Educación para el cambio en una sociedad hiperconectadaCuando el otro ser se virtualiza

  1. García-Moro, Francisco José 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Revista Electrónica Educare

ISSN: 1409-4258

Year of publication: 2021

Volume: 25

Issue: 3

Type: Article

DOI: 10.15359/REE.25-3.39 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Electrónica Educare

Abstract

Introduction. The hyper-information society does not involve or imply hyper‑knowledge, not even simple knowledge. The sensation of asphyxiation before the continuous bombardment of the otherness, which is not necessarily of the other or the others, makes the sentient person perceive that thinking demands an extra effort to discriminate the useful from the unnecessary. Objective. With this essay, we intend to reflect on the socio-personal elements of our current culture that question the educational task, demanding new answers but, above all, a return to the dialogical origins, since, more than ever, we feel surrounded without identifying, many times, who is or are surrounding us. Discussion. The information appears in an apparently free form, without apparent intentionality, without goals, and without a dialogical purpose. The face-to-face is blurred in virtual images without natural texture, representing something that satisfies and conforms to today’s consumer. The illusory takes shape and interacts like someone holding a fishing rod with its prey at the other end: waiting patiently, masterfully using the art of deception –knowledge–, knowing when to wait and not necessarily whom to wait for with a narrative sense. In the face of this, the importance of critical and conscious thinking are fundamental strategies to defend a principle of ontological reality. Conclusions. Education plays a decisive role in the network of the virtual because we are still talking about physical people and, especially, about education with a clear purpose of change for an entire life.

Bibliographic References

  • Campillo Díaz, M. y Sáez Carreras, J. (2012). Por una ética situacional en Educación Social. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (19), 13-36. https://doi.org/10.7179/PSRI_2012.19.02
  • Cury, A. (2007). Padres brillantes, maestros fascinantes. No hay jóvenes difíciles, sino una educación inadecuada. Zenith/Planeta.
  • Delors, J. (Editor). (1996). La educación encierra un tesoro. Santillana.
  • Dewey, J. (1996). Liberalismo y acción social y otros ensayos. Edicions Alfons el Magnànim.
  • Doval, M. (2017). Comunicación efímera. De la cultura de la huella a la cultura del impacto. Kindle ediciones. https://www.amazon.es/Comunicaci%C3%B3n-ef%C3%ADmera-cultura-huella-impacto/dp/1976705495
  • Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. California Academic Press. https://www.researchgate.net/publication/242279575_Critical_Thinking_A_Statement_of_Expert_Consensus_for_Purposes_of_Educational_Assessment_and_Instruction
  • Franco, A. R., Almeida, L. S. y Saiz, C. (2014). Pensamiento crítico: Reflexión sobre su lugar en la Enseñanza Superior. Educatio Siglo XXI, 32(2), 81-96. https://doi.org/10.6018/j/202171
  • García Inda, A. (2008). Identidades y derechos colectivos. En R. S. Beltrán y D. S. M. Segura (coords.), De identidades. Reconocimiento y diferencia en la modernidad líquida (pp. 75-191). Universidad de la Rioja-Tirant lo Blanch.
  • García Moro, F. J. (2015). Competencias psicológicas del profesional de la educación social. Universidad de Huelva.
  • García Moro, F. J., Gadea Aiello, W. F. y Palomo García, M. (2020). Educación para el cambio. En G. García, J. A.
  • Nicoletti y W. F. Gadea Aiello (coords.), Educación y participación para una sociedad inclusiva (pp. 12-26). Ciencia y Técnica Administrativa. http://www.cyta.com.ar/biblioteca/bddoc/bdlibros/Educa_y_Participa.pdf
  • González Valencia, G. y Morillo Puente, S. (2018). Representaciones sobre el desarrollo del pensamiento crítico en maestros en formación. Revista Brasileira de Educação, 23, 1-25. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782018230086
  • Innerarity, D. (2011). La democracia del conocimiento. Por una sociedad inteligente. Paidós.
  • Lévinas, E. (1997). Totalidad e infinito. Sígueme.
  • Lipovetsky, G. (2006). Los tiempos hipermodernos. Anagrama.
  • Morin, E. (2004). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.
  • Olivares Olivares, S. L. y López Cabrera, M.V. (2017). Validación de un instrumento para evaluar la autopercepción del pensamiento crítico en estudiantes de Medicina. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2), 67-77. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.848
  • Paul, R. y Elder, L. (2003). La mini-guía para el pensamiento crítico. Conceptos y herramientas. Fundación para el Pensamiento Crítico. https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-ConceptsandTools.pdf
  • Pérez, G. J.., Cataño Otárola, M. M. y Franco Chávez, F. P. (2009). Comunicar para el cambio social: Una comunicación ética y política. Entrevista con Alfonso Gumucio Dagron. Signo y Pensamiento, 28(55), 278-290. http://148.215.2.11/articulo.oa?id=86020246018
  • Petrus Rotger, A. (1998). Concepto de educación social. En A. Petrus (Coord.), Pedagogía social (pp. 9-39). Ariel.
  • Rizo García, M. (2011). Pensamiento sistémico y comunicación. Razón y Palabra, (75), 1-13. http://www.razonypalabra.org.mx/N/N75/monotematico_75/29_Rizo_M75.pdf
  • Sen, A. (2010). La idea de la justicia. Taurus.
  • Touriñán López, J. M. (2019). La relación educativa es un concepto con significado propio que requiere concordancia entre valores y sentimientos en cada interacción. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, (26), 223-279. https://doi.org/10.17163/soph.n26.2019.07
  • UNESCO. (2018). Avances en la educación para el desarrollo sostenible y la educación para la ciudadanía mundial. Autor. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000266176_spa?posInSet=276&queryId=039a4cfb-059e-46a0-b5d5-a8afc31b2bee
  • Valenzuela, J. y Nieto, A. M. (2008). Motivación y pensamiento crítico: Aportes para el estudio de esta relación. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 11(28), 1-8. http://reme.uji.es/articulos/numero28/article3/article3.pdf
  • Vázquez, C. y Hervás, G. (2008). Salud positiva: Del síntoma al bienestar . En C. Vázquez y G. Hervás (Eds.), Psicología positiva aplicada (pp. 17-40). Desclée de Brouwer.
  • Vélez Gutiérrez, C. F. (2013). Una reflexión interdisciplinar sobre el pensamiento crítico. Latinoamericana de Estudios Educativos, 9(2), 11-39. http://vip.ucaldas.edu.co/latinoamericana/downloads/Latinoamericana9(2)_2.pdf
  • Vygotsky, L. (2010). Pensamiento y lenguaje. Paidós.
  • Wolton, D. (2010). Informar no es comunicar. Gedisa.
  • Zilka, G. C. y Zeichner, O. (2019). Factors necessary for engaging preservice teachers studying in virtual and blended courses. International Journal of Mobile and Blended Learning (IJMBL), 11(1), 42-57. https://doi.org/10.4018/IJMBL.2019010104