La llegada del Cid a la ópera italianauna irrupción soterrada

  1. López Verdejo, Miguel 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Zibaldone. Estudios italianos

ISSN: 2255-3576

Year of publication: 2021

Issue Title: Luz y sombra. Un acercamiento a la Scapigliatura

Volume: 9

Issue: 1-2

Pages: 287-298

Type: Article

More publications in: Zibaldone. Estudios italianos

Abstract

The presence of young Rodrigo in the Italian opera houses over the 18th century offers different and interesting study possibilities. However, this article fixes its gaze on the first appearance of Guillem de Castro's materials in the Italian states, within a libretto by the Venetian poet Matteo Noris, released in 1681 or 1682, which is not about this Hispanic hero.

Bibliographic References

  • Allacci, L. (1755). Drammaturgia di Leone Allacci accresciuta e continuata fino all’’anno 1755. Venecia: Giambatista Pasquali.
  • Carreres, V. (2013). Música y lenguaje en la estética barroca. En P. Aullón (ed.), Barroco (pp. 935-967). Madrid: Verbum.
  • Castro, G. (2008). Las mocedades del Cid (L. García Lorenzo, ed.). Madrid: Cátedra.
  • Cicognini, H. (1649). Giasone. Venecia: Giacomo Batti.
  • Corneille, P. (2009). Le Cid. Malesherbes: Flammarion.
  • Diacono, P. (2006). Historia de los longobardos. (P. Herrera Roldán, trad.). Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
  • Dubowy, N. (2004). “Un riso bizzarro dell’estro poetico”: il “Flavio Cuniberto” (1681) di Matteo Noris e il dramma per musica del secondo Seicento. Musica e storia, 2, 401-424.
  • Fabbri, P. (2007). Monteverdi. Cambridge: Cambridge University Press.
  • García, C. (1997). El Cid en Italia. En M.G. Profeti (ed.), Percorsi europei (pp. 128-165). Florencia: Alinea.
  • Heartz, D. (1980). Ópera seria del s. XVIII. En The new Grove Dictionary of Music and Musician (vol. XIII, ad vocem). Londres: MacMillan Publishers.
  • Hill, J.W. (2010). La música barroca. Madrid: Akal.
  • Lombardi, M., & García, C. (1998). Il gran Cid delle Spagne. Florencia: Alinea.
  • López-Verdejo, M. (2016). El Cid en la ópera italiana (s. XVIII). Génesis y trayectorias. Universidad de Huelva. Tesis de doctorado no publicada. Recuperado de http:// rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/12749?locale-attribute=pt
  • Menéndez Pidal, R. (1974). La epopeya castellana a través de la literatura española. Madrid: Espasa-Calpe.
  • Molina Jiménez, M.ª B. (2007). Literatura y música en el Siglo de Oro español. Interrelaciones en el teatro lírico. Universidad de Murcia. Tesis de doctorado no publicada. Recuperado de https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/200/1/ molinajimenez1de2.pdf
  • Montaner Frutos, A. (1991). Las quejas de doña Jimena: formación y desarrollo de un tema en la épica y en el romancero. En J. M. Lucía Megías, P. García Alonso & C. Martín Daza (coord.), Actas del II Congreso Internacional de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval, vol. II (pp. 475-508). Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá de Henares.
  • Noris, M. (1696). Flavio Cuniberto. Roma: Giuseppe Vannacci.
  • Salvadori, G.G. (1691). Poetica toscana all’uso. Nápoles: Gramignani.
  • Tonolo, E. (2005). Antonio Sacchini et Le Cid. Universidad François Rabelais-Tours. Tesis de doctorado no publicada.
  • Viñas, D. (2002). Historia de la crítica literaria. Barcelona: Ariel.
  • Walker, T. (1980). The new Grove Dictionary of Music and Musician (vol. XIII). Londres: MacMillan Publishers.