Validación de las Escalas Uso Problemático de Medios con Pantallas y su versión corta en población española

  1. Zaira Morales-Domínguez 1
  2. Blanca Raposo-Clavijo 2
  3. Pedro J. Pérez-Moreno 1
  4. Esperanza Torrico-Linares 1
  1. 1 Universidad de Huelva, Huelva, España.
  2. 2 Centro psicoeducativo, Bollullos Par del Condado, Huelva, España
Revista:
Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes

ISSN: 2340-8340

Any de publicació: 2022

Volum: 9

Número: 2

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes

Resum

The use of information and communication technologies (ICT) at an early age is becoming more widespread. The aim of this work was to provide evidence of validity and reliability of the Spanish adaptation of the Problematic Media Use Measure and its short version (Problematic Media Use Measure Short Form). Both evaluate the problematic media use in children aged 4 to 11 years, by means of the information provided by their parents. The validity evidence was based on the assessment of its internal structure and its relationship with other variables, and the estimation of its reliability was based on McDonald’s Omega model. The sample consisted of 230 parents of students from two early childhood and primary education centers in the province of Huelva (Spain), with a mean age of 39.58 years (SD = 5.70). Parents provided data on 230 minors, aged between 4 and 11 years (M = 8.65; SD = 2.12). Of these, 111 were boys (48.3%) and 116 girls (50.4%), with three participants omitting gender. The results, obtained by means of a Confirmatory Factor Analysis (CFA), shows that both scales fit a unidimensional model and have high reliability values (McDonald’s Omega value of .96 for the full scale and .90 for the reduced scale). It was found that the most used devices were TV, DVD and videos, and that their use correlated positive and significantly with parental concern. Both scales in their Spanish version are shown to be useful instruments for the assessment of the problematic media use by means of the parents report

