Análisis de las relaciones entre los climas motivacionales y las necesidades psicológicas básicas en Educación Física

  1. Pablo Buzón Valencia 1
  2. Cristina Conde García 2
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  2. 2 Universidad de Huelva. Departamento de Didácticas Integradas
Aldizkaria:
E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación

ISSN: 2341-1473

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakia: 9

Orrialdeak: 3-12

Mota: Artikulua

DOI: 10.33776/REMO.V0I9.3196 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openArias Montano editor

Beste argitalpen batzuk: E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación

Laburpena

The objective of this work was to verify the relations between the different motivational climates transmitted by the physical education teacher and the psychological needs of the students of physical education. Moreover, the relationship between the motivational climates and the basic psychological need novelty was analyzed. A sample of 50 students corresponding to the sixth level of Primary Education was used for that purpose. The Basic Psychological Needs Scale (BPNES) and the Measurement Questionnaire of Motivational Strategies in Physical Education classes (CMEMEF) were used. The results showed the importance of carrying out a task-involving motivational climate, since this climate has a positive relation with the basic psychological needs, allowing its satisfaction. In addition, this study showed that the basic need for novelty has a positive relation with the task climate and with other basic psychological needs.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Abós, A., Sevil, J., Sanz, M., Aibar, A. y García, L. (2015). Experiencias positivas en Educación Física a través de la intervención docente en el contenido de fútbol sala. Sportis Scientific Technical Journal, 1(3), 220-238.
  • Almagro, B. J., Sáenz-López, P., González-Cutre, D., y Moreno-Murcia, J. A. (2011). Clima motivacional percibido, necesidades psicológicas y motivación intrínseca como predictores del compromiso deportivo en adolescentes. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 7(25), 250-265. doi:10.5232/ricyde2011.02501
  • Ames, C. (1992). Achievement goals, motivational climate, and motivational processes. En G.C. Roberts (Ed.), Motivation in sports and exercise (pp. 161-176). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Casimiro, A. (1999). Comparación, evolución y relación de hábitos saludables y nivel de condición física-salud en escolares, entre final de educación primaria (12 años) y final de educación secundaria obligatoria (16 años). Tesis Doctoral, Granada, Universidad de Granada.
  • Chillón, P., Tercedor, P., Delgado, M., y González-Gross, M. (2002). Actividad físicodeportiva en escolares adolescentes. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 3, 5-12.
  • Conde, C., Sáenz-López, P., y Moreno-Murcia, J. A. (2013). Un estudio de casos sobre la transmisión de un clima tarea en el deporte. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte,13(50), 329-344.
  • De Hoyo, M., y Sañudo, B. (2007). Composición corporal y actividad física como parámetros de salud en niños de una población rural de Sevilla. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 6(3), 52-62. doi: 10.5232/ricyde2007.00604
  • Deci, E. L. y Ryan, R. M. (1985). The general causality orientations scale: Selfdetermination inpersonality. Journal of Research in Personality, 19(2), 109-134.
  • Deci, E. L. y Ryan, R. M. (2000). The “what” and “Why” of goal pursuits: human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11, 227-268.
  • García-Ferrando, M (1993). Tiempo libre y actividades deportivas de la juventud en España. Ministerio de Asuntos Sociales, Instituto de la Juventud. Madrid.
  • González-Cutre, D., Sicilia, A., y Moreno, J. A. (2011). Un estudio cuasi-experimental de los efectos del clima motivador tarea en las clases de Educación Física. Revista de Educación, 365, 677-700.
  • González-Cutre, D., Sicilia, Á., Sierra, A. C., Ferriz, R., y Hagger, M. S. (2016). Undestanding the need for novelty from the perspective of self-determination theory. Personality and Individual Differences, 102, 159-169. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.06.036
  • Gutiérrez, M. (2014). Relaciones entre el clima motivacional, las experiencias en educación física y la motivación intrínseca de los alumnos. Retos, 26, 9-14.
  • Gutiérrez, M., y López, E. (2012). Clima motivacional, razones para la disciplina y comportamiento en Educación Física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(46), 235-251. Recuperado de http://cdeporte.rediris.es/revista/revista46/artclima292.htm
  • Hernández, J. L., Velázquez, R., Alonso, D., Garoz, I., López, C., López, Á., Maldonado, A., Martínez, M. E., Moya, J. M., y Castejón, F. J. (2007). Evaluación de ámbitos de la capacidad biológica y de hábitos de práctica de actividad física. Estudio de la población escolar española. Revista de Educacion, 343, 177-198
  • Iso-Ahola, S.E., y St. Clair, B. (2000). Toward a theory of exercise motivation. Quest. 52, 131.147.
  • Kanfer, R. (1994). Motivation. En N. Nicholson (Ed), The Blackwell dictionary of organizational behaviour. Oxford: Blackwell publishers.
  • Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., y Cecchini-Estrada, J. A. (2013). Climas motivacionales, necesidades, motivación y resultados en Educación Física. Aula Abierta, 41, 63-72.
  • Moreno, J. A., Cervelló, E., y González-Cutre, D. (2007). Analizando la motivación en el deporte: un estudio a través de la teoría de la autodeterminación. Apuntes de Psicología, 25, 35-51.
  • Moreno, J. A., y Llamas, L. S. (2007). Predicción de la importancia concedida a la educación física según el clima motivacional y la motivación autodeterminada en estudiantes adolescentes. Enseñanza, 25, 137‐155.
  • Moreno-Murcia, J. A., Sicilia, A., Sáenz-López, P., González-Cutre, D., Almagro, B. J., y Conde, C. (2014). Análisis motivacional comparativo en tres contextos de actividad física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 14(56), 665-685. Recuperado de http://cdeporte.rediris.es/revista/revista56/artanalisis523.htm
  • Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice and performance. Psychological Review, 91, 328-346.
  • Ntoumanis, N., y Biddle, S. (1999). A review of motivational climate in physical activity. Journal of Sport Sciences, 17, 643-665. doi: 10.1080/026404199365678 Roberts, G. C. (2001). Understanding the dynamies of motivation un physical activity: The influence of achievement goals on motivation processes. En G. C.
  • Roberts (Ed). Advances in motivation in sport and exercise (págs. 1-50). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Ryan, R.M. (1991). The nature of the self in autonomy and relatedness. En J. Strauss y G. R. Goethals (Eds), The self: Interdisciplinary approaches (pp. 208-238). New York: Springer-Verlag.
  • Villagrán, S., Rodríguez-Martín, A., Novalbos, J. P., Martínez, J. M., y Lechuga, J. L. (2010). Hábitos y estilos de vida modificables en niños con sobrepeso y obesidad. Nutrición Hospitalaria, 25(5), 823-831.