Adaptación y validación de la CBAS para la observación de climas motivacionales

  1. Rodríguez-Peláez, D.
  2. Garrido, P.
  3. Conde, C.
  4. Almagro, B. J.
Journal:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Year of publication: 2015

Volume: 15

Issue: 3

Pages: 253-260

Type: Article

DOI: 10.4321/S1578-84232015000300030 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Cuadernos de psicología del deporte

Abstract

The main objective of the study was to adapt and validate the Coaching Behavior Assessment System (CBAS, Smith, Smoll & Hunt, 1977) to assess the motivational climate that conveys the coach. The sample used consisted of a single monitor physical activity directed, who worked at the Sports of a public university was 27 and two years of experience. First, a content analysis of CBAS experts, who proposed the inclusion of new items was performed. Secondly, held training process four observers to evaluate the adaptation set CBAS. Then, the four researchers performed six systematic observations during different sessions randomly and concordance index was calculated. The results of the analysis of the reliability between observers showed values above 90%, reaching the last observation 98.9%. The results are discussed based on the importance of having a tool that facilitates us to assess the motivational climate that generates a coach through systematic observation.

Bibliographic References

  • Almagro, B. J., Sáenz-López, P., González-Cutre, D., y Moreno-Murcia, J. A. (2011). Clima motivacional percibido, necesidades psicológicas y motivación intrínseca como predictores del compromiso deportivo en adolescentes. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 25, 250-265.
  • Ames, C. (1992). Achievement goals, motivational climate and motivational processes. En G. C. Roberts (Ed.), Motivation in sport and exercise (pp. 161-176). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Bellack, A., Kliebard, H., Hyman, R., y Smith, F. (1966). The language of the classroom. Nueva York: Teachers College, Columbia University Press.
  • Conde, C. (2011). Efectos de la intervención en el clima tarea sobre la motivación en jóvenes deportistas. Tesis doctoral. Huelva: Universidad de Huelva.
  • Conde, Almagro, Sáenz-López y Castillo, E. (2009). Intervention and evaluation of the motivational climate transmitted by a basketball coach. Revista de Psicología del Deporte, 18, 357-361.
  • Conde, C., Almagro, B. J., Sáenz-López, P., Domínguez, A., y Moreno, J. A. (2010). Evaluación e influencia de un programa de formación orientado a la mejora del clima motivacional transmitido por entrenadores de baloncesto. Motricidad. European Journal of Human Movement, 25, 165-182.
  • Cruz, J., Torregrosa, M., Sousa, C., Mora, A., y Viladrich, C. (2010). Efectos conductuales de programas personalizados de asesoramiento a entrenadores en estilo de comunicación y clima motivacional. Revista de Psicología del Deporte, 20, 179-195.
  • Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa (2a ed.). Madrid: Morata.
  • Goetz, J. P., y LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
  • González-Cutre, D., Sicilia, A., y Moreno, J. A. (2011). Un estudio causi-experimental de los efectos del clima motivador tarea en las clases de Educación Física. Revista de Educación, 356, 677-700.
  • Landeta, J. (1999). El método Delphi. Barcelona: Ariel
  • Landis, J. R., y Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33(1), 159-174.
  • Leo, F. M., Sánchez, P. A. Sánchez, Amado, D., y García-Calvo, T. (2009). Influence of the motivational climate created by coach in the sport commitment in youth basketball players. Revista de Psicología del Deporte, 18, 375-378.
  • Mora, A., Cruz, J., y Torregrosa, M. (2009). Effects of a training program in communication styles of basketball coaches. Revista de Psicología del Deporte, 18, 299-302.
  • Moreno, M. P., Santos, J. A., Ramos, L. A., Sanz, D., Fuentes, J. P., y Del Villar, F. (2002) Aplicación de un sistema de codificación para el análisis de contenido de la conducta verbal del entrenador de voleibol. Motricidad. European Journal of Human Movement, 9, 119-140.
  • Smith, R. E., Smoll, F. L., y Cumming, S. P. (2007). Effects of a motivational climate intervention for coaches on young athletes' sport performance anxiety. Journal of Sport & Exercise Psychology, 29, 39-59.
  • Smith, R. E., Smoll, F. L., y Hunt, E. B. (1977). A system for behavioral assessment of athletic coaches. Research Quarterly, 48, 401-407.
  • Sousa, C., Cruz, J., Torregrosa, M., Vilches, D., y Viladrich, C. (2006). Evaluación conductual y programa de asesoramiento personalizado (PAPE) a entrenadores de deportistas jóvenes. Revista de Psicología del Deporte, 15(2), 263-278.
  • Steurer, J. (2011). The Delphi Method: an efficient procedure to generate knowledge. Skeletal Radiology 40(8), 959-961.
  • Torregrosa, M., Viladrich, C., Ramis, Y., Azócar, F., Latinjak, A., y Cruz, J. (2011). Efectos en la percepción del clima motivacional generado por los entrenadores y compañeros sobre la diversión y el compromiso. Diferencias en función de género. Revista de Psicología del Deporte, 1 (20), 243-255.
  • Torres, E., García-Mas, A., Palmer, A., y Cruz, J. (2008). El comportamiento observado del árbitro de voleibol y su percepción por parte de las jugadoras: una adaptación preliminar del CBAS. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8(2), 5-18.
  • Van Der Fels-Klerx, I. Gossens, L. Saaticamp, H, y Horst, S. (2002). Elicitation of quantitative data from a heterogeneous Expert Panel: Formal process and application in animal health. Risk Analisis, 22(1), 67-81.
  • Wallhead, T. L., y Ntoumanis, N. (2004). Effects of a sport education intervention on students'motivational responses in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 23, 4-18.