Indagación evaluativa de una intervención con metodologías activas para estudiantes universitarios

  1. Peña-Acuña, Beatriz 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Revue:
Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

ISSN: 2332-8533 1988-8996

Année de publication: 2022

Titre de la publication: Educational Innovation in Dentistry. Spaces, styles and models of teaching and learning.

Volumen: 15

Número: 29

Pages: 5-18

Type: Article

DOI: 10.55777/REA.V15I29.4054 WoS: WOS:000869477700002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

Résumé

The aim of this evaluative enquiry is to find out four aspects of an intervention with university students in Education, namely: what active methodologies and paradigms they liked, what practices they liked and what other activities they would have liked to have done and, finally, what classroom climate they perceived. In the intervention, the teaching staff used the tools of the notebook and continuous key informant interviews from participant observation to find out these aspects and to design the quantitative tool, a questionnaire in which the sample of 112 students participated. The results highlight teamwork, emotional intelligence, multiple intelligences and project-based learning. They also highlighted three activities in which they were the protagonists of their own learning and a visit from a writer. With regard to desired practices, the results are not significant, although gamification stands out. As for the classroom climate, they underlined that it was emotionally good, with social acceptance, a sense of humour and combined with a positive evaluation of the teacher and peers, with whom they worked comfortably.

Références bibliographiques

  • Acevedo, A. (1991). Aprender jugando. México: Limusa
  • Andueza, M. (2007). Dinámica de grupos en educación. México: Trillas
  • Anónimo (2021). Guía de la asignatura: Didáctica de la lengua oral y escrita para Educación Primaria. Grado de Educación Primaria. Facultad de Educación. Universidad de Huelva. Recuperado de https://www.uhu.es/fedu/Guia2021/pdf/202110212graedup2OBDidactica%20de%20la%20lengua%20oral%20y%20escrita%20para%20la%20educacion%20primaria.pdf
  • Alonso García C. M. y Gallego D. J. (2010). Los estilos de aprendizaje como competencias para el estudio, el trabajo y la vida. Revista Estilos de Aprendizaje, 6(3), 4-22
  • Anderson, L.W., Krathwohl D.R., Airasian P.W., Cruikshank, K.A., Maver R.E., Pintrich, P.R., Raths, J., & Wittrock, M.C. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing. Revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Addison Wesley Longman, Inc.
  • Ausubel, D., Novak, J. y Hanesion, H. (1990). Psicología Educativa. México: Trillas
  • Bruner, J. (1966). Toward a Theory of Instruction. Harvard: Harvard University Press
  • Cardoso Moreno, M. J., y Aragonés, L. T. (2015). Entre Madres: Talleres de Comunicación. Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 474-494. Recuperado de http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032015000100020&lng=en&tlng=es
  • Cluster 2. Culture, creativity and inclusive society. Horizonte Europa. Recuperado de https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation/funding/funding-opportunities/funding-programmes-and-open-calls/horizon-europe/cluster-2-culture-creativity-and-inclusive-society_en
  • Consejería de Educación y Deporte (2021). Orden del 15 de enero de 2021, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la etapa de Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Andalucía. Recuperado de https://www.juntadeandalucia.es/boja/2021/507/1
  • Cyrulies, E., y Schamne, M. (2021). El aprendizaje basado en proyectos : Una capacitación docente vinculante. Páginas de Educación, 14(1), 1-25. https://dx.doi.org/10.22235/pe.v14i1.2293
  • Cruz, R. I., Serrano, C. L., y Rodríguez, B. J. (2021). Modelo de mejoramiento productivo: una aplicación de la fabricación digital incorporada al aprendizaje basado en proyectos (ABP) en la educación superior. Formación universitaria, 14(2), 65-74. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000200065
  • Dickens, L. y Watkins, K. (1999). Action Research: Rethinking Lewin, Management Learning, 30 (2), 127-140
  • Domingo Roget, A. (2014). La práctica reflexiva: bases, modelos e instrumentos. Narcea
  • Eleizalde, M., Parra, N., Palomino, C., Reyna, A. y Trujillo, I. (2010). Aprendizaje por descubrimiento y su eficacia en la enseñanza de la Biotecnología. Revista de Investigación, 71, 271-290
  • García Escobio, M., Hernández Iglesias, T. D. y Machín Hernández, K. (2013). La didáctica interactiva de las Humanidades desde la enseñanza del español y la literatura: el debate y el taller pedagógico. Mendive, 11 (1), 100-106
