Taller de prensa económica como instrumento de innovación educativa

  1. Iglesias Garrido, Jesús
  2. Toscano Cruz, María de la O
  3. Román Diaz, María Concepción
Aldizkaria:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Argitalpen urtea: 2012

Alea: 30

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 423-440

Mota: Artikulua

DOI: 10.6018/RIE.30.2.137171 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Beste argitalpen batzuk: Revista de investigación educativa, RIE

Laburpena

This paper describes a project of Educational Innovation that presents a workshop on eco-nomic press as part of the subjects of Economics taught in the degree in Business (DCE) and the degree in Labour Studies (CCTT) at the University of Huelva, Spain. The main objective of this workshop is to promote both self-regulated, collaborative learning, and motivation in the classroom. The methodology used in this workshop consists of guided study of economic news to help consolidate knowledge taught in the theory classes and to foster the application of theory to concrete problems, as well as to encourage reasoning and analysis of different articles in focus groups. The workshop was assessed by means of a questionnaire that allows identifi-cation of the impact of theoretical concepts on understanding and on student assessment and satisfaction. The results reveal that the workshop stimulates understanding of the theoretical concepts presented in economic theory

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aguaded-Gómez, J.I., Díaz, M.R., La institucionalización de la teleformación en las universidades andaluzas (2010) Revista Universidad y Sociedad Del Conocimiento, 7 (1), pp. 1-11. , http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/issue/view/v7n1
  • Alonso, J., (1997) Motivar Para El Aprendizaje: Teorías y Estrategias., , Barcelona, España: Edebé
  • Alonso, J., ¿qué podemos hacer los profesores universitarios para mejorar el interés y el esfuerzo de nuestros alumnos por aprender? (1999) Premios Nacionales de Investigación Educativa 1998, pp. 151-187. , En Ministerio de Educación y Cultura (Ed.), Madrid, España: MEC
  • Alonso, J., Motivación y estrategias de aprendizaje. Principios para su mejora en alumnos universitarios (2004) Docencia Universitaria: Orientaciones Para la Formación Del Profesorado, , En AA.VV., Oviedo, España: ICE, Universidad de Ovierdo
  • Álvarez, B., González, C., García, N., La motivación y los métodos de evaluación como variables fundamentales para estimular el aprendizaje autónomo (2007) Red U. Revista de Docencia Universitaria, 2, pp. 1-12. , http://www.redu.um.es/Red_U/2
  • Anaya, D., (2009) Bases Del Aprendizaje y Educación., , Madrid, España: UNED
  • Castro, M., Gómez-Calero, M.P., Pablo-Romero, M.P., Sanz, M.T., Yñiguez, R., Una experiencia en la docencia de introducción a la economía, a través de tecnologías interactivas (2011) Revista de Investigación Educativa, 29 (1), pp. 43-57
  • Cruz De La, A., (2004) Lección Magistral y Aprendizaje Activo, , (Documento no publicado). Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad de Oviedo, Oviedo, España
  • Estebaranz, A., (1999) Didáctica e Innovación Curricular., , Sevilla, España: Secretariado Publicaciones de la Universidad de Sevilla
  • González, M., Raposo, M., Necesidades formativas del profesorado universitario en el contexto de la convergencia europea (2008) Revista de Investigación Educativa, 26 (2), pp. 285-306
  • Salinas, J., Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria (2004) Revista Universidad y Sociedad Del Conocimiento, 1 (1), pp. 1-16. , http://campusvirtual.unex.es/cala/cala/file.php/126/pdf/salinas1104.pdf
  • Suárez, J.M., Fernández, A.P., (2004) El Aprendizaje Autorregulado: Variables Estratégicas, Motivacionales, Evaluación e Intervención., , Madrid, España: UNED
  • Tejada, J., (1998) Los Agentes de la Innovación en Los Centros Educativos., , Málaga, España: Aljibe