Los gadgets en las plataformas de telefomaciónel caso del proyecto Dipro 2.0

  1. Infante Moro, Alfonso
  2. Gallego Pérez, Óscar
  3. Sánchez Macías, Amparo
Revue:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Année de publication: 2013

Número: 42

Pages: 183-194

Type: Article

D'autres publications dans: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Résumé

This paper describes the technical aspects which have been used to create both learning environments to get a telematic learning environment accessible from a shortcut which integrates, the contents selected by experts for the teachers' training on the acquisition of varied competences and abilities to use and include the ICT in their professional activity, and on the other hand, a telematic learning environment based on the web 2.0 architecture that includes newly technologies such as a Web services integration system based on the OSID (Open Service InterfaceDefinitions) standard, the OKI (The Open Knowledge Initiative), service oriented architecture (SOA).

Références bibliographiques

  • Barroso Osuna, J., Cabero Almenara, J. & Vázquez-Martínez, A. I. (2012). Formación desde la perspectiva de los entornos personales de aprendizaje. A p e r t u r a . Revista de Innovación educativa, 4(1). Recuperado de http:// www.udgvirtual.udg.mx/apertura/num16/ 1_formacion.html.
  • Cabero Almenara, J. (Dir.) (2006). Formación del profesorado universitario en estrategias metodológicas para la incorporación del aprendizaje en red en el Espacio Europeo de Educación Superior. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 27, 11-29.
  • Cabero Almenara, J. (2012). Tendencias para el aprendizaje digital: de los contenidos cerrados al diseño de materiales centrado en las actividades. El Proyecto Dipro 2.0. RED. Revista de Educación a Distancia, 32. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/32.
  • Cabero Almenara, J.& Marín, V. (2012). ICT training of university teachers in a Personal Learning Environment.Project DIPRO 2.0. New approaches in Educational Research, 1(1). Recuperado de http://naerjournal.ua.es/ article/view/9.
  • Cabero Almenara, J., Barroso Osuna, J. & Llorente Cejudo, M. C. (2010). El diseño de entornos personales de aprendizaje y la formación de profesores en TIC. Digital EducationReview, 18, 26-37. Recuperado de http://greav.ub.edu/der/ index.php/ der/ article/view/169/298.
  • Cabero Almenara, J., Marín Díaz, V. & Infante Moro, A. (2011). Creación de un entorno personal para el aprendizaje: desarrollo de una experiencia. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 38. Recuperado de http:// edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec38/17.
  • Llorente Cejudo, M.C. & Cabero Almenara, J. (2012). El profesorado universitario y los PLE (Entornos personales de aprendizaje): Diseño de materiales para la formación. En Y. Sandoval Romero, A. Arenas Fernández, E. López Meneses, J. Cabero Almenara & J. I. Aguaded Gómez (Coord.), Las Tecnologías de la información y comunicación en contextos educativos: nuevos escenarios de aprendizaje (pp. 203-222). Santiago de Cali: Universidad de Santiago de Cali.
  • Marín Díaz, V., Vázquez-Martínez, A. I. & Cabero Almenara, J. (2012). Redes sociales universitarias. El caso de DIPRO 2.0. Bordón, 64(4), 49-60.
  • Romero Tena, R., Cabero Almenara, J., Llorente Cejudo, M. C. & Vázquez-Martínez, A. I. (2012). El método Delphi y la formación del profesorado en TIC. Global, 44, 81-93.