Un acercamiento a las concepciones y prácticas alimentarias de familias de escolares

  1. Angustias González-Rodríguez
  2. Travé González, Gabriel H.
  3. Francisca Mª García-Padilla
  4. Almudena Garrido-Fernández
Journal:
Revista de educación de la Universidad de Granada

ISSN: 0214-0484

Year of publication: 2021

Issue: 28

Pages: 53-69

Type: Article

DOI: 10.30827/REUGRA.V28I.20987 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

Abstract

Improving the eating habits of schoolchildren is a necessity due to its impact on their development and school performance. This study investigates the notions of families regarding eating habits and practices in relation to their children nutrition. An integrated methodology has been used based on research instruments such as a survey and an interview. In this way, a questionnaire has been administered to the families of third year Primary Education students in an Andalusian educational center, and collective interviews have been held with groups of mothers. In the results of the study, incorrect dietary practices were detected regarding the consumption of fruit, vegetables and fish by children; whereas, consumption of cereals, dairy products, eggs and meats were found to be closer to nutritional recommendations. The analysis of the mothers' statements shows the presence of traditional and prescriptive eating models, numer - ous myths about eating, and their predisposition to deepen their understanding about nutrition. The conclusions of the study address the need for fam - ily-school food literacy initiatives to be undertaken given the significant deficiencies identified

