Matemáticas en contexto en Educación Primariaconexiones con el entorno y la música

  1. Ángel Alsina
  2. Manoli Contreras
  3. Joaquim Reyes
Journal:
Unión: revista iberoamericana de educación matemática

ISSN: 1815-0640

Year of publication: 2022

Issue: 64

Type: Article

More publications in: Unión: revista iberoamericana de educación matemática

Abstract

A competency-based approach to teaching mathematics in Primary Education is described through contextualised activities. To this end, the first part provides a theoretical basis for the teaching of mathematics based on various models of teacher knowledge and presents various recommendations for theimplementation of mathematical competence activities, based on the Mathematics Teaching Itinerary Approach (EIEM). In the second part, two activities in context are presented: "Mathematics in the street" and "Musicomátics", in which mathematics is worked on in connection with the environment and music, respectively.

Bibliographic References

  • Alsina, Á. (2010). La “pirámide de la educación matemática”. Una herramienta para ayudar a desarrollar la competencia matemática. Aula de Innovación Educativa, 189, 12-16.
  • Alsina, Á. (2011). Educación matemática en contexto de 3 a 6 años. Barcelona, España: ICE-Horsori.
  • Alsina, Á. (2018). Seis lecciones de educación matemática en tiempos de cambio. Itinerarios didácticos para aprender más y mejor. Padres y Maestros, 376, 13-20.
  • Alsina, Á. (2019). Itinerarios didácticos para la enseñanza de las matemáticas (6-12 años). Editorial Graó.
  • Alsina, Á. (2020a). El Enfoque de los Itinerarios de Enseñanza de las Matemáticas: ¿por qué?, ¿para qué? y ¿cómo aplicarlo en el aula? TANGRAM – Revista de Educação Matemática, 3(2), 127-159. doi: 10.30612/tangram.v3i2.12018.
  • Alsina, Á. (2020b). Cinco prácticas productivas para una enseñanza de las matemáticas a través de los procesos. Saber & Educar, 28, 1-13.
  • Ball, D., Thames, M. H., y Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of teacher education, 59(5), 389-407. doi: 10.1177/0022487108324554
  • Carrillo, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D... Muñoz-Catalán, Mª.C. et al. (2018). The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20, 236–253.
  • Depaepe, F., Verschaffel, L., y Kelchtermans, G. (2013). Pedagogical content knowledge: A systematic review of the way in which the concept has pervaded mathematics educational research. Teaching and Teacher Education, 34, 12-25.
  • Godino, J. D. (2009). Categorías de análisis de los conocimientos del profesor de matemáticas. UNIÓN, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 20, 13-31.
  • Godino, J., Giacomone, B., Batanero, C., y Font, V. (2017). Enfoque ontosemiótico de los conocimientos y competencias del profesor de matemáticas. Bolema, 31(57), 90-113. doi: 10.1590/1980-4415v31n57a05
  • Niss, M. (1995). Las matemáticas en la sociedad. UNO, Revista de Didáctica de las Matemáticas, 6, 45-58.
  • Pino-Fan, L., y Godino, J. D. (2015). Perspectiva ampliada del conocimiento didáctico-matemático del profesor. Paradigma, 36(1), 87-109.
  • Reeuvijk, M.V. (1997). Las matemáticas en la vida cotidiana y la vida cotidiana en las matemáticas. UNO, Revista de Didáctica de las Matemáticas, 12, 9-16.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4-14. doi: 10.3102/0013189X015002004