Hace 50 años tenía 50 años

  1. García García, Andrés
  2. Gómez Bujedo, Jesús
  3. Pérez Fernández, Vicente J.
  4. Gutiérrez Domínguez, María Teresa
  5. Bohórquez Zayas, Cristóbal
Revista:
Acción psicológica

ISSN: 1578-908X

Any de publicació: 2006

Volum: 4

Número: 1

Pàgines: 7-14

Tipus: Article

DOI: 10.5944/AP.4.1.488 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Altres publicacions en: Acción psicológica

Resum

The basic principles of Skinner�s theory, particularly his conception of science, behavior, organisms, etc., have not always been understood. This has led him to be criticized, often in a not proper guided way. We reply some of the frequently received criticisms: private behaviors, complex behaviors, the black box, its applicability and its effectiveness. In summary, through this work we intend to pay a tribute and spread what being a behaviourist means in today�s psychology.

Referències bibliogràfiques

  • Benjumea, S. (1986). El conductismo: un intento de definición de la Psicología. En S. Benjumea, La psicología hoy: de la teoría a la intervención (pp. 30-61). Sevilla: UNED.
  • Benjumea, S. (1991). La simulación y síntesis de conductas humanas complejas en el laboratorio de conducta animal. En L. Amador y G. De La Casa (Eds.), La Psicología Hoy: Algunos campos de actuación (pp. 24-50). Sevilla: UNED.
  • Breland, K., y Breland, M. (1961). The misbehavior of organisms. American Psychologist, 16, 68-684.
  • Catania, A.C. (1984). The operant behaviorism of B.F. Skinner. En A.C. Catania y S. Harnad (Eds), Canonical Papers of B.F. Skinner, The Behavioral and Brain Sciences, 7, 4, 473-724.
  • Chiesa, M. (1994). Radical behaviorism: The philosophy and the science. Boston: Authors Cooperative.
  • Domjan, M. (2003). Principios de aprendizaje y conducta. Madrid: Thomson Editores Spain.
  • García, A. y Benjumea, S. (2002). Orígenes, ampliación y aplicaciones de la equivalencia de estímulos. Apuntes de Psicología, 20 (1), 41-56.
  • Gómez, J., García, A., Gutiérrez, C. y Bohórquez, C. (2003). Valoración del conductismo radical en estudiantes de psicología de la Universidad de Sevilla. Iberpsicología, 8. 1. 2.
  • Gómez, J., García, A., Pérez, V., Bohórquez, C., y Gutiérrez, C. (2002). Los hechos internos en una ciencia natural: conductismo radical y eventos privados. Apuntes de Psicología, 20, 1, 119-134.
  • Haggbloom, S. J. (2002). The 100 Most Eminent Psychologists of the 20th Century. Review of General Psychology, 6, 2, 139–152.
  • Lattal, K.A. (1979). Reinforcement contingencies as discriminative stimuli II. Effects of changes in stimulus probability. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 31, 15-21.
  • Papini, M.R. (2002). Pattern and process in the evolution of learning. Psychological Review, 109, 186- 201.
  • Pérez, V., Gutiérrez, M.T., García, A. y Gómez, J. (2005). Procesos psicológicos básicos: Un análisis funcional. Madrid: Pearson Educación.
  • Skinner, B.F. (1938). The behavior of organisms. New York: Appleton-Century-Crofts (Trad. castellana: Barcelona, Fontanella, 1975).
  • Skinner, B.F. (1953). Science and Human Behavior. Barcelona: Fontanella.
  • Thorndike, E. L. (1911). Animal Intelligence. New York: MacMillan.