Motivación, inteligencia emocional y carga de entrenamiento en función del sexo y categoría en baloncesto en edades escolares.

  1. Duque Ramos, Víctor Hugo 1
  2. Mancha-Triguero, David 2
  3. Ibáñez Godoy, Sergio José 2
  4. Sáenz-López Buñuel, Pedro 3
  1. 1 Grupo de Investigación Prácticas Corporales, Sociedad, Educación-Currículo - PES. Instituto Universitario de Educación Física. Universidad de Antioquia (Colombia).
  2. 2 Grupo de Optimización del Entrenamiento y Rendimiento Deportivo (GOERD). Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal. Facultad de Ciencias del Deporte. Universidad de Extremadura, Cáceres (España).
  3. 3 Facultad de Educación, Psicología y Ciencias del Deporte. Universidad de Huelva (España).
Journal:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Year of publication: 2022

Issue Title: CPD2(2022); I-II

Volume: 22

Issue: 2

Pages: 15-32

Type: Article

DOI: 10.6018/CPD.450341 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Cuadernos de psicología del deporte

Abstract

The objective of this study was to identify the difference between the motivational and emotional variables and the training load in basketball taking into account gender and training category. 61 young people between 13 and 16 years of age (M = 14.23) from a basketball club in southern Spain participated. By technological devices, the internal and external load of each athlete was measured during training, in addition, a well-being scale was used for variables such as stress, fatigue, muscle pain, and self-report questionnaires for perceived effort, motivation, emotional intelligence and perception of performance. The results showed that the under 14 category and, in general, women, showed more intensity, greater perception of effort and performance, as well as higher rates of emotional intelligence. The under 16 category and men, reflected higher fatigue, stress level and muscle pain, and lower digits of emotional intelligence and self-determined motivation. In conclusion, the most self-determined motivation and emotional intelligence variables are directly related to intensity in training, perception of performance and well-being factors such as fatigue, stress and muscle pain in athletes at school age.

