Evaluación de la práctica de actividad física, la adherencia a la dieta y el comportamiento y su relación con la calidad de vida en estudiantes de Educación Primaria

  1. Rodríguez Rosado, Josué 1
  2. Iglesias Fernández, Álvaro 1
  3. Molina López, Jorge 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Revista:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Any de publicació: 2020

Número: 38

Pàgines: 129-136

Tipus: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V38I38.73921 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Resum

The present study had the aim of determining the practice of physical activity (PA), the adherence to the Mediterranean Diet (MD), strengths and difficulties, and quality of life (QoL) by gender and level of PA of the subjects, as well as the association of the independent variables of our study (PA, adherence to MD, and behaviours) with QoL in students of the second cycle of Primary Educaction. A total of 114 children from 3rd and 4th grade of Primary Education at the public schools Manuel Pérez, Las Viñas, and Reyes Católicos, voluntarily participated in the study. PA was analysed through the PAQ-A questionnaire, adherence to MD was analysed through the KIDMED questionnaire, behaviours through the SDQ-Cas, and QoL through Kidscreen-27. The same levels of PA were observed in boys and girls. Boys showed more hyperactivity and girls showed higher prosocial conducts. High PA was significantly related with QoL but not with strengths and difficulties or with MD. Finally, based on a multivariate linear regression analysis, high PA and MD were associated with physical well-being and the school environment. Strengths and difficulties were associated with physical and psychological well-being, school environment, and friends/social. Also, high PA and strengths and difficulties were associated with global QoL.

