Análisis de las concepciones docentes sobre ciudadanía en un caso de educación formal plurilingüe

  1. Delgado-Algarra, Emilio José 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Didácticas Específicas

ISSN: 1989-5240

Year of publication: 2017

Issue: 16

Pages: 27-45

Type: Article

More publications in: Didácticas Específicas

Abstract

Throughout the Plurilingual Education Plan in the Faculty of Sciences of Education at the University of Huelva and with the support of the qualitative analysis program Atlas.ti, it seeks to know the most significant conceptions of citizenship in a case of formal experience; paying attention, in parallel, to some highlights of plurilingual competence and pluricultural competence. Thus, regarding the problem, we focus on the results about "What are the most significant conceptions of citizenship in contexts of plurilingual formal education?", a sub-problem with special relevance in the area of didactic of social sciences. From this approach, as a result of the responses of the responsible for the plan and the interaction with the researcher, some changes are proposed in one of the tools for information collection. Finally, considering that we are in an initial phase of the study, it is observed that plurilingual social actor responds to specific profiles of citizenship located between civic cosmopolitanism and radical democracy.

Bibliographic References

  • CAI, W. W., y SANKARAN, G. (2015). Promoting Critical Thinking through an Interdisciplinary Study Abroad Program. Journal of International Students, 5 (1), 38-49. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1052832.pdf [consultado: 01/10/2016]
  • CARR, W. y KEMMIS, S. (1986). Becoming critical (11th edition). London: Deakin University Press
  • CORTINA, A. (1997). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid: Alianza.
  • COSTE, D., MOORE, D. y ZARATE, G. (2009). Plurilingual and Pluricultural Competence Studies towards a Common European Framework of Reference for language learning and teaching. Council of Europe.
  • COSTE, D. Y SIMON, D. L. (2009). The Plurilingual Social Actor. Language, Citizenship, Education, International Journal of Multilingualism, 6(2), 168-185.
  • CRESWELL, J. W. (2008). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (third edition). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson International Edition.
  • DELGADO-ALGARRA, E. J. (2014). Educación para la ciudadanía en la enseñanza de las Ciencias Sociales y su vinculación con las dimensiones de la memoria: estudio de caso en ESO. (Tesis doctoral). Recuperado de http://hdl.handle.net/10272/8841 [consultado: 03/12/2016]
  • DELGADO-ALGARRA, E. J. (2015a). Educación Ciudadana y Memoria Histórica en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista de Investigación, 14, pp. 97-109.
  • DELGADO-ALGARRA, E. J. (2015b). Investigación acción participativa como impulsora de la ciudadanía democrática y el cambio social. IJERI International Journal of Educational Research and Innovation, 3, pp. 1-11.
  • DELGADO-ALGARRA, E. J. (2016). Ciencias sociales y educación ciudadana: de la glocalización al actor social plurilingüe. III Congreso Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa. Sevilla, 28 – 30 de noviembre de 2016.
  • ESTEPA, J. (2013) (Ed.). La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias. Huelva: Universidad de Huelva.
  • GAJO, L. (2014). From Normalization to Didactization of Multilingualism: European and Francophone Research at the Crossroads between Linguistics and Didactics. In CONTEH, J. y MEIER, G. (Eds.). The Multilingual Turn in Languages Education: Opportunities and Challenges. UK: Multilingual Matters.
  • LEVINSON, M. (2014). Action civics in the classroom. Social Education, 2, 68-72.
  • MOUFFE, C. (1999). El retorno de lo político: Comunidad, ciudadanía, pluralismo, democracia radical. Barcelona: Paidós.
  • PORLÁN, R.; MARTÍN DEL POZO, R.; MARTÍN, J. y RIVERO; A. (2001). La relación teoría-práctica en la formación permanente del profesorado. Sevilla: Díada Editora.
  • SEVA, F., SORIANO, M. C. y VERA, M. I. (2010). La práctica docente en Ciencias Sociales: un análisis cualitativo. En ÁVILA, R. M., RIVERO, M. P. y DOMÍNGUEZ SANZ, P. L. (coords.). Metodología de investigación en didáctica de las Ciencias Sociales. Zaragoza: Institución “Fernando el Católico”.
  • TOLEDO, I., RUBIO, F. D. y HERMOSÍN, M. (2012). Creencias, rendimiento académico y actitudes de alumnos universitarios principiantes en un programa plurilingüe. Porta Linguarum: Revista Internacional de Didáctica de las Lenguas Extranjeras, 18, 213-228.