Las narrativas transmedia en el aprendizaje de lenguas extranjeras
- Andrade-Velásquez, Marjorie-Roxana
- Fonseca Mora, María Carmen
ISSN: 1989-872X
Año de publicación: 2021
Volumen: 12
Número: 2
Páginas: 159-175
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication
Resumen
Transmedia education has burst into the educational field in recent years generating new forms of active student-centred learning. However, its effectiveness and how it affects foreign language learning is still unknown. This article reviews studies of the application of Transmedia Storytelling or Transmedia Narratives to detail the benefits of the result of its application and the main achievements reached by students in learning foreign languages. This qualitative synthesis, which arises from the review of studies published on the matter from 2010 to 2020, allows us to describe the current state of the issue and to recommend this innovative methodological technique in the educational context for the development of the linguistic competences of a foreign language.
Referencias bibliográficas
- [1] Aguiar, B., Velázquez, R. y Aguiar, J. (2019). Innovación docente y empleo de las TIC en la Educación Superior. Revista ESPACIOS, 40(02)
- [2] Alonso, E., & Murga, V. A. (2018). Enseñar y aprender con narrativa transmedia . Análisis de experiencia en una escuela secundaria de Argentina. Comunicación y Sociedad, (33), 203–222. https://doi.org/ft4d
- [3] Amador-Baquiro, J. C. (2018). Interactive education through transmedia narratives: Possibilities at school. Magis, 10(21), 77–94. https://doi.org/ghp3th
- [4] Balaman, S. (2018). Digital storytelling: A multimodal narrative writing genre. Journal of Language and Linguistic Studies, 14(3), 202-212.
- [5] Buyse, K.& Fonseca-Mora, M.C. (eds.) (2017). Tecnologías y Segundas Lenguas. Comunicar, XXV (50), 1-63. https://doi.org/10.3916/comunicar
- [5] Cappello, M., & Walker, N.T. (2016). Visual Thinking Strategies: Teachers’ reflections on closely reading complex visual texts within the disciplines. The Reading Teacher, 70(3), 317– 325. https://doi.org/ft4g
- [6] Carbonell, J. (2001). La aventura de innovar. El cambio en la escuela. Madrid: Morata.
- [7] Carrillo-García, M., & López, A. (2014). La teoría de las inteligencias múltiples en la enseñanza de las lenguas. Contextos Educativos. Revista de Educación, 0. https://doi.org/ggwwbj
- [8] Cendoya, Ana María; Di Bin, Verónica; Peluffo, Mercedes Virginia (2008) AICLE : Aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras o CLIL (Content and Language Integrated Learning). Puertas Abiertas, 4 (4) : 65-68. En Memoria Académica. Disponible en: https://n9.cl/evurw
- [9] Constanza, S., & Ferreira, O. (2010). Trabajo de Grado para optar por el título de Magister en Psicología-Sandra Ortega.
- [10] Consejo de Europa, (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Leaning, Teaching, Assessment, Cambridge: Cambridge University Press.
- [11] Consejo de Europa, (2018). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume with New Descriptors. Estrasburgo: Consejo de Europa.
- [12] Consejo de la Unión Europea (2008). Conclusiones del Consejo, de 22 de mayo de 2008, sobre el plan de trabajo en materia de cultura. Diario Oficial nº C 143 de 10/06/2008.
- [13] EU_Council. (2018). Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de La Unión Europea, 1–13.
- [14] Cores-Bilbao, E., Fernández-Corbacho, A., Machancoses, F.H., & Fonseca-Mora, M.C. (2019). A Music-Mediated Language Learning Experience: Students’ Awareness of Their Socio-Emotional Skills. Frontiers in Psychology, pp. 2238. https://doi.org/fpwm
- [15] Contreras, R.& Eguia, J. (2017). Transmedia Storytelling: explorando su uso en la educación. ELISAVA TEMES DE DISSENY, (33), 26–35.