Referències bibliogràfiques

  • Bartau, I., Aierbe, A., & Oregui, E. (2018). Mediación parental del uso de Internet en el alumnado de Primaria: creencias, estrategias y dificultades.  Comunicar, 54(1), 71-79. https://doi.org/10.3916/C54-2018-07
  • Bener, A., Yildirim, E., Torun, P., Çatan, F., Bolat, E., Alıç, S., Akyel, S., & Griffiths, M. D. (2019). Internet Addiction, Fatigue, and Sleep Problems Among Adolescent Students: a Large-Scale Study. International Journal of Mental Health and Addiction,17(4), 959-69. https://doi.org/10.1007/ s11469-018-9937-1
  • Blanco-Morett, A. (2018). Comunicación, redes de conocimiento y cooperación: revisión teórica y propuesta metodológica. Perspectivas de la Comunicación, 11(2), 231-250.
  • Blascak, N., Cheney, J. S., Hunt, R. M., Mikhed, V., Ritter, D., &Vogan, M. (2019). Financial Consequences of Identity Theft: Evidence from Consumer Credit Bureau Records. FRB of Philadelphia Working Paper, 19(2), 1-47. http://dx.doi.org/10.21799/frbp.wp.2019.02
  • Castro, C., & Ponce de León, L. (2018). Educación y medios de comunicación. Beneficios y riesgos que proporcionan las Tecnologías de Información y Comunicación en los adolescentes españoles. RASE, 11(3), 433-447. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.11.3.11515
  • Condeza, R., Herrada, N., & Barros, C. (2019). Nuevos roles parentales de mediación: Percepciones de los padres sobre la relación de sus hijos con múltiples pantallas. Profesional de la Información, 28(4), e280402.
  • Council on Communications and Media (2016). Media Use in School-Aged Children and Adolescentes. Pediatrics, 38(5), e20162592. https://doi. org/10.1542/peds.2016-2592
  • Cranor, F., Durity, A. L., Marsh, A., & UR, B. (2014). Parents’ and Teens’ Perspectives on Privacy In a Technology-Filled World. En10th Symposium On Usable Privacy and Security (SOUPS 2014), (pp. 19-35). {USENIX}. Associationhttps://www.usenix.org/system/files/conference/soups2014/ soups14-paper-cranor.pdf
  • Díaz-Vicario, A., Mercader, C., & Gairín, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. REDIE, 21, e07, 1-11. https://doi.org/10.24320/ redie.2019.21.e07.1882.
  • Domoff, S. E., Harrison, K., Gearhardt, A. N., Gentile, D. A., Lumeng, J. C., & Miller, A. L. (2019). Development and Validation of the Problematic Media Use Measure: A Parent Report Measure of Screen Media “Addiction” in Children. Psychology of Popular Media Culture,8(1), 2-11. http:// dx.doi.org/10.1037/ppm0000163.
  • Domoff, S. E., Borgen, A. L., &Radesky, J. S. (2020). Interactional theory of childhood problematic media use. Human Behavior and Emerging Technologies., 2, 343-353. https://doi. org/10.1002/hbe2.217
  • Duggan, M., Lenhart, A., Lampe, C., & Ellison, N.B. (2015). Parents and Social Media. Pew Research Centre.1-36. http://www.pewinternet.org/2015/07/16/ parents-and-social-media/
  • Fernández, B. F., & González, A. G. (2017). El entorno del niño en la cultura digital desde la perspectiva intergeneracional. APOSTA, (72), 9-27. https:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=495953509001
  • Frías, D. (2022). Apuntes de consistencia interna de las puntuaciones de un instrumento de medida. Universidad de Valencia. https://www.uv.es/friasnav/ AlfaCronbach.pdf
  • García-Valcárcel, A., & González-Rodero, L. (2006). Uso pedagógico de materiales y recursos educativos de las TIC: sus ventajas en el aula. https:// postitulosecundaria.infd.edu.ar/archivos/repositorio/1000/1111/USalamanca_Recursos_TIC.pdf
  • Garrote, D., Jiménez, S., & Gómez, I. M. (2018). Problemas Derivados del Uso de Internet y el Teléfono Móvil en Estudiantes Universitarios. Formación Universitaria-online, 11(2), 99-108. http://dx.doi.org/10.4067/S0718- 50062018000200099.
  • Gerbing, D. W. & Anderson J. C. (1988). An update paradigm for scale development incorporating unidimentionality and its assessment. Journal of Marketing Research, 25(2), 186-192. https://doi.org/10.2307/3172650
  • Giménez Gualdo, A. M., Luengo Latorre, J. A., & Bartrina, M. J. (2017). ¿Qué hacen los menores en internet? Usos de las TIC, estrategias de supervisión parental y exposición a riesgos. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(3), 533-552.http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.43.16123
  • González-Ramírez, T., & López-García, A. (2018). La identidad digital de los adolescentes: usos y riesgos de las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17(2), 73-85. https://doi.org/10.17398/1695-288X.17.2.73
  • Hayes, A. F., & Coutts, J. J. (2020). Use Omega Rather than Cronbach’s Alpha for Estimating Reliability. But…Communication Methods and Measures, 14(1), 1-24. https://doi.org/10.1080/19312458.2020.1718629
