Actor social plurilingüe como puente entre la enseñanza de las ciencias sociales y las lenguas extranjeraspresentación de la metodología de investigación

  1. Emilio José Delgado-Algarra 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Year of publication: 2017

Issue: 8

Pages: 97-107

Type: Article

More publications in: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Abstract

Based on an adaptation of the models of citizenship proposed by Delgado-Algarra (2014, 2015), the on Plurilingual and Pluricultural competencies integrated into the notion of plurilingual social actor (Coste and Simon, 2009) and with the support of the original category system which follows a basic structure proposed by Martín-Caceres and CuencaLópez (2015); convergences between models of citizenship and social actor understood in context of plurilingual formal education can be understood. The main purpose of the article is to present the methodological aspects of research whose problems revolves around several objectives: to know the most significant conceptions of citizenship in certain formal experiences, and the role of the most important elements of plurilingual competence and pluricultural competence in the context of formal education based on plurilingualism. In general, there are convergences with the proposals for plurilingualism and pluriculturalism analyzed in this research, taking a leading role attitudes and social justice.

Bibliographic References

  • Consejo de Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. (http://cvc.cervantes.es/obref/marco). Madrid: Instituto Cervantes - Ministerio de Educación Cultura y Deporte.
  • Coste, D., Moore, D. & Zarate, G. (2009). Plurilingual and Pluricultural Competence - Studies towards a Common European Framework of Reference for language learning and teaching. Council of Europe.
  • Coste, D. & Simon, D.L. (2009). The Plurilingual Social Actor. Language, Citizenship, Education, International Journal of Multilingualism, 6(2), 168-185.
  • Creswell, J. W. (2008). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (third edition). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson International Edition.
  • Delgado-Algarra, E. J. (2014). Educación para la ciudadanía en la enseñanza de las Ciencias Sociales y su vinculación con las dimensiones de la memoria: estudio de caso en ESO. (Tesis doctoral). Recuperado de http://hdl.handle.net/10272/8841 [consultado: 12/04/2016]
  • Delgado-Algarra, E. J. (2015). Educación Ciudadana y Memoria Histórica en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista de Investigación, 14, pp. 97-109.
  • Estepa-Giménez, J. & otros. (2011). Análisis del patrimonio en los libros de texto. Obstáculos, dificultades y propuestas. Revista de Educación, 335, 573-588.
  • Porlán, R.; Martín Del Pozo, R.; Martín, J. & Rivero; A. (2001). La relación teoría-práctica en la formación permanente del profesorado. Sevilla: Díada Editora.
  • Toledo, I., Rubio, F. D. & Hermosín, M. (2012). Creencias, rendimiento académico y actitudes de alumnos universitarios principiantes en un programa plurilingüe. Porta Linguarum: Revista Internacional de Didáctica de las Lenguas Extranjeras, 18, 213-228.
  • Westheimer, J., & Kahne, J. (2004) Educating the “good” citizen. Political Choices and Pedagogical Goals. Political Science and Politics, 2, 241-247.