Las competencias profesionales en Educación Física

  1. Pazo Haro, Clara Isabel
  2. Tejada Mora, Jesús
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2012

Issue: 22

Pages: 5-8

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The aim of the new degrees in the university community has in common to require students begin to acquire over their training, a range of skills to achieve the knowledge, attitudes and skills: personal, professional and methodological required for the performance of each of the professions. Although the skills are not mandatory in the old degrade of Teacher of Physical Education at the University of Huelva, one must know what skills and to what degree are currently being developed. Thus, university lecturers have a more objective reference starting from the reality of students, focusing on those skills that are less developed and strengthening the most favored ones today. The methodology used was quantitative, using the questionnaire as a measurement instrument and subsequent analysis through SPSS version 18 program. The sample was composed of pupils of the last year of teaching Physical Education at the University of Huelva, the lectures of Physical Education Area of the University and teachers in active of the province of Huelva

Bibliographic References

  • Alonso, L. E.; Fernández, C. J., & Nyssen, J. M. (2009). El debate sobre las competencias. Una investigación cualitativa en torno a la educación superior y el mercado de trabajo en España. Madrid: ANECA.
  • Aubert, J., & Gilbert, P. (2003). L’évaluation des compétences. Sprimont, Bélgica: Mardaga.
  • Borrerro, C., & Contreras, L. C. (2009). Evaluación de competencias en entornos virtuales. En Aguaded, J. I., y Fonseca M. C. (Ed.) Huellas de innovación docente en las aulas universitarias, pp.77-86. La Coruña: Netbiblo.
  • Cano, E. (2007). Cómo mejorar las competencias de los docentes. Guía para la autoevaluación y el desarrollo de las competencias del profesorado. Barcelona: Graó.
  • Corominas, E., Tesouro, M., Capell, D., Teixidó, J., Pèlach, J., & Cortada, R. (2006). Percepciones del profesorado ante la incorporación de las competencias genéricas en la formación universitaria. Revista de Educación, 341, 301-336.
  • Fernández, C., & Baptista, P. (2000). Metodología de la investigación. México: MCGraw-Hill Interamericana.
  • Gardner, H. (2001). Estructura de la mente e inteligencia múltiples. 6ª edición. Colombia: Editorial Mac Graw Hill
  • González, J., & Wagenaar, R. (Coord.) (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe Final. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Hernández, R.; Fernández, C., & Baptista, P. (2000). Metodología de la investigación. México: MCGraw-Hill Interamericana.
  • Imbernón, F., Silva P., & Guzmán C. (2011). Teaching Skills in Virtual and Blended Learning. Environments, 36, 107-114.
  • Le Boterf, G. (1998). La ingeniería de las competencias. D órganisation, 6; 23-33.
  • Martín, M. C. (2004). Diseño y validación del cuestionarios. Matronas Profesión, 5, 17, 23-29.
  • Martín, X., & Puig, J. M. (2007). Las siete competencias básicas para educar en valores. Barcelona: Grao.
  • MECD (2003). La integración del sistema universitario en el Espacio Europeo de Educación Superior. Documento-Marco. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (Eds.).
  • Mora, J. G. (2003). Competencias y empleo de los jóvenes graduados universitarios. Revista de Educación, 330, 157-170.
  • Mulder, M., Wesselink, R., & Bruijstens, H. Chr. J. (2005). «Job profile research for the purchasing profession». International Journal of Training and Development, 9(3), 185–204.
  • Perrenaud, P. (2006). Construir competencias desde la Escuela. Santiago: Ediciones Noreste.
  • Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.
  • Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario.Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Nancea.