  • Hinostroza, E. E., Ibieta, A., Labbé, C. e Isaacs, M. (2013). Estudio exploratorio de la relación entre las percepciones y usos de computadores e Internet de apoderados y alumnos de enseñanza media. En C. Arraya (Ed.). Desarrollo de habilidades digitales para el siglo XXI en Chile: ¿Qué dice el SIMCE TIC? (pp. 79-109). LOM Ediciones.
  • Hu, L. & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6, 1-55. http://dx.doi. org/10.1080/10705519909540118
  • JASP Team (2022). JASP (Version 0.16.1) [Computer software]. Linne, J.W.,& Angilletta, M.F. (2016). Violencia en la red social: Una indagación de expresiones online en adolescentes de sectores populares marginalizados del Área Metropolitana de Buenos Aires. Salud Colectiva, 12(2), 279-294. https://doi.org/10.18294/sc.2016.741
  • Lluís-Matalí, J., García, S., Martín, M. & Pardo, M. (2015). Adicción a las nuevas tecnologías: definición, etiología y tratamiento. En G. Roca (Coord.), Las nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Guía para educar saludablemente en una sociedad digital (pp 111-120). Hospital Sant Joan de Déu. https:// www.rocasalvatella.com/app/uploads/2015/06/faros_esp_baixa_0.pdf
  • Machuca-Rubio, J. (2020). Percepción de la exposición en seguridad informática de los niños y adolescentes durante la pandemia COVID-19. Polo Conocimiento, 5(1), 37-51.
  • McDonald, R. P. (2013). Test theory: A unified treatment. Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781410601087
  • Melamud, A., Nasanovsky, J., Otero, P., Canosa, D., Enríquez, D., Köhler, C., Goldfarb, G., Matamoros, R., Ringuelet, L., Stechina, D., & Svetliza, J. (2009). Usos de Internet en hogares con niños de entre 4 y 18 años: control de los padres sobre este uso. Resultados de una encuesta nacional. Archivos Argentinos de Pediatría, 107(1), 30-36. http://www.scielo.org.ar/ pdf/aap/v107n1/v107n1a07.pdf
  • Montoya, Y. D., Castro, J. C., & Bonilla, M. H. (2018). Más allá del control parental: redefiniendo a la familia digital. Anais do SENID, 1-10.
  • Muñoz-Miralles, R., Ortega-González, R., López-Morón, M.R., López-Morón, M. R., Batalla, C., Manresa, J. M., Montellà-Jordana, N., Chamarro, A., Carbonell, X., & Torán-Monserrat, P. (2016). The problematic use of Information and Communication Technologies (ICT) in adolescents by the cross sectional JOITIC study. BMC Pediatrics 16, (1), 1-11. https://doi. org/10.1186/s12887-016-0674-y
  • Núñez, L. A. E., & Zamora, R. R. (2017). El uso de tecnologías como factor del desarrollo socioafectivo en niños y jóvenes estudiantes en el noroeste de México. RICSH, 6(11), 151-170. http://dx.doi.org/10.23913/ricsh.v6i11.113
  • Ostovar, S., Allahyar, N., Aminpoor, H., Moafian, F., Nor M. B. M., & Griffiths, M. D. (2016). Internet Addiction and its Psychosocial Risks (Depression, Anxiety, Stress and Loneliness) among Iranian Adolescents and Young Adults: A Structural Equation Model in a Cross-Sectional Study. International Journal of Mental Health and Addiction, 14(3), 257-267. https://doi. org/10.1007/s11469-015-9628-0
  • Piscitelli, A. (2009). Nativos Digitales. Dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitecturas de la participación. Santillana.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon,9(5), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
  • Poveda-Pineda, D. F., & Cifuentes-Medina, J. E. (2020). Incorporación de las tecnologías de información y comunicación (TIC) durante el proceso de aprendizaje en la educación superior. Formación universitaria, 13(6), 95-104. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000600095
  • Punyanunt-Carter, N. M., De La Cruz, J. J., & Wrench, J. S. (2017). Investigating the relationships among college students’ satisfaction, addiction, needs, communication apprehension, motives, and uses & gratifications with Snapchat. Computers in Human Behaviour, 75, 870-875. https://doi. org/10.1016/j.chb.2017.06.034
  • Rideout, V. (2017). The common sense census: Media use by kids age zero to eight. Common Sense Media. https://cdn.cnn.com/cnn/2017/images/11/07/ csm_zerotoeight_full.report.final.2017.pdf
  • Rideout, V., & Robb, M. B. (2019). The common sense census: media use by tweens and teens. Common Sense Media. https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/research/report/2019-census-8-to-18-fullreport-updated.pdf
  • Rosseel, Y. (2012). Lavaan: An R Package for Structural Equation Modeling. Journal of Statistical Software, 48(2), 1-36. URL http://www.jstatsoft.org/v48/i02/
  • Sánchez-Teruel, D., & Robles-Bello, M. A. (2016). Riesgos y potencialidades de la era digital para la infancia y la adolescencia. Educación y Humanismo, 18(31), 186-204. https://doi.org/10.17081/eduhum.18.31.1374
  • Vittrup, B., Snider, S., Rose, K. K., & Rippy, J. (2016). Parental perceptions of the role of media and technology in their young children’s lives.  Journal of Early Childhood Research,  14(1), 43-54. https://doi. org/10.1177/1476718X14523749