Bibliographic References

  • Abdullah, M. R., Musa, R. M., Maliki, A. B. H. M. B., Kosni, N. A., y Suppiah, P. K. (2016). Role of psychological factors on the performance of elite soccer players. Journal of Physical Education and Sport, 16(1), 170-176. http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2016.01027
  • Almagro, B. J., Sáenz-López, P., Fierro-Suero, S., y Conde, C. (2020). Perceived Performance, Intrinsic Motivation and Adherence in Athletes. International Journal of Environmental Research and Public Health 2020, Vol. 17, Page 9441, 17(24), 9441. https://doi.org/10.3390/IJERPH17249441
  • Almagro, B. J., y Paramio-Pérez, G. (2017). Motivación y adherencia a la práctica de baloncesto en adolescentes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 17(3), 189-198. http://hdl.handle.net/10201/55934
  • Aranzana Juarros, M., Salguero del Valle, A., Molinero González, O., Boleto Rosado, A. F., y Márquez Rosa, S. (2018). Relación de la carga interna de entrenamiento, optimismo y resiliencia con los niveles de estrés-recuperación en nadadores. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 18(1), 43–54. https://revistas.um.es/cpd/article/view/297151
  • Arruza, J. (2002). Las emociones orientadas hacia la acción en el contexto de la actividad física y el deporte. Tándem, 7, 56-74.
  • Aschendorf, P. F., Zinner, C., Delextrat, A., Engelmeyer, E., y Mester, J. (2018). Effects of basketball-specific high-intensity interval training on aerobic performance and physical capacities in youth female basketball players. The Physician and Sportsmedicine, 47(1), 65-70. https://doi.org/10.1080/00913847.2018.1520054
  • Ato, M., López-García, J. , J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
  • Baker, J., Horton, S., Robertson-Wilson, J., y Wall, M. (2003). Nurturing sport expertise: factors influencing the development of elite athlete. Journal of Sport Science and Medicine, 2, 1-9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24616603/
  • Balaguer, I., Castillo, I., y Duda, J. L. (2007). Propiedades psicométricas de la escala de motivación deportiva en deportistas españoles. Revista Mexicana de Psicología, 24(2), 197-207. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243020637005
  • Barreira, P., Robinson, M. A., Drust, B., Nedergaard, N., Raja Azidin, R. M. F., y Vanrenterghem, J. (2017). Mechanical Player Load™ using trunk-mounted accelerometry in football: Is it a reliable, task-and player-specific observation?. Journal of Sports Sciences, 35(17), 1674-1681. https://doi.org/10.1080/02640414.2016.1229015
  • Bastida-Castillo, A., Gómez-Carmona, C. D., Hernández-Belmonte, A., y Pino-Ortega, J. (2018). Validez y fiabilidad de un dispositivo inercial (WIMU PROTM) para el análisis del posicionamiento en balonmano. E-Balonmano com, 14(1), 9-16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6408741
  • Bonafonte, L. F. (1988). Fisiología del baloncesto. Archivos de Medicina del Deporte, 15(68), 479-483.
  • Borg, G., Hassmen, P., y Lagerstrom, M. (1987). Perceived exertion related to Herat rate and blood lactate during arm and leg exercise. European Journal of Applied Physiology, 56(6), 679-685. https://doi.org/10.1007/BF00424810
  • Campos, M. A., Toscano, F. J. (2014). Monitorización de la carga de entrenamiento, la condición física, la fatiga y el rendimiento durante el microciclo competitivo en fútbol. Futbol pf: Revista de Preparación Física en el Fútbol, (12), 23-36. https://www.researchgate.net/publication/320556241
  • Cárdenas, J. M., y Arancibia, H. (2014). Potencia estadística y cálculo del tamaño del efecto en G* Power: complementos a las pruebas de significación estadística y su aplicación en psicología. Salud y Sociedad, 5(2), 210-244. https://doi.org/10.22199/S07187475.2014.0002.00006
  • Castro-Sánchez, M., Zurita Ortega, F., y Chacón Cuberos, R. (2018). Inteligencia emocional en deportistas en función del sexo, la edad y la modalidad deportiva practicada. Sportis, 4(2), 288-305. http://hdl.handle.net/2183/22834
  • Clarke, N., Farthing, J. P., Norris, S. R., Arnold, B. E., y Lanovaz, J. L. (2013). Quantification of training load in Canadian football: application of session-RPE in collision-based team sports. The Journal of Strength &y Conditioning Research, 27(8), 2198-2205. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e31827e1334
  • Conde García, C., y Almagro, B. J. (2015). Estrategias para desarrollar la inteligencia emocional y la motivación en el alumnado de Educación Física. E-motion : Revista de Educación, Motricidad e Investigación. N. 1, pp. 212-220 http://hdl.handle.net/10637/7079
  • Cuadrado-Reyes, J., Javier, L., Ríos, C., Jesús, I., Martin-Tamayo, I., y Aguilar-Martínez, D. (2012). La percepción subjetiva del esfuerzo para el control de la carga de entrenamiento en una temporada en un equipo de balonmano. Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 331–339. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235126897013
  • Deci, E.L., y Ryan, R.M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York, NY: Plenum.
  • Deci, E.L., y Ryan, R.M. (2000). The «what» and «why» of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
  • Declaración de Helsinki de la AMM (2013). Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos (64 Asamblea General). Fortaleza, Brasil.
  • Drew, M. K., y Finch, C. F. (2016). The Relationship Between Training Load and Injury, Illness and Soreness: A Systematic and Literature Review. Sports Medicine, 46(6), 861-883. https://doi.org/10.1007/s40279-015-0459-8