- [16] Dudacek, O. (2015). Transmedia Storytelling in Education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 197(February), 694–696. https://n9.cl/ul8k
- [17] Espinosa, R. S.C (2017). Transmedia Storytelling: explorando su uso en la educación. ELISAVA TEMES DE DISSENY, (33), 26-35
- [18] Fonseca Mora, M. C., & Sánchez Vizcaíno, M. C. (2020). Mediación y pensamiento crítico en el aprendizaje de lenguas: el análisis de videoclips musicales. Revista de Estudios Socioeducativos RESED, 8, 95–112. DOI: https://n9.cl/v2u16
- [19] Fonseca Mora, M.C. (2002). Inteligencias múltiples: múltiples formas de enseñar inglés. Sevilla: Mergablum.
- [20] Fleming, L. (2013). Ampliando las oportunidades de aprendizaje con las prácticas transmedia: Inanimate Alice como ejemplo. Revista de educación en alfabetización mediática, 5 , 370-377.
- [21] Flores, J. F. F. (2015). Using gamification to enhance second language learning. Digital Education Review, (27), 32-54. Disponible en http://bit.ly/38dZBV7
- [22] Fraguela-Vale, R., Pose-Porto, H. & Varela-Garrote, L. (2016). Tiempos escolares y lectura. Ocnos: Revista De Estudios Sobre Lectura, 15(2), 67-76. https://doi.org/ft7w
- [23] Griva, E. & Deligianni, A. (2017). CLIL implementation in foreign language contexts: exploring challenges and perspectives. Research Papers in Language Teaching and Learning, 8(2), 63-73.
- [24] Gil Quintana, J. y Osuna-Acedo, S. (2020). Prácticas transmedia y estrategias colaborativas en el aprendizaje informal de adolescentes. Ciencias Sociales, 9 (6), 92. https://doi.org/ft4m
- [25] Griffith, M. & Bower, M. (2013). Transmedia in English Literature Classes: A Literature Review and Project Proposal. In H. Carter, M. Gosper and J. Hedberg (Eds.), Electric Dreams. Proceedings ascilite
- [26] Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling. MIT Technology Review. [En línea]. Disponible en: https://n9.cl/ymr1p
- [27] Jenkins, H. (2010). Narración y entretenimiento transmedia: un programa de estudios anotado, Continuum, 24: 6, 943-958, https://doi.org/ft4p
- [28] Jenkins, H., Ford, S. y Green, J. (2013). Medios de difusión: creando valor y significado en una cultura en red. Nueva York: New York University Press
- [29] Li, W. (2005). The advantages of using technology in second language education. Transforming Education through Technology Journal, 32(10), 38-42.
- [30] Loertscher, D., & Wolls, B. (2014). Transmedia storytelling as an education tool. Ifla, 1–13. Disponible en: http://library.ifla.org/881/
- [31] Mira Giménez, M. J. (2017). Gamificación en el aprendizaje de idiomas. En C. Carbó, J. M. García y R. Lucas (Coords.) Metodología y Evaluación de Lenguas, 135-142. Valencia: Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport.
- [32] Malone, T. W., & Bernstein, M. S. (2015). Handbook of Collective Intelligence. Cambridge, MA: MIT Press.
