Diseño y validación de un cuestionario de satisfacción del operador económico sometido a control por el Sistema Sanitario Público Andaluz

  1. Amparo Torrecilla Rojas 1
  2. Eloísa Serrano Galán 1
  3. Belén Sánchez Ferrón 1
  4. Juan Francisco García Barreto 1
  5. Rocío Escalona Navarro 1
  6. Miguel Pedregal González 1
  1. 1 Servicio Andaluz de Salud
Journal:
Revista de Salud Ambiental

ISSN: 1697-2791

Year of publication: 2021

Issue Title: Salud y bienestar en el entorno construido: una perspectiva integradora

Volume: 21

Issue: 1

Pages: 37-46

Type: Article

More publications in: Revista de Salud Ambiental

Abstract

Purpose and justification: To design and validate a questionnaire on the satisfaction with the environmental and food factor surveillance and control carried out by health authorities of the economic operators subjected to such control.Method and materials: Designing a descriptive, cross-sectional study for the validation of a questionnaire on the economic operator’s satisfaction with the official control agent’s performance.Location: The study was conducted in the Aljarafe-Sevilla Norte Primary Care Health District, which encompasses populations in Seville and Huelva. The inspection activity is carried out by 58 official control agents, who conduct inspections at 9,689 food companies in the Autonomous Community of Andalusia.Participants: Telephone surveys were given to a random sample of 675 economic operators which were subjected to sanitary control during the month of July 2019.Method: The questionnaire, which was designed by a group of experts, consisted of 12 closed-ended questions on a numerical scale and 1 open-ended question. Its construct validity, discriminating capacity and internal consistency were ascertained.Results: Two factors—“technical quality” and “organizational quality”—were identified, which explain 52.45% of the variance. The questionnaire has internal consistency (Cronbach ́s alpha: 0.808).Conclusions: The questionnaire has sufficient psychometric properties to be considered a useful and reliable tool for measuring the satisfaction of economic operators with the sanitary control carried out by official control agents.

Bibliographic References

  • Martínez A, Van-Dick MA, Nápoles F, Robles J, Ramos A, Villaseñor I. Towards a strategy for quality assurance: satisfaction in the utilization of medical care. Cad SaudePublica. 1996; 12:399-403.
  • Parasuraman A, Zeithaml V, Berry L. SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of Service Quality. J Retailing. 1988; 6:12-37.
  • Pascual L, Uris J, Alfonso MD, Sanmartín D, Sanz J, Campos C. Las reclamaciones y las hojas de sugerencias como método de incorporación de la opinión del usuario en atención primaria. Comparación con la perspectiva de los profesionales. Aten Primaria. 1995; 15:421-5.
  • Saturno PJ. Los métodos de participación del usuario en la evaluación y mejora de la calidad de los servicios sanitarios. Rev Esp Salud Pública. 1995; 69:163-75.
  • Samarà L. Adaptación y validación de dos cuestionarios específicos para la evaluación de la calidad de vida en pacientes pediátricos con patología adenoamigdalar. Barcelona; Base de datos TDX (Tesis Doctorals en Xarxa), 2019.
  • Garcimartín P. Adaptación cultural y validación al español del cuestionario “Patientempowerment in long-termcondition”. Barcelona; Base de datos TDX (Tesis Doctorals en Xarxa), 2018.
  • Mercadal L. Validación y aplicabilidad clínica del Cuestionario de Evaluación de las Relaciones Familiares Básicas (CERFB) en los trastornos relacionados con sustancias. Barcelona; Base de datos TDX (Tesis Doctorals en Xarxa), 2018.
  • Escatllar M. Adaptación y validación de un cuestionario para medir la satisfacción del tratamiento de fisioterapia en atención primaria. Barcelona; Base de datos TDX (Tesis Doctorals en Xarxa), 2017.
  • Granado de la Orden S, Rodríguez Rieiro C, Olmedo Lucerón MC, Chacón García A, Vigil Escribano D, Rodríguez Pérez P. Diseño y validación de un cuestionario para evaluar la satisfacción de los pacientes atendidos en las consultas externas de un hospital de Madrid en 2006. Rev Esp Salud Pública. 2007; 81: 637-45.
  • Fatima I, Humayun A, Iqbal U, Shafiq M. Dimensions of service quality in healthcare: a systematic review of literature. Int J Qual Health Care. 2019; 31(1):11-29.
  • Al-Neyadi S, Abdallah S, Malik M. Measuring patient’s satisfaction of healthcare services in the UAE hospitals: Using SERVQUAL. International Journal of Healthcare Management. 2018; 11:96-105.
  • Kurniawan A, Setiawati F, Rahardjo A, Maharani DA, Andreas P. Relation between Health Insurance Systems to User Satisfaction in Dental Health Service. J Int Dent Med Res. 2018; 11(1):157-61.
  • Estrategia de Seguridad Alimentaria en Andalucía 2018-2022. Consejería de Salud Junta de Andalucía. 2018.
  • Casa J, Repullo JR, Donado J. La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Aten Primaria. 2003; 31(8):527-38.
  • Casa J, Repullo JR, Donado J. La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (II). Aten Primaria. 2003; 31(9): 592-600.
  • Martín Arribas MC. Diseño y validación de cuestionarios. Matronas Profesión 2004; 5(17):23-29.
  • Villavicencio-Caparó E, Ruiz-García V, Cabrera-Duffaut A. Validación de cuestionarios. Revista OACTIVA UC Cuenca. 2016; 1(3): 75-80.
  • Osborne JW, Costello AB. Sample size and subject to item ratio in principal components analysis. Pract Assess Res Evaluation. 2004; 9(11).
  • Osborne JW. What is Rotating in Exploratory Factor Analysis? Pract Assess Res Evaluation. 2015; 20(2).
  • Beaujean A. Factor Analysis using R. Pract Assess Res Evaluation. 2013; 18(4).
  • Ruiz MA, Pardo A, Martínez de la Casa JM, Polo V, Esquirol J, Soto J. Adaptación cultural y validación al español del cuestionario de síntomas de glaucoma: Glaucoma Symptom Scale, (GSS). Med Clin. 2009; 132(3):89–97.