Revisión Sistemática de Intervenciones en Racismo y Xenofobia

  1. García Portillo, Alfredo 1
  2. Gómez-Baya, Diego 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Análisis y modificación de conducta

ISSN: 0211-7339 2173-6855

Year of publication: 2021

Volume: 47

Issue: 175

Pages: 93-110

Type: Article

DOI: 10.33776/AMC.V47I175.4888 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Análisis y modificación de conducta

Abstract

It is necessary to respond to a global problem such as racism and xenophobia. Psychosocial and psychoeducational interventions were reviewed to solve the problem. Some benefits could be identified in the population. This systematic review aimed to examine the current state of empirical research between 1990 and February 2020 in several databases (ERIC, APA, PsycInfo, MEDLINE y Psychology and Behavioral Sciences) from which 1.004 articles extracted. After applying the inclusion and exclusi.n criteria, the selected articles were reduced to 8. Analyzing the articles and their main themes as well as lines of action and benefits received by the participants after the end of the intervention. It is so important to continue to intervine and investigate with more participants and different areas.

Bibliographic References

  • Allport, G. W., Clark, K., y Pettigrew, T. (1954). The nature of prejudice. Cambridge, United States. Addison-Wesley.
  • Aragón, I. F., y Shershneva, J. (2017). Convivencia en espacios de racismo institucionalizado y/o político. EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, (37), 127-154.
  • Benedict, R. (1971). Raza: Ciencia y Política, FCE, México, 1987. El Hombre y la Cultura, Barcelona. España: Sudamericana.
  • Berryman-Fink, C. (2006). Reducing prejudice on campus: The role of intergroup contact in diversity education. College Student Journal, 40(3), 511-517.
  • Blos, P. (1986). Psicoanálisis de la adolescencia. México. DF: Editorial Joaquín Mortiz SA.
  • Brown, R. (2011). Prejudice: Its social psychology. Malden, United States: Offices
  • Buhin, L., y Vera, E. M. (2009). Preventing racism and promoting social justice: Person-centered and environment-centered interventions. The Journal of Primary Prevention, 30(1), 43-59.
  • Carlson, M., Endlsey, M., Motley, D., Shawahin, L. N., y Williams, M. T. (2018). Addressing the impact of racism on veterans of color: A race-based stress and trauma intervention. Psychology of violence, 8(6),748.
  • Cano, G; Gil, P.; Pastor, J. C. y Sousa, Z. (2006). Educación Física e Interculturalidad: el juego, la danza y otras actividades integradoras. Una Experiencia llevada a la práctica en el C. P. Cardenal Cisneros de Camuñas, Toledo. Actas del VI Congreso Internacional de Educación Física e Interculturalidad (p.6) Recuperado de http://juancarlos.webcindario.com/EF %20E %20INTERCULTURALIDAD %20EL %20JUEGO.pdf
  • Crush, J., Tawodzera, G., Chikanda, A., y Tevara, D. (2017). Living with Xenophobia: Zimbabwean Informal Enterprise in South Africa. Waterloo, Bélgica. Migration Policy Series.
  • David, E. J. R., Schroeder, T. M., y Fernandez, J. (2019). Internalized racism: A systematic review of the psychological literature on racism's most insidious consequence. Journal of Social Issues, 75(4), 1057-1086.
  • CESIUB (2020). Extremo oriente: Un arquetipo de liderazgo y solidaridad en tiempos de COVID-19. Recuperado el 30 de mayo de 2020. http://190.221.29.250/handle/123456789/8907
  • Dovidio, J. F., y Fazio, R. H. (1992). New technologies for the direct and indirect assessment of attitudes. Questions about questions: Inquiries into the cognitive bases of surveys 204–237.
  • Dovidio, J. F., y Gaertner, S. L. (2000). Aversive racism and selection decisions: 1989 and 1999. Psychological science, 11(4), 315-319.
  • Espelt, E., y Javaloy, F. (1997). El racismo moderno. SOS Racismo.
  • Ferrández, C. G. (2015). La especialización de la fiscalía en materia de delitos de odio y discriminación. InDret, 1, 1-33
  • Fish, J., y Syed, M. (2019). Racism, discrimination and prejudice. Enciclopedia of Child and Adolescent Developement.
  • Galván, A. N., y Giménez, C. O. (2020). Discurso del odio en radio: análisis de los editoriales de las cadenas COPE y SER tras la llegada del Aquarius a España. Miguel Hernández Communication Journal, (11), 117-138.
  • Gibbons, F. X., Gerrard, M., Cleveland, M. J., Wills, T. A., y Brody, G. (2004). Perceived discrimination and substance use in African American parents and their children: a panel study. Journal of personality and social psychology, 86(4), 517.
  • González, J. D., & Martín, P. J. J. (2006). Fútbol y Racismo: un problema científico y social. (Soccer and Racism: a scientific and social problem). RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte. 2(3), 68-94
  • Grekin, E. R. (2012). Perceived racism and alcohol consequences among african american and caucasian college students. Psychology of Addictive Behaviors, 26(4), 924.
  • Guerin, B. (2003). Combating prejudice and racism: New interventions from a functional analysis of racist language. Journal of Community & Applied Social Psychology, 13(1), 29-45.
