La transgresión en Rosalía de Castro. Apuntes sobre el sujeto femenino y la comunidad

  1. García Candeira, Margarita
Journal:
Revista internacional de culturas y literaturas

ISSN: 1885-3625

Year of publication: 2013

Issue Title: AUSENCIAS. Escritoras en los márgenes de la cultura

Issue: 13

Pages: 37-48

Type: Article

More publications in: Revista internacional de culturas y literaturas

Abstract

This article proposes a revision of Rosalía de Castro?s figure in order to modify some features of her most known symbolic perception. Departing from Foucault?s notion of transgression and paying attention to her prose, it intends to identify Rosalía?s vital and literary stances that display a widely libertarian feminist position and an approach to community in terms of heterodoxy.

Bibliographic References

  • Castro, R. de, Obras completas. Tomo I, Santiago de Compostela, Sálvora, 1983a.
  • Castro, R., Obras completas. Tomo III, Santiago de Compostela, Sálvora, 1983b.
  • Castro, R., Obras completas. Tomo II, Santiago de Compostela, Sálvora, 1983c.
  • Castro, R., Obras completa 1. La hija del mar, Flavio, El primer loco. Ed. Ángel Abuín, A Coruña, Patronato Rosalía de Castro, 1990.
  • Davies, C., Rosalía de Castro no seu tempo, Vigo, Ed. Galaxia, 1987.
  • Foucault, M., “A Preface to Transgression”, Language, Counter-Memory, Practice: Selected Essays and Interviews (ed. Donald F. Bouchard), NY, Cornell UP, 1977, pp. 29-52.
  • García Candeira, M., “Más allá de la ansiedad de la influencia. Poética del desierto e imaginación femenina en La hija del mar, de Rosalía de Castro”, Canon y subversion. La obra narrativa de Rosalía de Castro, (Ed. Helena González Fernández y María do Cebreiro Rábade Villar), Barcelona, Icaria, 2012, pp. 99-119.
  • Gilbert, S. y Gubar, S., La loca del desván: la escritora y la imaginación literaria del siglo XIX, Madrid, Cátedra, 1998.
  • Miguélez-Carballeira, H., “¿Por qué Rosalía de Castro tenía razón? El caballero de las botas azules como texto antisistema”, Canon y subversión. La obra narrativa de Rosalía de Castro, (Ed. Helena González Fernández y María do Cebreiro Rábade Villar), Barcelona, Icaria, 2012, pp. 121-137.
  • Pardo Bazán, E., “La poesía regional gallega”. Obras completas III. Cuentos. Crítica literaria, Madrid, Aguilar, 1973, pp. 671-689.
  • Piñeiro, R., “A saudade en Rosalia”. Siete ensayos sobre Rosali?a de Castro, Vigo, Galaxia, 1952, pp. 97-109.
  • Rábade Villar, M. do C., “Rosalía de Castro sen consenso. A crítica como campo de batalla”, Protexta. Revista de libros, 18 (2011), pp. 18-19.
  • Rábade Villar, M. do C., “Spleen, tedio y ennui. El valor indiciario de las emociones en la literatura del siglo XIX”, Revista de literatura, v. 74., n. 148, 2012a, pp. 473-496.
  • Rábade Villar, M. do C., “Rosalía de Castro y el mito del progreso. Elementos para una nueva política del tiempo”, Canon y subversión. La obra narrativa de Rosalía de Castro, (Ed. Helena González Fernández y María do Cebreiro Rábade Villar), Barcelona, Icaria, 2012b, pp. 79-97.
  • Rancière, J., El desacuerdo. Política y filosofía, Buenos Aires, Nueva Visión, 1996.
  • Rodríguez, F., Rosalía de Castro, estranxeira na súa patria (a persoa e a obra de onte a hoxe), A Coruña, Asociación Socio-Pedagóxica Galega, 2011.