Percepciones del alumnado sobre diferentes tipos de violencia. Adaptación y validación del CUVE3 -ESO al contexto Universitario

  1. Sara Conde Vélez 1
  2. Manuel Delgado-García 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2020

Volume: 38

Issue: 2

Pages: 567-581

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.364431 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

Most studies about school violence focus their analysis on the stages of primary and secondary education with little research being available on this subject at the university level. Taking this reality as a point of departure and making use of a survey-type methodology, this study investigates the perception of students at the University of Huelva (Spain). This study is concerned with the frequency with which they consider that different types of school violence appear, whether carried out by other students or by professors of the University. Specifically, this study is based on the adaptation of the CUVE3-ESO to a university context and its application to a sample made up of 337 students at the University of Huelva. Their psychometric properties have been analyzed. Descriptive analyses of the studied variables have also been carried out. By way of discussion and conclusions, on the one hand, it is worth highlighting the identification of certain disruptive behaviors in the classroom, as well as verbal violence between students and exclusionary teacher violence towards certain students, in terms of having a preference for some students (M=2.56), disliking some (M=2.25) and ignoring others (M=2.06). These behaviors are presented as the most common forms of violence at the University (and have also been detected at other educational levels). On the other hand, this study corroborates that the adaptation of the instrument used is reliable and valid for evaluating violence in a university context.