Bibliographic References

  • Agencia Española de Consumo, Seguridad Alimentaria y Nutrición [AECOSAN] (2017). Encuesta Nacional de Consumo de Alimentos en Población Infantil y Adolescente. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. https://bit.ly/33huJmL
  • Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición [AESAN] (2019). Estudio ALADINO. Estudio sobre la alimentación, actividad física, desarrollo infantil y obesidad en España. Ministerio de Consumo. https://bit.ly/3bZs6aZ
  • Adab, P., Pallan, M. J., Lancashire, E. R., Hemming, K., Frew, E., Barrett, T., ... & Daley, A. (2018). Effectiveness of a childhood obesity prevention programme delivered through schools, targeting 6 and 7 year-olds: cluster randomised controlled trial (WAVES study). bmj, 360, k211. https://doi.org/10.1136/bmj.k211
  • Black, A. P., D’Onise, K., McDermott, R., Vally, H., & O’Dea, K. (2017). How effective are family-based and institutional nutrition interventions in improving children’s diet and health? A systematic review. BMC public health, 17(1), 818. https://doi.org/10.1186/s12889-017-4795-5
  • Casado, A. E. (2015). Enfermería escolar, la situación hoy en día. Revista Enfermería CyL, 7(1), 56-61. https://bit.ly/2wcJarM
  • Cuervo, C., Cachón, J.., Zagalaz, M. L., & González-González de Mesa, C. (2018). Conocimientos e intereses sobre hábitos alimentarios saludables y práctica de actividad física. Un estudio con población adolescente. Aula abierta, 47(2), 211-220. https://doi.org/10.17811/rifie.47.2.2018.211-220
  • Díaz, I., y Murcia, L. (2011). ¿Verdad? ¿Mentira?: la respuesta a los mitos más frecuentes de la alimentación. León: Everest.
  • Duek, C. (2010). Infancia, desarrollo y conocimiento: los niños y niñas y su socialización. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, niñez y juventud, 8(2), 799-808. https://bit.ly/3qViBQi
  • Florença, S. G., Ferreira, M., Lacerda, I., & Maia, A. (2021). Food Myths or Food Facts? Study about Perceptions and Knowledge in a Portuguese Sample. Foods, 10(11), 2746. https://doi.org/10.3390/foods10112746
  • Fuentes-García, A. (2016). Consumo de huevos y riesgo cardiovascular. Nutrición Hospitalaria, 33(4), 41-43. https://doi.org/10.20960/nh.344
  • Godfray, H. C. J., Aveyard, P., Garnett, T., Hall, J. W., Key, T. J., Lorimer, J., ... & Jebb, S. A. (2018). Meat consumption, health, and the environment. Science, 361(6399), eaam5324. https://doi.org/10.1126/science.aam5324
  • Gracia, M. (2007). Comer bien, comer mal: la medicalización del comportamiento alimentario. Salud Pública de México, 49(3). https://bit.ly/2wgXRu7
  • Gracia, C. (2020). Revisión bibliográfica - enfermera escolar y Covid-19. NPunto Volumen III, 31. https://bit.ly/2PY4sTR
  • Instituto Europeo de la Alimentación Mediterránea [IEAMED] (2008). Encuesta Nutricional de Andalucía. Instituto Europeo de la Alimentación Mediterránea. Consejería de Agricultura, Pesca y Medio Ambiente. Junta de Andalucía. https://bit.ly/3zGFAlX
  • Jahns, L., Scheett, A. J., Johnson, L. K., Krebs-Smith, S. M., Payne, C. R., Whigham, L. D., ... & Kranz, S. (2016). Diet quality of items advertised in supermarket sales circulars compared to diets of the US population, as assessed by the Healthy Eating Index-2010. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 116(1), 115-122. https://doi.org/10.1016/j.jand.2015.09.016
  • Juánez, J. C., Franco-Reynolds, L., Calderón, M., Caro, B., Rodrigo, M., & Ruiz, C. (2017). El desayuno escolar; una intervención educativa en alimentación y nutrición saludable. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 32, 171-182. https://doi.org/10.7203/DCES.32.4546
  • Lorente, L. M. (2013). La educación para la salud en la escuela en la adquisición de estilos de vida saludables. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 1(107-121). https://bit.ly/2xU75wy
  • Maher, J. K., Crawley, D., & Potter, J. (2018). Real fruit substitution: the case of at-risk American families. British Food Journal, 120(4), 815-826. https://doi.org/10.1108/BFJ-05-2017-0302
  • Martínez Rubio, A. (2011). Desde la lactancia materna al destete y alimentación en la infancia y la adolescencia ¿Qué estamos haciendo? ¿Qué hay de nuevo? Revista Pediátrica Atención Primaria, Suppl.(20), 43-52. https://bit.ly/3JUELL9
  • Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación (2018). Informe del consumo de alimentos en España 2017. https://n9.cl/un84
  • Moreno-Rodríguez, J. (2018). Papel de las organizaciones de consumidores en la alfabetización alimentaria de la población. Nutrición hospitalaria, 35(4), 70-74. https://doi.org/10.20960/nh.2130
  • Murillo-Godínez, G., & Pérez-Escamilla, L. M. (2017). Los mitos alimentarios y su efecto en la salud humana. Medicina interna de México, 33(3), 392-402. https://bit.ly/2xOllHi
  • Norman, J., Kelly, B., McMahon, A. T., Boyland, E., Baur, L. A., Chapman, K., ... & Bauman, A. (2018). Children's self-regulation of eating provides no defense against television and online food marketing. Appetite, 125, 438-444. https://doi.org/10.1016/j.appet.2018.02.026
  • Pereira-Álvarez, P. G. (2018). Construcción del modelo de alimentación saludable y su implicancia en la configuración de la subjetividad de la infancia y la familia. Demetra: alimentação, nutrição & saúde, 13(2), 341-361. https://doi.org/10.12957/demetra.2018.33244
  • Pérez-Rodrigo, C., Gianzo-Citores, M., Gil, Á., González-Gross, M., Ortega, R. M., Serra-Majem, L., ... & Aranceta-Bartrina, J. (2017). Lifestyle patterns and weight status in Spanish adults: The ANIBES study. Nutrients, 9(6), 606. https://doi.org/10.3390/nu9060606
  • Pérez-López, I. J., Tercedor-Sánchez, P. & Delgado-Fernández, M. (2015). Efectos de los programas escolares de promoción de actividad física y alimentación en adolescentes españoles: revisión sistemática. Nutrición Hospitalaria, 32(2). https://doi.org/10.3305/nh.2015.32.2.9144
  • Serra-Majem, L., & Bautista-Castano, I. (2015). Relationship between bread and obesity. British Journal of Nutrition, 113(S2), S29-S35. https://doi.org/10.1017/S0007114514003249
  • Santi-Cano M. J., Moreno-Rojas, R., & Rodríguez-Martín, A. (2019). Modelo alimentario en Andalucía occidental. Nutrición Hospitalaria, 36(N.º Extra 1), 121-129. Doi: http://dx.doi.org/10.20960/nh.02726
  • Suh, H., & Kavouras, S. A. (2019). Water intake and hydration state in children. European journal of nutrition, 58(2), 475-496. https://doi.org/10.1007/s00394-018-1869-9
  • UNICEF (2019). Estado mundial de la infancia 2019: Niños, alimentos y nutrición-Crecer bien en un mundo en transformación. Naciones Unidas. https://www.unicef.org/es/informes/estado-mundial-de-la-infancia-2019
  • UNICEF (2021). Informe sobre nutrición infantil 2021. ¿Una alimentación para el fracaso? Naciones Unidas. https://uni.cf/3tqHhTO