Referències bibliogràfiques

  • Afshin, A., Sur, P. J., Fay, K. A., Cornaby, L., Ferrara, G., Salama, J. S., … & Murray, C. J. (2019). Health effects of dietary risks in 195 countries, 1990-2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2017. Lancet, 393(10184), 1958-1972. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)30041-8
  • Agencia Española de Seguridad Alimentaria. (2005). Estrategia para la nutrición, la actividad física y la prevención de la obesidad. Estrategia Naos. Invertir la tendencia de la obesidad. Madrid, España: Coiman. Recuperado de: http:// www.aecosan.msssi.gob.es/AECOSAN/docs/documentos/nutricion/estrategianaos.pdf
  • Alfonso, R. M., Álvarez, F., & del Pozo, J. (2018). Adherencia a la dieta mediterránea, el rendimiento académico y el nivel de actividad física en edad escolar. Sportis, 4(2), 255-268. DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.2.3108
  • Álvarez, C. E., Herrera, M. F., Herrera. E., Villalobos, G., & Araya, G. (2020). Sobrepeso, obesidad, niveles de actividad física y autoestima de la niñez centroamericana: un análisis comparativo entre países. Retos, (37), 238-243. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/71680/45235
  • Andersen J. R., Natvig, G. K., Aadland, E., Moe, V. F., Kolotkin, R. L., Anderssen, S. A., & Resaland, G. K. (2017). Associations between health-related quality of life, cardiorespiratory fitness, muscle strength, physical activity and waist circumference in 10-year-old children: the ASK study. Quality of Life Research, 26(12), 3421-3428. DOI: 10.1007/s11136-017-1634-1
  • Barja-Fernández, S., Pino, M., Portela, I., & Leis, R. (2019). Evaluación de los hábitos de alimentación y actividad física en escolares gallegos. Nutrición Hospitalaria, 1-26. DOI: http://dx.doi.org/10.20960/nh.02668
  • Benítez-Porres, J., Alvero-Cruz, J. R., Sardinha, L. B., López-Fernández, I., & Carnero, E. A. (2016). Cut-off values for classifying active children and adolescents using the Physical Activity Questionnaire: PAQ-C and PAQ-A. Nutrición Hospitalaria, 33(5), 1036-1044. DOI: http://dx.doi.org/10.20960/nh.564
  • Breslin, G., Shannon, S., Fitzpatrick, B., Hanna, D., Belton, S., & Brennan, D. (2017). Physical activity, well being and needs satisfaction in eight and nine-year-old children from areas of socio-economic disadvantage. Child Care in Practice, 23(3), 275-291. DOI: https://doi.org/10.1080/13575279.2017.1299108
  • Carlson, J.A., Engelberg, J. K., Cain, K. L., Conway, T. L., Mignano, A. M., Bonilla, E. A., … & Sallis, J. F. (2015). Implementing classroom physical activity breaks: Associations with student physical activity and classroom behavior. Preventive Medicine, 81, 67-72. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ypmed.2015.08.006
  • Chacón, R., Zurita, F., Castro, M., & Linares M. (2017). Relación entre práctica físico-deportiva y conductas violentas en escolares de Educación Primaria de la provincia de Granada. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 3(1), 3-15. DOI: http://dx.doi.org/10.17979/sportis.2017.3.1.1728
  • Delgado-Floody, P., Caamaño-Navarrete, F., Jerez-Mayorga, D., Cofre-Lizama, A., & Guzmán-Guzmán, I. P. (2019). The association between children’s food habits, anthropometric parameters and health-related quality of life in Chilean school-age children. Nutrición Hospitalaria, 36(5), 1061-1066. DOI: http://dx.doi.org/10.20960/nh.02643
  • Eime, R. M., Young, J. A., Harvey, J. T., Charity, M. J., & Payne, W. R. (2013). A systematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for children and adolescents: informing development of a conceptual model of health through sport. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10, 98. DOI: 10.1186/1479-5868-10-98
  • Encuesta Nacional de Salud en España (2014). Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Recuperado de: https://www.mscbs.gob.es/estadEstudios/estadisticas/encuestaNacional/encuesta2011.htm
  • Estudio ALADINO 2015: Estudio de Vigilancia del Crecimiento, Alimentación, Actividad Física, Desarrollo Infantil y Obesidad en España 2015. Agencia Española de Consumo, Seguridad Alimentaria y Nutrición. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Madrid, 2016.
  • Franquelo, P. (2013). Calidad de vida relacionada con la salud, obesidad y condición física en niños y adultos jóvenes de la provincia de Cuenca: Estudio de Cuenca. (Tesis Doctoral). Universidad de Castilla la Mancha, Cuenca.
  • Gálvez, A., Rosa, A., García-Cantó, E., Rodríguez, P. L., Pérez-Soto, J. J., Tarraga, L., & Tarraga, P. (2015). Estado nutricional y calidad de vida relacionada con la salud en escolares del sureste español. Nutrición Hospitalaria, 31(2), 737-743. DOI: http://dx.doi.org/10.3305/nh.2015.31.2.8468.
  • Halasi, S., Lepeš, J., Đorđić, V., Stevanović, D., Ihász, F., Jakšić, D.,... & Marinković, D. (2018). Relationship between obesity and health-related quality of life in children aged 7–8 years. Health and Quality of Life Outcomes, 16(1), 149. DOI: https://doi.org/10.1186/s12955-018-0974-z
  • Hall-López, J. A., Ochoa-Martínez, P. Y., Zúñiga, R., Monreal, L. R., & Sáenz-López, P. (2017). Moderate-to-vigorous physical activity during recess and physical education among mexican elementary school students. Retos, (31), 137-139. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/49640/32135
  • Latorre, P., Mora, D., & García, F. (2016). Prácticas de alimentación, actividad física y condición física de niños preescolares españoles. Influencia de variables sociodemográficas. Archivos Argentinos de Pediatría, 114(5), 441- 447. DOI: http://dx.doi.org/10.5546/aap.2016.441
  • Martínez-Gómez, D., Martínez-de-Haro, V., Pozo, T., Welk, G. J., Villagra, A., Calle, M. E., … & Veiga, O. L. (2009). Fiabilidad y validez del cuestionario de actividad física PAQ-A en adolescentes españoles. Revista española de salud pública, 83(3), 427-439. DOI: 10.1590/S1135-57272009000300008