Bibliographic References

  • Álvarez, E., Álvarez, M., Castro P., Campo, M.A. & González, C. (2016). Teachers’ perception of disruptive behaviour in the classrooms. Psicothema, 28(2), 174-180 doi: 10.7334/psicothema2015.215
  • Álvarez-García, D., Núñez, J.C., & Dobarro, A. (2013). Cuestionarios para evaluar la violencia escolar: CUVE3-EP y el CUVE3-ESO. Apuntes de Psicología, 31(2), 191-202. Recuperado de http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/322/296
  • Barcaccia, B., Howard, B., Pallini, S., & Baiocco, R. (2017). Bullying and the detrimental role of un-forgiveness in adolescents’ wellbeing. Psicothema, 2(29), 217-222. doi: 10.7334/psicothema2016.251
  • Carmona, F. (2014). Un ejemplo de ACP paso a paso. Departament d’Estadıstica. Universitat de Barcelona. Recuperado de: http://www.ub.edu/stat/docencia/Mates/ejemploACP.PDF
  • Carrillo, R. (2015). Violencia en las universidades públicas. El caso de la Universidad Autónoma Metropolitana. México: UAM.
  • Carrillo, R. (2016). Entre la simulación y la práctica institucional. Primer diagnóstico sobre violencia en la UAM. El Cotidiano, 200, 169-180. Recuperado de http://132.248.9.34/hevila/ElCotidiano/2016/no200/14.pdf
  • Dobarro, A., Álvarez-García, D., & Núñez, J. (2016). CUVE3: instrumentos para evaluar la violencia escolar. International Journal of Developmental and Educational Psychology 5(1), 487-492. doi: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v5.710
  • Domínguez, J., Álvarez, E., & Vázquez, E. (2017). Dimensiones predictivas del constructo violencia escolar en la educación secundaria obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 337-351. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.2.259471
  • Félix, V., & Durán, E. (2013). La profesión docente y los rasgos de violencia en la educación superior. Las posibilidades de una ética docente en las interacciones educativas. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=155/15518482001
  • Herrera-López, M., Romera, E., & Ortega-Ruíz, R. (2017). Bullying y cyberbullying en Colombia; coocurrencia en adolescentes escolarizado. Revista Latinoamericana de Psicología, 49, 163-172. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.rlp.2016.08.001
  • Kelley, T. L. (1935). Essential traits of mental life. Harvard Studies in Education. Cambridge: Harvard University Press.
  • López, M.G. (2017).Influencia del clima escolar y familiar en el acoso escolar y cibernético de universitarios. RMIP, 9(1), 31-44. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/revmexinvpsi/mip-2017/mip171c.pdf
  • Machimbarrena, J.M., & Garaigordobil, M. (2017). Bullying/Cyberbullying en quinto y sexto curso de primaria: diferencias entre centros públicos y privados. Anales de psicología, 2(33), 319-326. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.2.249381
  • Martínez-Otero, (2017). Acoso y Ciberacoso en una muestra de alumnos de Educación secundaria. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 21(3), 277-298. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/59799/pdf_50
  • Montesinos, R., & Carrillo, R. (2011). El crisol de la violencia en las universidades públicas. El cotidiano, 170, 49-56. Recuperado de http://132.248.9.34/hevila/ElCotidiano/2011/no170/5.pdf
  • Navarro-Guzmán, C., Ferrer-Pérez, V. A., & Bosch-Fiol, E. (2016). El acoso sexual en el ámbito universitario: análisis de una escala de medida. Universitas Psychologica, 15(2), 371-382. doi: http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy.15-2.asau
  • Nieto L., Portela I, López E., & Domínguez, V. (2018). Violencia verbal en el alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 8(1), 5-14. doi: 10.30552/ejihpe.v8i1.221
  • Nunnally, J. & Bernstein, Y. (1995). Teoría psicométrica. México: McGrawHill.
  • Orozco, L.A., Ybarra, J.L., & Guerra, V. (2016). Adaptación del Cuestionario de Violencia Escolar en estudiantes de educación secundaria de México. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 4(1) 14-22. doi: 10.13140/RG.2.1.3711.9763
  • Ortega-Ruiz, R., del Rey, R., & Casas, J.A. (2016). Evaluar el bullying y el cyberbullying validación española del EBIP-Q y del ECIP-Q. Psicología Educativa, 22, 71-79. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.pse.2016.01.004
  • Pacheco-Salazar, B. (2018). Violencia escolar: la perspectiva de estudiantes y docentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 112-121. doi: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1523
  • Prieto, M.T., & Carrillo, J.C. (2015). Violencia virtual y acoso escolar entre estudiantes universitarios: el lado oscuro de las redes sociales. Innovación Educativa, 15(68), 33-57. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000200004
  • Romero, S. J. & Ordoñez, X. G. (2015). Psicometría. Madrid, España:COYVE S.A.
  • San Martín, S., Santamaría, M., Hoyelos, F.J., Ibáñez, J., & Jerónimo, E. (2014). Variables definitorias del perfil del profesor/a universitario/a ideal desde la perspectiva de los estudiantes pre-universitarios/as. Educación XX1, 17(2), 193-215. doi: 10.5944/educxx1.17.2.11486
  • Simón, C., & Alonso-Tapia, J. (2016). Clima positivo de gestión del aula: efectos del clima de gestión de la disrupción en el comportamiento y en la satisfacción con el profesorado. Revista de Psicodidáctica, 21(1), 65-86. doi: 10.1387/RevPsicodidact.13202
  • Tlalolin, B. (2017). ¿Violencia o violencias en la universidad pública? Una aproximación desde una perspectiva sistémica. El Cotidiano, 206, 39-50. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32553518005
  • Torres, M.T. (2010). El problema de la violencia entre universitarios abordado desde el enfoque de la Investigación- Participación-Acción. Investigación Universitaria Multidisciplinaria, 9(9). 27-36. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3705748.pdf
  • Treviño, M. C., Cruz M. E., & González-Salazar, F. (2014). Violence and types of violence in Northern Mexico University. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 132, 466-472. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.04.338.
  • Vergel, M., Martínez, J., & Zafra, S. (2016). Factores asociados al bullying en instituciones de educación superior. Revista Criminalidad, 58(2). 197-208. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-31082016000200008
  • Zamudio-Sánchez, F.J., Andrade-Barrera, M.A., Arana-Ovalle, R.I., & Alvarado-Segura, A.A. (2017). Violencia de género sobre estudiantes universitarios(as). Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 24(75), 133-157. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352017000300133