Desarrollo de competencias de gestión de conflictos en la formación universitaria

  1. Yolanda Navarro Abal 1
  2. Mª José López López 1
  3. José Antonio Climent Rodríguez 1
  4. Mª José Ruíz García 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2012

Volume: 60

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE6021322 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Abstract

Among the transversal competencies included in current curriculums we find, among others, problem resolution, decision making, negotiation…; all fundamental aspects in conflict negotiation and resolution that the students must demonstrate to have acquired upon completing the educational and training process. The main purpose of this work is to analyze existing differences between Psychology and Law students at the beginning of their education (first year) and completion (fifth year). Methodology: To this effect, an ex post facto exploratory study was conducted; the Rahim Organizational Conflict Inventory-II (ROCI-II) (Rahim, 1983) was administered to a sample selected from students of both courses and a variance analysis, specifically a univariate model, was conducted. Results: The analysis of the various scales in function of degree and course indicates that there are significant differences on both variables regarding Integration; the same differences show only on the variable degree regarding avoidance and compromise. Conclusions: This study shows that, although the students start from a similar model and style of conflict negotiation, the education and training received throughout the different courses at each professional school contribute to their different development and approach to conflict resolution.

Bibliographic References

  • ALONSO MARTÍN, P. (2010). “La importancia y el nivel de desarrollo de las competencias en psicología”. Psicología desde el Caribe: Revista del Programa de Psicología de la universidad del Norte, 25, 84-107.
  • ALZATE, R. (1998). Análisis y resolución de conflictos: una perspectiva psicológica. Bilbao: UPV-EHU.
  • ARGUDIN, Y. (2006). Educación basada en competencias: nociones y antecedentes. Barcelona: Trillas.
  • AUBERT, J. y GILBERT, P. (2003). L’evaluation des compétences. Sprimont: Mardaga.
  • BLANCH, J. M. (1990). Del viejo al nuevo paro. Un análisis psicológico y social. Barcelona: PPU.
  • CANO, E. (2004). Los créditos europeos en las asignaturas de organización. En J. López Yáñez, M. Sánchez Moreno y P. Murillo Estepa (Eds.), Cambiar con la sociedad, cambiar la sociedad (27-32). Sevilla: Universidad de Sevilla.
  • CLIMENT, J. A. y NAVARRO, Y. (2010). “Importancia de la orientación profesional en el desempeño de competencias profesionales y aumento de la empleabilidad dentro del marco del Espacio Europeo de Educación Superior”. Qurriculum, 23, 165-180.
  • COROMINAS, E., TESOURO, M., CAPELL, D., TEIXIDÓ, J., PÉLACH, J. y CORTADA, R. (2006). “Percepciones del profesorado ante la incorporación de las competencias genéricas en la formación universitaria”. Revista de Educación, 341, 301-336.
  • DE DREU, C. K. W., HANRINCK, F. y VAN VIANEN, A. E. M.. (1999). Conflict and performance in groups and organizations. En L. C. Cooper y L. T. Robertson (Eds.), International Review of Industrial and Organizational Psychology (pp. 376- 405). Chichester: Wiley.
  • DELGADO, A. (2006). Competencias educativas. El porvenor México “http://www.elporvenir.com.mx/notas.asp?nota_id=59543”. [Consulta: sep. 2011].
  • DEUTSCH, M. (1994). “Constructive conflict resolution: principles, training and research”. Journal of Social Issues, 50, 13-32.
  • GARCÍA, J. y PÉREZ, M. C. (2008). “El grado en Turismo: un análisis de las competencias profesionales”. Cuaderno de Turismo, 21, 67-83.
  • GONZÁLEZ, M., FERNÁNDEZ, P. y MARTÍN, R. (2008). “Las actividades prácticas como instrumento para el desarrollo de competencias en los futuros profesionales de la educación”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 63, 141-160.
  • MEDINA, F. J., LUQUE, P. J. y CRUCES, S. (2006). Gestión del conflicto. En L. Munduate Jaca y F. J. Medina Díaz (Coords), Gestión del conflicto, negociación y mediación (pp. 45-71). Madrid: Pirámide.
  • MONTERO y LEÓN (2007). “A guide for naming research studies in Psychology”. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7 (3), 847-862.
  • MUNDUATE, L., LUQUE, P. y BARÓN, M. (1997). “Styles of handling interpersonal conflict: An observational study”. Psicothema, 9, 145-153.
  • MUNDUATE, L., GANAZA, J., PEIRÓ. J. M., y EUWEMA, M. (1999). “Patterns of styles in conflict management and effectiveness”. International Journal of Conflict Management, 10, 5-24.
  • MUNDUATE, L., LUQUE, P. Y BARÓN, M. (1997). “Styles of handling interpersonal conflict: an observational study”. Psicothema, (9), 1, 145-153.
  • OREJUDO, S., FERNÁNDEZ, T., y GARRIDO, M.A. (2008). “Elaboración y trabajo con casos y otras metodologías activas. Cuatro experiencias de un grupo de profesores de la Facultad de Educación de Zaragoza”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 63(22,3), pp. 21-45.
  • RAHIM, M. A. (1983). Rahim Organizational Conflict Inventory-II: Forms a, b and c. Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Test.
  • RAHIM, M. A. (1992). Managing conflict in organizations. Nueva York: Praeger.
  • RAHIM, M. A. y BONOMA, T. V. (1979). “Managing organizational conflict: A model for diagnosis and intervention”. Psychological Reports, 44, 1323-1344
  • RAHINM. M. A. y MAGNER, N. (1995). “Confirmatory analysis of the styles of handling intepersonal conflicto: first-order factor model and its invariance across groups”. Journal of Applied Psychology, 80, 122-132.
  • RAMOS ÁLVAREZ, M. M., MORENO FERNÁNDEZ, M. M., VALDÉS CONROY, B. y CATENA, A. (2008). “Criteria of the peer review process for publication of experimental and quasiexperimental research in Psychology: A guide for creating research papers”. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8 (3), 751-764
  • THOMAS, K.W. (1992). Conflict and negotiation processes in organizations. En M. D. Dunnette y L.M. Hough (Eds). Handbook of industrial and organizational psychology (pp. 651-717). Chicago: Rand McNally.
  • VAN DE VLIERT, E. (1997). Complex interpersonal conflict behavior: theoretical frontiers. Hove: Psychological Press.
  • VAN DE VLIERT, E. y EUWEMA, M.C. (1994). “Agreeableness and Activeness as Component of Conflict Behaviors”. Journal of Personality and Social Psychology. 66, 674-687.
  • VINYAMATA, E. (2003). Resolución de conflictos: recursos y tratamiento. Barcelona: Ariel.