Aprendizaje cooperativo en observación sistemática mediante el visionado de films

  1. Peña-Acuña, Beatriz 1
  2. Parra-Meroño, M. Concepción 2
  1. 1 Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Católica San Antonio. Murcia (España)
  2. 2 Facultad de Ciencias Jurídicas y de la Empresa. Universidad Católica San Antonio. Murcia (España)
Journal:
Vivat Academia

ISSN: 1575-2844

Year of publication: 2011

Issue: 117

Pages: 701-712

Type: Article

DOI: 10.15178/VA.2011.117E.701-712 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Vivat Academia

Abstract

This paper proposes the use of film as a training tool by which to improve the capacity of observation. Our work explains how the viewing of films (sequences, extras and excerpts from films), with its own language, both verbal and nonverbal, contributes to the development of innovative capacity for systematic observation. This innovation has been applied in teaching student teachers in the field of European Higher Education Area (EHEA), using the methodology of cooperative learning and group tutoring. By viewing different films the teacher introduces students to the cinematic language and the nonverbal language, allowing them to develop and practice the observation of human behavior, either through individual work or through the supported cooperative work and the practice of mentoring groups. This in turn makes us think about different contents of the teaching-learning process. Thus, once acquired skills on the language of film students are able to apply them in other audio-visual education, whether specific programs, debates and documentaries on education, both in radio and television.

Bibliographic References

  • AAVV. (2010). Diccionario on-line profes.net. Recuperado el 16 de septiembre de 2010, de http://clave.librosvivos.net/
  • AAVV. Glosario de términos psicológicos APA. Recuperado el 14 de octubre de 2010, de http://www.apa.org/research/action/glossary.aspx#o
  • Almacellas Bernado, M. A. (2004). Educar con el cine. Barcelona: EIUNSA.
  • Almacellas Bernado, Mª A. & Piscitello, T. (2000). Educar la inteligencia.
  • Descubrimiento de los valores a través de la literatura y el cine. Córdoba: Galeón. ANECA. (2005). Libro Blanco, Título de Grado en Economía y Empresa. Madrid: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación.
  • Carmona, R. (2000). Cómo se comenta un texto fílmico. Madrid: Cátedra.
  • Comey, J. (2002). The art of film acting. Nueva York: Focal Press.
  • Croll, P. (1995). La observación sistemática en el aula. Barcelona: editorial la Muralla.
  • Chion, M. (1999). El sonido. Barcelona: Paidós.
  • De La Torre, S. (1996). Cine formativo. Barcelona: Octaedro.
  • De Pablo Pons, J. (1986). Cine y enseñanza. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • De Pablo Pons, J. P. (1998). Nuevas Tecnologías, Comunicación Audiovisual y
  • Educación. Barcelona: Cedecs.
  • Hall, E. T. (1992). La dimensión oculta. México: Siglo XXI Editores.
  • Lara, S. & Rivas, S. (2009). Aprendizaje autorregulado y fomento de competencias en dos asignaturas de master a través del empleo de plantillas de evaluación, método
  • del caso, role-playing y video digital. Educación XX1(12): 67-96.
  • Le Boterf, G. (2001). Ingeniería de las competencias. Barcelona: Gestión 2000.
  • Ministerio de Educación y Ciencia (MEC). (2005). Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Consejo de Coordinación Universitaria.
  • Morales Vallejo, P. (2006). Medición de actitudes en psicología y educación. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.
  • Peña Acuña, B. (2010). Video forums. Portal educativo PROFES NET. Recuperado el 19 de julio de 2010, de
  • http://www.religion.profes.net/propuestas2.asp?ciclo=4205&categoria=39210&nom
  • bre_id=Valores+en+el+cine&id_categoria=140&cat=Segundo+Ciclo+ESO
  • Peña Acuña, B. (2004).Vertiente educativa del cine. Trabajo presentado al Congreso Edutec. Recuperado el 20 de junio de 2010, de http://www.edutec2004.lmi.ub.es/pdf157.pdf
  • Peña Acuña, B. (2010). Humanismo y cine: el tratamiento de la dignidad humana en la obra de Steven Spielberg. Alicante: Universidad de Alicante. Tesis inédita.
  • Pinazo, D. (2010).La Comunicación no verbal. Recuperado el 23 de junio de 2010, de
  • http://www3.uji.es/~pinazo/2001Tema%205.htm
  • Parra MeroñO, M. C. & Peña Acuña, B. (2009). Participatory activities for cooperative learning. Trabajo presentado al Congreso Internacional de Educación, Investigación e
  • Innovación. Recuperado el 23 de junio de 2010, de
  • http://www.iated.org/concrete2/session_detail.php?session_id=295
  • EDUCAMADRID. (2010). Portal educativo. Recuperado el 23 de junio de 2010, de http://www.educa.madrid.org/portal/c/portal/layout?p_l_id=13380.148
  • UCAM. (2009). Guía académica del Grado de Magisterio Infantil. Disponible en CD. Murcia.
  • Villar, L. M. (2004). Programa para la mejora de la docencia universitaria. Madrid: Pearson/Prentice Hall.