La emoción en el cine

  1. Beatriz Peña Acuña 1
  1. 1 Universidad San Antonio. Murcia
Revista:
Vivat Academia

ISSN: 1575-2844

Any de publicació: 2009

Número: 102

Pàgines: 1-25

Tipus: Article

DOI: 10.15178/VA.2009.102.1-25 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Vivat Academia

Resum

The exhibition will attempt to illuminate the possibilities of the use of emotion in cinema about the transmission of a value considered from a cognitive perspective. This is taken as object of study a sequence of a filmmaker who has mastered this possibility, Steven Spielberg. Highlights two important points of pleasure in relation to cognitive emotion: visceral experience and empathetic identification sequence applied to eighteen in the film Minority Report. It includes a summary of the filmmaker's cinematic resources, an introduction to his filmmaking work, work that addresses the issue of freedom of conscience and the view of some theories of emotion.

Referències bibliogràfiques

  • Arregui, J.V. y Choza, J., Filosofía del hombre, 4ª edición, Rialp, Madrid, 1995
  • Buckland, W., Directed by Steven Spielberg, Continuum international, New York/London, 2006
  • Caldevilla Dominguez, D., El estilema de autor en Steven Spielberg: un sello personal en lo audiovisual, tesis, Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias de la Información, Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad II), Madrid, Manuscrito inédito, 2000
  • Caldevilla Dominguez, D., El sello Spielberg, Vision Net, Madrid, 2005
  • Catret, A, ¿Emocionalmente inteligentes?, ed. Palabra, Madrid, 2001
  • Friedman, L.D. y Notbohm B (ed.) Steven Spielberg interviews, University Press of Missisipi, 2000
  • Guerrero Muñoz, "Personalidad, experiencia y conocimiento emocional", en Jareño J. y García Olmo M. A.(ed.), Humanidades para un siglo incierto, Fundación Universitaria San Antonio, Murcia, 2003
  • Godard, J. P., Spielberg, Rivages, Paris, 1987 La Polla, F., Steven Spielberg, La Nuova Italia, Firenze, 1978 McBride, J.,
  • Steven Spielberg a biography, Faber and Faber, London, 1997
  • Muñoz García, J. J., El ser humano visto a través del cine, Rialp, Madrid, 2003
  • Plantinga, C. y Smith, G. M (eds.), Passionate Views: Film, Cognition and Emotion John Hopkins University Press, Baltimore, 1999
  • Rodrigo Alsina, M., Teorías de la comunicación: ámbitos, métodos y perspectivas, Universitat de Barcelona, Bellaterra, Barcelona, 2001
  • Sánchez Escalonilla García-Rico, A., La infancia como constante y su evolución en la obra cinematográfica de Steven Spielberg, Universidad Complutense de Madrid, 1995
  • Tan, E., Emotion and the structure of narrative film: film as an emotion machine, Mahwah, Lawrence, Erlbaum, 1996