- [33] Maquilón Sánchez, J. J., & Hernández Pina, F. (2011). Influencia de la motivación en el rendimiento académico de los estudiantes de formación profesional. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14 (1), 81-100. ISSN:. Disponible en: https://n9.cl/xwm5x
- [34] Moher D, Liberati A, Tetzlaff J, Altman DG, The PRISMA Group (2009) Elementos de informes preferidos para revisiones sistemáticas y metaanálisis: la declaración PRISMA. PLoS Med 6 (7): e1000097. https://doi.org/ghd33h
- [35] Munaro, A. C., & Vieira, A. M. D. P. (2016). Use of Transmedia Storytelling for Teaching Teenagers. Creative Education, 7, 1007-1017. https://doi.org/ft7v
- [36] Navarro, L. (2013). El método del Storytelling en la enseñanza de inglés en un contexto CLIL. Trabajo de Fin de Grado. Universidad de la Rioja. Retrieved from https://bit.ly/3cYoKG4
- [37] Ortiz, M. (2014). Nuevas tendencias metodológicas en la enseñanza de lenguas extranjeras: (Trabajo de Fin de Grado). Universidad de Cádiz Disponible en: https://bit.ly/2Os6MBC
- [38] Perry, M. (2020). Multimodal Engagement through a Transmedia Storytelling Project for Undergraduate Students. Revista GEMA Online, 20, 19–40. https://doi.org/ft7x
- [39] Pence, H.E .(2011). Docencia con Transmedia. Revista de Sistemas de Tecnología Educativa, 40 (2), 131–140. https://doi.org/ft72
- [40] Rodrigues, P. & Bidarra, J. (2017). Transmedia Storytelling as an Educational Strategy. A Prototype of Learning English as a Second Language. International Journal of Creative Interfaces and Computer Graphics, 7(2), 56–67. https://doi.org/fpwr
- [41] Rodríguez, R. & Gómez, M. G. (2017). Competencias digitales en la enseñanza-aprendizaje del inglés en bachillerato. Revista Campus Virtuales, 6(2), 51-59. Disponible en: https://bit.ly/36XwMLB
- [42] Roccanti, R., & Garland, K. (2015). 21st Century Narratives: Using Transmedia Storytelling in the Language Arts Classroom. Signal Journal, 38(1), 16–20. https://doi.org/ft74
- [43] Ruiz, L. (2019). Cyant: creación y análisis de narrativa transmedia en el aula. Tesis de Grado. Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia. Recuperado de https://n9.cl/1f79g
- [44] Romero, S. & Santos, M. (2019). Translectura: Estrategia Didáctica para mejorar el proceso lector con elementos transmedia. Trabajo de Grado. Universidad Distrital Francisco José de Caldas Facultad de Educación. Bogotá, Colombia.
- [45] Saltik, H. (2017). Transmedia Storytelling en educación: aceptación de los profesores de inglés de la aplicación de Transmedia Storytelling a contextos de enseñanza. Disponible en: https://bit.ly/3q8XEzS
- [46] Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia: Cuando todos los medios cuentan. Communication Papers, Deusto: Barcelona. https://doi.org/ft75
- [47] Schumann, J. H. (2000). Perspectiva neurobiológica sobre la afectividad y la metodología en el aprendizaje de segundas lenguas. En Arnold, J. (ed.) La dimensión afectiva en el aprendizaje de idiomas, 49-62. Madrid: Cambridge.
- [48] Sharp, L. (2017). Henry Jenkins, Sam Ford y Joshua Green, Medios de difusión: creando valor y significado en una cultura en red. Revista de Cultura del Consumidor, 17 (2), 454–456. https://n9.cl/ktjuj
- [49] Silva, J. (2010). El rol del tutor en los entornos virtuales de aprendizaje. Innovación Educativa, 10 (52), 13-23. ISSN: 1665-2673. Disponible en: https://bit.ly/3akz2Pb
- [50] Teske, P. R. J., & Horstman, T. (2012). Transmedia in the classroom: Breaking the fourth wall. Proceedings of the 16th International Academic MindTrek Conference 2012: “Envisioning Future Media Environments”, MindTrek 2012, (October 2012), 5–9. https://n9.cl/vmmcf
- [51] Trujillo, F. (2017). Aprendizaje Basado en Proyectos (3a Edición). INTEF. Revista Especialistas en educación. Recuperado de https://n9.cl/vln56
- [52] Turan, Z., & Akdag Cimen, B. (2019). Flipped classroom in English language teaching: a systematic review. Computer Assisted Language Learning. https://bit.ly/3cVIES6
- [53] Zapata, Y. (2019). La Narrativa Transmedia: Una estrategia para el fortalecimiento de la Comprensión Lectora. Trabajo de Grado. Universidad de Bogotá, Colombia.
- [54] Zorrilla, M. L. (2019). Recursos y prácticas transmedia en el ámbito educativo. En Villa, M.I., Montoya Bermúdez, D. & Vásquez Arias, M. (Eds.) Transmedia Earth Conference: medios, narrativas y audiencias en contextos de Convergencia. Medellín: Editorial EAFIT https://doi.org/ft79