidad. En M. Latiesa (Comp.), Estudio longitudinal de una cohorte de alumnos de la Universidad Autónoma de Madrid. Análisis de la deserción universitaria (pp. 1-17). Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
  • Salvador, L. y Valcárcel, A. (1989). El rendimiento académico en la Universidad de Cantabria: Abandono y retraso en los estudios. Madrid: CTDE
  • Sánchez Miguel, E. (1995) Los textos expositivos, estrategias para mejorar su comprensión. Buenos Aires, Ed Santillana, 1995
  • Tyler, L. E. (1965). Psicología de las diferencias humanas. Madrid: Marova.
  • Vroom, V. H. (1976). "Can leaders learn to lead?". Organizational Dynamics, (Winter), 17-28.
  • Zurita, N. T. C. y Leite, A. E. (1997). Perfil Sociomotivacional, Modalidad 1nstitucional y Comportamiento Académico. Ponencia presentada en el Segundo Encuentro Nacional: La Universidad como objeto de investigación. Buenos. Aires.
  • Zurita, N. de (1996). "El Primer Año Universitario, variables Académicas y Extra-académicas asociadas al Abandono, la permanencia y el rendimiento Académico, Facultad de Humanidades". En Revista Nordeste 2ª Época, Serie Tnvestigaciones y Ensayos, 3 Ciencias de la Educación-UNNE- Resistencia.