  • Duncan, L. R., Hall, C. R, Wilson, P. M. y Jenny, O. (2010). Exercise motivation: a cross-sectional analysis examining its relationships with frequency, intensity, and duration of exercise. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 7(7), 1-9. https://doi.org/10.1186/1479-5868-7-7
  • Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2006). Emotional intelligence as predictor of mental, social, and physical health in university students. The Spanish Journal of Psychology, 9(1), 45-51. https://doi.org/10.1017/S1138741600005965
  • Feriche B., Chirosa R. L. y Chirosa, I. (2002). Validity of the use of RPE in monitoring training intensity handball. Archivos de Medicina del Deporte. 19. 377-383.
  • Fernández-Ozcorta, E.J., Almagro, B.J., y Sáenz-López, P. (2016). Motivación, Inteligencia emocional y actividad física en universitarios. Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva.
  • Ferriz, R., González-Cutre, D., y Sicilia, Á. (2015). Revisión de la Escala del Locus Percibido de Causalidad (PLOC) para la inclusión de la medida de la regulación integrada en educación física. Revista de Psicología del Deporte, 24(2), 1-10. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235141413017
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS, Thrid Edition. London: Sage publications.Discopering Statistics Using SPSS, Thrid Edition.
  • García, G. G., Roque, J. I. A., Ribas, J. P. R., y García, M. F. C. (2017). ¿Es la vivencia emocional cuestión de género? Análisis de juegos motores de oposición en universitarios. Revista de Investigacion Educativa, 35(1), 269–283. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.249661
  • García-Santos, D., Vaquera, A., Calleja-González, J., González-Espinosa, S., y Ibáñez, S. J. (2017). Estrés y técnica de arbitraje en baloncesto en función del género. Revista de Psicología del Deporte, 26(1), 51-57. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235150578009
  • Gilbert, K. (2012). The neglected role of positive emotion in adolescent psychopathology. Clinical Psychology Review, 32(6), 467–481. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2012.05.005
  • Gómez-Carmona, C. D., Pino-Ortega, J., e Ibáñez, S. J. (2020). Diseño y validación de una batería de pruebas de campo para la valoración del perfil multi-ubicación de carga externa en deportes de invasión. E-Balonmano com, 16(1), 23-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7283842
  • Hernández-Álvarez, J. L., del-Campo-Vecino, J., Martínez-de-Haro, V., y Moya-Morales, J. M. (2010). Percepción de esfuerzo en Educación Física y su relación con las directrices sobre actividad física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 10(40), 609-619. http://hdl.handle.net/10486/5371
  • Hopkins, W. G., Marshall, S. W., Batterham, A. M., y Hanin, J. (2009). Progressive statistics for studies in sports medicine and exercise science. Medicine y Science in Sports y Exercise, 41, 3-12. https://doi.org/10.1249/MSS.0b013e31818cb278
  • Ibáñez, S. J., Antúnez, A., Pino-Ortega, J., y García-Rubio, J. (2018). Control del entrenamiento mediante el empleo de tecnologías en tiempo real en balonmano. En S. Feu, J. García-Rubio, y S. J. Ibáñez (Eds.), Avances científicos para el aprendizaje y desarrollo del balonmano (pp. 167-192). Cáceres, España: Servicio de Publicaciones de Universidad de Extremadura.
  • Kenttä, G., y Hassmén, P. (1998). Overtraining and recovery. A conceptual model. Sports medicine, 26(1), 1-16. https://doi.org/10.2165/00007256-199826010-00001
  • Lane, A. M., Devonport, T. J., Soos, I., Karsai, I., Leibinger, E., y Hamar, P. (2010). Emotional intelligence and emotions associated with optimal and dysfunctional athletic performance. Journal of Sports Science and Medicine, 9(3), 388–392.
  • Lonsdale, C., Hodge, K. y Rose, E. A. (2008). The Behavioral Regulation in Sport Questionnaire (BRSQ): Instrument development and initial validity evidence. Journal of Sport y Exercise Psychology, 30, 323-355. https://doi.org/10.1123/jsep.30.3.323
  • López, A. T. (2017). Propuesta de control de la carga de entrenamiento y la fatiga en equipos sin medios económicos. Revista Española de Educación Física y Deportes, (417), 55-69. https://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/553/519
  • Lourenço, J., Almagro, B. J., y Sáenz-López, P. (2018). Validação Do Questionário De Perceção Do Rendimento No Desporto (Qprd). E-Balonmano com, 14(3), 195–204. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6785360
  • Manzi, V., D’Ottavio, S., Impellizzeri, F. M., Chaouachi, A., Chamari, K. y Castagna, C. (2010). Profile of weekly training load in elite male professional basketball players. Journal of Strength y Conditioning Research, 24(5), 1399-1406. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e3181d7552a
  • Martínez, A. R., y de los Fayos, E. J. G. (2013). Inteligencia emocional y deporte: situación actual del estado de la investigación. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(1), 105-112. https://revistas.um.es/cpd/article/view/177241
  • Mayer, J. D., Y Salovey, P. (1997): «What is emotional intelligence?», en P. Salovey Y D. Sluyter (Eds.), Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators (pp. 3-31). Nueva York: Basic Books.
  • McLean, B. D., Coutts, A. J., Kelly, V., McGuigan, M. R., y Cormack, S. J. (2010). Neuromuscular, endocrine, and perceptual fatigue responses during different length between-match microcycles in professional rugby league players. International Journal of Sports Physiology and Performance, 5(3), 367–383. https://doi.org/10.1123/ijspp.5.3.367
  • Medina, J. Á., Lorente, V. M., Salillas, L. G., y Marqueta, P. M. (2016). Modificación del volumen-intensidad como medida preventiva de lesiones en fútbol sala. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 16(61), 85-97. http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2016.61.007