  • Hamilton, D. L., y Trolier, T. K. (1986). Stereotypes and stereotyping: An overview of the cognitive approach. Prejudice, discrimination, and racismo, 127-163.
  • Ouellet, J. F. (2007). Consumer racism and its effects on domestic cross-ethnic product purchase: An empirical test in the United States, Canada, and France. Journal of Marketing, 71(1), 113-128.
  • Katz, I. (1981). Stigma: A social-psychological perspective. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 2(3), 4.
  • Katz, P. A., y Zalk, S. R. (1978). Modification of children's racial attitudes. Developmental Psychology, 14(5), 447.
  • Kinder, D. R., y Sears, D. O. (1981). Prejudice and politics: Symbolic racism versus racial threats to the good life. Journal of personality and social psychology, 40(3), 414.
  • Kwate, N. O. A. (2014). “Racism Still Exists”: a public health intervention using racism “countermarketing” outdoor advertising in a Black neighborhood. Journal of Urban Health, 91(5), 851-872.
  • Matamoros-Fernández, A. (2017). Platformed racism: The mediation and circulation of an Australian race-based controversy on Twitter, Facebook and YouTube. Information, Communication & Society, 20(6), 930-946.
  • Mackie, D. M., Hamilton, D. L., Susskind, J., y Rosselli, F. (1996). Social psychological foundations of stereotype formation. Stereotypes and stereotyping, 41-78.
  • Matamoros-Fernández, A. (2017). Platformed racism: The mediation and circulation of an Australian race-based controversy on Twitter, Facebook and YouTube. Information, Communication y Society, 20(6), 930-946.
  • McConahay, J. B. (1986). Modern Racism: Ambivalence and Modern Racism Scale. En J. F. Dovio & S. L. Gaertner (Eds.), Prejudice, Discrimination and Racism (91-125). San Diego: Academia Press.
  • Ministerio de Igualdad (2020). Evitar actitudes y discursos discriminatorios en el actual contexto de crisis sanitaria, social y económica. Recuperado el 28 de mayo de 2020. http://www.mitramiss.gob.es/oberaxe/index.htm
  • Ministerio del Interior (2017). Informe sobre la evolución de los delitos de odio en España. Recuperado el 4 de junio de 2020. http://www.mitramiss.gob.es/oberaxe/es/publicaciones/anyos/anyo_2017.htm
  • Ministerio del Interior (2018). Informe sobre la evolución de los delitos de odio en España. Recuperado el 28 de mayo de 2020. http://www.interior.gob.es/web/servicios-al-ciudadano/delitos-de-odio/estadisticas
  • Moghaddam, F. M. (1998). Social psychology: Exploring universals across cultures. WH Freeman.
  • Moreira, A. (2019). Racismo recreativo. Sao Paulo, Brasil: LTDA.
  • Troyano, J. F. (2017). El racismo. Consideraciones sobre su definición conceptual y operativa. RIEM. Revista internacional de estudios migratorios, (1), 1-24.
  • Nelson, J. K., Dunn, K. M., y Paradies, Y. (2011). Bystander anti?racism: A review of the literature. Analyses of Social Issues and Public Policy, 11(1), 263-284.
  • Noor, M., James Brown, R., y Prentice, G. (2008). Precursors and mediators of intergroup reconciliation in Northern Ireland: A new model. British Journal of Social Psychology, 47(3), 481-495.
  • Organización para la Seguridad y Cooperación en Europa (OSCE) (2014). Informe anual 2014. Recuperado el 29 de mayo de 2020. https://www.osce.org/es/annual-report/2014?download=true
  • Pascale, P. (2010). Nuevas formas de racismo: estado de la cuestión en la psicología social del prejuicio. Ciencias Psicológicas, 4(1), 57-69.
  • Peña-Pinzón, J. A., Gómez-Berrocal, C., y Fernández-Parra, A. (2014). El papel de la categorización social y las diferencias sociodemográficas en la autoestima, el ajuste y el bienestar psicológicos de una muestra de inmigrantes. Anales de Psicología, 30(2), 560-572.
  • Pettigrew, T. F. (1998). Prejudice and discrimination on the college campus. En J. L. Eberhardt y S. T. Fiske (Eds.), Confronting racism: The problem and the response (p. 263–279). Thousand Oaks, CA: Sage Publications
  • Popoviciu, S., y Tileaga, C. (2020). Subtle forms of racism in strategy documents concerning Roma inclusion. Journal of Community & Applied Social Psychology, 30(1), p. 85-102.
  • Prat, M., Soler, S., García, V. y Pascual, O. (2002). Los valores en la Educación Física y el Deporte. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, 6, 5?11.
  • Stangor, C. (Ed.). (2000). Stereotypes and prejudice: Essential readings. Maryland, United States: Psychology Press.
  • Steinfeldt, J. A., y Wong, Y. J. (2010). Multicultural training on American Indian issues: Testing the effectiveness of an intervention to change attitudes toward Native-themed mascots. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 16(2), 110.
  • Tajfel, H. (1957). Value and the perceptual judgment of magnitude. Psychological review, 64(3), 192.
  • Tajfel, H., y Turner, J. C. (1986). The social identity theory of intergroup behavior. En S. Worchel y& W. G. Austin (Eds.), Psychology of intergroup relations (pp. 7-24). Chicago: Nelson-Hall
  • Triliva, S., Anagnostopoulou, T., y Vleioras, G. (2014). Sensitizing Children to the Social and Emotional Mechanisms Involved in Racism: A Program Evaluation. International Journal of Emotional Education, 6(2), 3-20.
  • Urrútia, G., y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina clínica, 135(11), 507-511.