  • García Guirao, P., Barrientos Báez, A. y Caldevilla Domínguez, D. (2021). Estrategias de enseñanza-aprendizaje en clase de español como lengua extranjera contra la discriminación racial, Estilos de aprendizaje, 14 (28), 166-178
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books
  • Goffman, E. (1981) La presentación de la persona en la vida cotidiana, Buenos Aires: Amorrutu
  • Goleman, D. (1995). La inteligencia emocional. Barcelona: KairósHennesey E. y Mueller, J. (2020). Teaching and learning design thinking. Canadian Journal of education/revue Canadienne de education, 43(2), 498-521
  • Iwamoto, Darren H. (2013), The Effects of Project-Based Learning on Student Achievement in Psychology: An action research study, Thesis Doctoral, Minneapolis, Capella University, EE.UU.
  • Jefatura de Estado. (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre de Educación. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf
  • Jauregui, P. A., Vidales, K. B., Casares, S. M. G. y Fuente, A.V. (2014). Estudio de caso y aprendizaje cooperativo en la universidad. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 18(1), 413-429.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T. y Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós
  • Kemendikbud [Ministry of Education and Culture of Indonesia] (2018). Buku pegangan pembelajaran berorientasi pada keterampilan berpikir tingkat tinggi program peningkatan kompetensi berbasis zonasi [Handbook of Higher Order Thinking Skills Learning Oriented, Program of Competence Improvement Zoning-Based]. Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan [Directorate General of Teachers and Education].
  • Niño González, J. I., García García, E. y Caldevilla Domínguez, D. (2017). Inteligencia emocional y educación universitaria: una aproximación. Revista de Comunicación de la SEECI, (43), 15-27.doi: http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2017.43.15-27
  • Martínez- León, N. y Níkleva, D. G. (2020). Gamificación: revisión bibliográfica y propuesta a nivel universitario. N. Martínez-León, D. Níkleva. En Postigo Fuentes, A. Y. y Alcalde Peñalver, E. (Coord.). La docencia tiene TIC: un guiño al nuevo discente. Valencia: Tirant lo Blanch
  • Nikleva, D. G. (2013). La opinión del alumnado sobre la asignatura Didáctica de la Lengua Española I en el Grado de Educación Primaria (Universidad de Granada): evaluación y planteamientos de mejora, Porta Linguarum, 19, 147-164
  • Morales Rodríguez, F.M., Giménez Lozano, J.M., y Morales Rodríguez, A.M. (2018). Relaciones entre autoeficacia emprendedora y otras variables psico-educativas en universitarios, European Journal of investigation in health, psycology and education, 8(2). doi: https://doi.org/10.30552/ejihpe.v8i2.247
  • Oricain, N. D. (2015). Adquisición de competencias en el marco del Aprendizaje Cooperativo: valoración de los estudiantes, REDU: Revista de Docencia Universitaria, 13(1), 339-359.
  • Peña-Rodríguez, M. Á. (2018). Las inteligencias múltiples y su desarrollo en tres contextos de educación inicial. Aletheia, 10(2), 128-147
  • Ramos Sabaté, J. M. (2007). Géneros literarios como eje de la formación literaria, Lenguaje y textos, 26, 283-295
  • Rodríguez Olay, L. y Nadal Masegosa, A. (2021). Evaluación didáctica de los efectos del Covid 19 en enseñanza superior, Aloma, 39(2), 85-93
  • Rossi-Andrion, P. e Munster, M.A. (2021). Dança educativa para crianças com deficiência física: repercussões de um programa de ensino. Movimento, 27 https://doi.org/10.22456/1982-8918.102748
  • Sánchez Cruzado, C. (2017). Flipped classroom. La clase invertida, una realidad en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga. Tesis doctoral. Universidad de Málaga, España
  • Sánchez-Verdejo Pérez, F. J. (2021). Evolución de la enseñanza bilingüe en etapas previas a la universidad en Castilla-La Mancha. Revista estilos de aprendizaje, 14(27), 20-32
  • Singer, N., Poblete, J. L. y Veloso C. (2021). Diseño, evaluación e implementación de una unidad online data-driven basada en un corpus de series online, Literatura y lingüística, 43, 391-420
  • Skinner, B. F. (1975). La conducta de los organismos. Barcelona: Fontanella
  • Stake, R. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Tellez Infantes, A., Sánchez Colodredo, V. y Martínez Guirao, J.E. (2016). La inclusión como elemento de empoderamiento, Prisma social, 16, 348-410
  • Urbano Marchi, B. y González Las, I. (2013). La enseñanza-aprendizaje de lenguas en el Grado
  • de Maestro de Educación Primaria, Porta Linguarum, 2, 223-237