  • Montgomery, P. G., Pyne, D. B., y Minahan, C. L. (2010). The physical and physiological demands of basketball training and competition. International Journal of Sports Physiology and Performance, 5(1), 75–86. https://doi.org/10.1123/ijspp.5.1.75
  • Moreno, J. A., Cervelló, E., y González-Cutre, D. (2007). Young athletes’ motivational profiles. Journal of Sports Science and Medicine, 6, 172- 179. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3786237/
  • Newell, J., Aitchison, T., y Grant, S. (2014). Statistics for sports and exercise science: A practical approach. Nueva York, Estados Unidos de América: Routledge.
  • Ng, K. M., Wang, C., Zalaquett, C. P., y Bodenhorn, N. (2007). A confirmatory factor analysis of the Wong and Law Emotional Intelligence Scale in a sample of international college students. International Journal for the Advancement of Counselling, 29(3–4), 173–185. https://doi.org/10.1007/s10447-007-9037-6
  • Núñez, M. T. S., Fernández-Berrocal, P., Rodríguez, J. M., y Postigo, J. M. L. (2008). ¿Es la inteligencia emocional una cuestión de género? Socialización de las competencias emocionales en hombres y mujeres y sus implicaciones. Electronic journal of research in educational Psychology, 6(2), 455-474. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293121924011
  • Oriol Granado, X., Gomila Andreu, M., y Filella Guiu, G. (2014). Regulación emocional de los resultados adversos en competición: estrategias funcionales en deportes colectivos. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(1), 63-72. https://revistas.um.es/cpd/article/view/190971
  • Pacheco, N. E., Rey, L., y Sánchez-álvarez, N. (2019). Validation of the spanish version of the wong law emotional intelligence scale (WLEIS-S). Psicothema, 31(1), 94–100. https://doi.org/10.7334/psicothema2018.147
  • Reina, M., Mancha-Triguero, D., García-Santos, D., García-Rubio, J., y Ibáñez, S. J. (2019). Comparación de tres métodos de cuantificación de la carga de entrenamiento en baloncesto. RICYDE, Revista Internacional de Ciencias Del Deporte, 15(58), 368-382. https://doi.org/10.5232/ricyde2019.05805
  • Reina, M., Mancha-Triguero, D., Ibáñez, S. J., y García-Rubio, J. (2020). Influence of competitive loading in basketball training by play time. ESHPA - Education, Sport, Health and Physical Activity. 4(1): 83-99. http://hdl.handle.net/10481/59465
  • Ruiz Barquín, R. (2005). Análisis de las diferencias de personalidad en el deporte del judo a nivel competitivo en función de la variable sexo y categoría de edad deportiva. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 5(1), 29–48. https://revistas.um.es/cpd/article/view/93381
  • Sáenz-López Buñuel, P., Duque Ramos, V. H., Almagro Torres, B. J., y Conde García, C. (2020). Baloncesto y emociones: una revisión sistemática. E-Balonmano com, 16(1), 73-84. http://hdl.handle.net/10272/17661
  • Sáenz-López, P., Jiménez Sánchez, A. C., Giménez Fuentes-Guerra, F. J., y Ibáñez Godoy, S. J. (2007). La autopercepción de las jugadoras de baloncesto expertas respecto a sus procesos de formación. Cultura, Ciencia y Deporte [CCD], 3(7), 35-41. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v3i7.156
  • Schelling, X., y Torres, L. (2016). Accelerometer load profiles for basketball-specific drills in elite players. Journal of Sports Science y Medicine, 15(4), 585–591. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27928203/
  • Schelling, X., y Torres-Ronda, L. (2016). An integrative approach to strength and neuromuscular power training for basketball. Strength y Conditioning Journal, 38(3), 72-80. https://doi.org/10.1519/SSC.0000000000000219
  • Scott, B. R.; Lockie, R. G.; Knight, T. J.; Clark, A. C., y Janse de Jonge, X. A. K. (2013). A Comparison of Methods to Quantify the In-Season Training Load of Professional Soccer Players. International Journal of Sports Physiology and Performance, 8(2), 195–202. https://doi.org/10.1123/ijspp.8.2.195
  • Soligard, T., Schwellnus, M., Alonso, J. M., Bahr, R., Clarsen, B., Dijkstra, H. P., ... y van Rensburg, C. J. (2016). How much is too much? International Olympic Committee consensus statement on load in sport and risk of injury. British Journal of Sports Medicine, 50(17), 1030-1041. https://doi.org/10.1136/bjsports-2016-096583
  • Tapia, M. y Marsh, G.E. (2006). The effects of sex and grade-point average on emocional intelligence. Psicothema, 18, 108-111. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17295966/
  • Vila Suárez, H., Fernández Romero, J. J., y Rodríguez Guisado, F. A. (2007). Evolución de la condición física en jugadoras de balonmano en las categorías infantil, cadete y juvenil. Apunts. Educación física y deportes, (87), 99-106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2288221
  • Viladrich, C., Torregrosa, M., y Cruz, J. (2011). Calidad psicométrica de la adaptación española del cuestionario de regulación conductual en el deporte. Psicothema, 23(4), 786–794. https://ddd.uab.cat/record/132332
  • Wong, C.S., y Law, K.S. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. Leadership Quarterly, 13, 243-274. http://hdl.handle.net/1783.1/28746
  • Ryan, R. M., Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic Psychological Needs in Motivation Development and Wellness. New York, NY: Guilford Press.
  • Azpiroz, M. F., Sánchez, A. C. J., Molina, S. F., Calleja-González, J. (2017). Percepción de esfuerzo en minibasket en función de la cineantropometía y género. Revista de psicología del deporte, 26(1), 125-133. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235149687010