Investigación acerca de la efectividad del entrenamiento audiovisual para el desarrollo de la observación

  1. Peña Acuña, Beatriz
  2. Parra Meroño, María Concepción
Revue:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Année de publication: 2012

Número: 18

Pages: 703-710

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2012.V18.40949 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Estudios sobre el mensaje periodístico

Résumé

This dissertation shows a method of teaching innovation as initiation into film language and body language for the development of competence in observation at Education in university students�. Acquiring the necessary observation shows that they are aware of their importance, they advance preparation to implement it and they have the tools to improve their own professional activity. Reflection is achieved also in the process of teaching and learning, the development of sensitivity for the beauty and the value they attach to work through the audiovisual language. Furthermore, this dissertation evaluates learning the skills sought by this methodology in the subject of �systematic observation� by fifty-two students to focus on the method´s effectiveness

Références bibliographiques

  • AAVV.: Diccionario on-line profes.net. Editorial SM. http://clave.librosvivos.net/. [Extraído el 16 de septiembre de 2010]
  • ALBERT GOMEZ, María José (2009): La investigación educativa. Madrid, McGrawHill.
  • ALMACELLAS BERNADO, María Ángeles (2004): Educar con el cine. Barcelona, Eunsa.
  • CARMONA, Ramón (2000): Cómo se comenta un texto fílmico. Madrid, Cátedra.
  • CROLL, Paul (1995): La observación sistemática en el aula. Barcelona, Editorial La Muralla.
  • DE LA TORRE, Saturnino (1996): Cine formativo. Barcelona, Octaedro.
  • DE PABLO PONS, Juan (1986). Cine y enseñanza. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.
  • ESPINO BARAHONA, Erasto Antonio (2004): “La lectura del filme en el aula: saberes, dispositivos y procesos”. Palabra Clave, 142, nº 2, Universidad de la Sabana (Colombia). [Consultado el 11 de octubre de 2012 de http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1267/1380]
  • HALL, Edward. T. (1992): La dimensión oculta. México, Siglo XXI Editores.
  • JOHNSON, David W., JOHNSON, Roger T y HOLUBEC, Edythe J. (1999): El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires, Paidós Educativo.
  • LEÓN, Benito, FELIPE, Elena, IGLESIAS, Damián y LATAS, Carlos (2011): “El aprendizaje cooperativo en la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria”. Revista de Educación, Vol. 354, pp. 731-745.
  • PEÑA ACUÑA, Beatriz (2004): “Vertiente educativa del cine”. Congreso Edutec, Educación en Nuevas Tecnologías. Barcelona, Universidad de Barcelona.
  • PEÑA ACUÑA, Beatriz (2010): Humanismo y cine: el tratamiento de la dignidad humana en la obra de Steven Spielberg. Alicante, Universidad de Alicante. Tesis inédita.
  • UCAM (Universidad Católica San Antonio, 2009): Guía académica del Grado de Magisterio Infantil. Disponible en CD. Murcia.
  • WEICK, Karl E. (1976): “Educational organizations as loosely coupled systems”, Administrative Science Quarterly, 21, pp.1-9.