  • Motamed-Gorji, N., Qorbani, M., Nikkho, F., Asadi, M., Motlagh, M., Safari, O., … & Kelishadi, R. (2019). Association of screen time and physical activity with health-related quality of life in Iranian children and adolescents. Health and Quality of Life Outcomes, 17(2), 1-11. DOI: https://doi.org/10.1186/s12955-018-1071-z
  • Naranjo-Orellana, J., Alonso-Alfonseca, F. J., Carranza-Márquez, M. D., & Rueda-Puente, J. D. (2018). Hábitos nutricionales y de actividad física en escolares de educación primaria: datos del estudio longitudinal “OBIN” 2011-2017. Revista Andaluza de Medicina del Deporte, 11(4), 199-204. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6841611
  • Núñez-Quiroga, J. I., Zurita-Ortega, F., Ramírez-Granizo, I., Lozano-Sánchez, A. M., Puertas-Molero, P., & Ubago-Jiménez, J. L. (2019). Análisis de la relación entre los hábitos físico-saludables y la dieta con la obesidad en escolares de tercer ciclo de Primaria de la Provincia de Granada. Retos, (35), 31-35. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/60727/40395
  • Ortuño-Sierra, J., Fonseca-Pedrero, E., Inchausti, F., & Sastre, S. (2016). Evaluación de dificultades emocionales y comportamentales en población infanto-juvenil: el cuestionario de capacidades y dificultades (SDQ). Papeles del Psicólogo, 37(1), 14-21. Recuperado de: http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2658.pdf
  • Owen, N., Salmon, J., Koohsari, M. J., Turrell, G., & Giles-Corti, B. (2014). Sedentary behaviour and health: mapping environmental and social contexts to underpin chronic disease prevention. British Journal Sports Medicine, 48(3), 174-177. DOI: 10.1136/bjsports-2013-093107
  • Pinel, C., Chacón, R., Castro, M., Espejo, T., Zurita, F., & Pérez, A. (2017). Diferencias de género en relación con el Índice de Masa Corporal, calidad de la dieta y actividades sedentarias en niños de 10 a 12 años. Retos, (31), 176-180. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/49393
  • Quintero, C. A., Lugo, L. H., García, H. I., & Sánchez, A. (2011). Validación del cuestionario KIDSCREEN-27 de calidad de vida relacionada con la salud en niños y adolescentes de Medellín, Colombia. Revista colombiana de psiquiatría, 40(3), 470-487. DOI: 10.1016/S0034-7450(14)60141-4
  • Ravens-Sieberer, U., Auquier, P., Erhart, M., Gosch, A., Rajmil, L., Bruil, J., … & Kilroe, J. (2007). Quality of Life Research, 16(8), 1347-1356. DOI: 10.1007/s11136-007-9240-2
  • Resaland, G. K., Aadland, E., Moe, V. F., Kolotkin, R. L., Anderssen, S. A., & Andersen J. R. (2019). Effects of a physical activity intervention on schoolchildren's health-related quality of life: The active smarter kids (ASK) cluster-randomized controlled trial. Preventive Medicine Reports, 13, 1-4. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2018.11.002
  • Reverter, J., Plaza, D., Jové, M. C., & Hernández, V. (2014). Actividad físico-deportiva extraescolar en alumnos de primaria: el caso de Torrevieja (Alicante). Retos, (25), 48-52. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345732291010
  • Rodríguez-Hernández, A., De la Cruz-Sánchez, E., Feu, S., & Martínez-Santos, R. (2011). Sedentarismo, obesidad y salud mental en la población española de 4 a 15 años de edad. Revista Española de Salud Pública, 85(4), 373-382. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17019926006
  • Rodríguez-Hernández, P. J., Betancort, M., Ramírez-Santana, G. M., García, R., Sanz-Álvarez, E. J., & De las Cuevas-Castresana, C. (2012). Psychometric properties of the parent and teacher versions of the Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ) in a Spanish sample. International Journal of Clinical and Health Psychology, 12(2), 265-279. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/233979258
  • Rosa, A., Carrillo, P. J., García, E., Pérez, J. J., Tarraga, L., & Tarraga, P. J. (2019). Dieta mediterránea, estado de peso y actividad física en escolares de la Región de Murcia. Clinica E. Investigación en Arteriosclerosis, 31(1), 1-7. DOI: https://doi.org/10.1016/j.arteri.2018.09.002
  • Serra-Majem, L., Ribas, L., Ngo, J., Ortega, R. M., García, A., Pérez-Rodrigo, C., & Aranceta, J. (2004). Food, youth and the Mediterranean diet in Spain. Development of KIDMED, Mediterranean Diet Quality Index in children and adolescents. Public Health Nutrition, 7(7), 931-935. DOI: https://doi.org/10.1079/PHN2004556
  • Stone, L., Otten, R., Engels, R., Vermulst, A., & Janssens, J. (2010). Psychometric Properties of the Parent and Teacher Versions of the Strengths and Difficulties Questionnaire for 4- to 12-Year-Olds: A Review. Clinical Child and Family Psychology Review, 13, 254-274. DOI: 10.1007/s10567-010-0071-2
  • Tremblay, M. S., Gray, C. E., Akinroye, K., Harrington, D. M., Katzmarzyk, P. T., Lambert, E. V., … & Tomkinson, G. (2014). Physical activity of children: a global matrix of grades comparing 15 countries. Journal of Physical Activity and Health, 11(1), 113-125. DOI: https://doi.org/10.1123/jpah.2014-0177
  • Vella, S. A., Cliff, D. P., Magee, C. A., & Okely, A. D. (2014). Sports participation and parent-reported health-related quality of life in children: longitudinal associations. The Journal of Pediatrics, 164(6), 1469-1474. Recuperado de: http://ro.uow.edu.au/sspapers/837
  • Watson, A., Timperio, A., Brown, H., Hinkley, T., & Hesketh, K. (2019). Associations between organised sport participation and classroom behaviour outcomes among primary school-aged children. Plos One, 14(1), 1-12. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0209354
  • Zaldívar, N., Pérez de Albéniz, A., & Fonseca, E. (2018). Salud mental en niños y adolescentes de La Rioja: resultados de la Encuesta Nacional de Salud de España 2011/12 (ENSE 2011/12). Contextos Educativos, 22, 129-148. DOI: http://doi.org/10.18172/con.3410
  • Zurita-Ortega, F., Ubago-Jiménez, J. L., Puertas-Molero, P., González-Valero, G., Castro-Sánchez, M., & Chacón-Cuberos, R. (2018). Niveles de actividad física en alumnado de Educación Primaria de la provincia de Granada. Retos, (34), 218-221. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/60098/38735