Pensamiento del profesorado acerca de los materiales curriculares en la enseñanza natural y social tipologías docentes
- Antonio Soto Rosales 1
- Gabriel Travé González 1
-
1
Universidad de Huelva
info
ISSN: 1989-6395, 1138-414X
Year of publication: 2018
Volume: 22
Issue: 4
Pages: 423-442
Type: Article
More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado
Abstract
The use of textbooks and other curriculum materials affects all groups involved in the educational process, constituting a controversial aspect of everyday classroom lifewhich requires further research. This study examines teachers´ conceptions and teaching practices linked to this issue, in order to stablish teachers’ typologies in terms of the progression of their ideas and practices in the Natural and Social Sciences area. The main research instrument has been a Likert scale of 51 items with a four-choice format. The study obtained quantitative and qualitative information from 863 teachers (94 schools and 81 Andalusian towns).Cluster analysis, triangulated with the qualitative data, presents four clusters with the following teachers´ typologies: dependent, functional, eclectic and designer. Among the conclusions, a turnaround in the use of materials is observed, characterized by the questioning of the textbook and the increased production of teaching materials with the contribution of the new technologies. Finally, it is observed a correspondence between the level of professional development of teachers and their typology.
Funding information
Este trabajo es resultado del Proyecto de Excelencia: ¿Cómo se realiza la enseñanza sobre la realidad social y natural en las aulas de Educación Infantil y Primaria de Andalucía? Estudio de las estrategias didácticas y propuestas de mejora (SEJ-5219. Y del Proyecto I+D ¿Cómo mejorar la enseñanza elemental sobre el medio?: análisis del currículo, los materiales y la práctica docente (EDU2009-12760EDUC)Funders
-
I+D
Spain
- EDU2009-12760EDUC
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