Actitudes del profesorado hacia la gamificación

  1. María Victoria Cáceres Gómez 1
  2. Diego Gómez Baya 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Análisis y modificación de conducta

ISSN: 0211-7339 2173-6855

Year of publication: 2022

Volume: 48

Issue: 177

Pages: 145-157

Type: Article

More publications in: Análisis y modificación de conducta

Abstract

Gamification is the use of games and game elements in non-game contexts such as school. Teaching achievement seeks to interest students in order to achieve a meaningful and at the same time motivating education. This research examines teachers’ attitudes towards gamification. In addition, learn about the gamification experiences that teachers have carried out, both games and techniques and rewards. It also describes the difficulties that teachers have encountered in incorporating it into the classroom and what they believe to be the biggest obstacles they encounter. For this purpose, a qualitative descriptive study was carried out with the participation of 14 teachers from a public school in the city of Huelva. The analysis shows positive attitudes towards this methodology; teachers recognise that, in the incorporation of this methodology in their classrooms, the motivation of their students has increased and the expected objectives have been met. However, they highlight numerous difficulties that make their incorporation into the classroom difficult. It has been decided to study this subject due to the desire for change in education in view of the high figures of school dropout and failure that we find in Spain.

Bibliographic References

  • Aldemir, T., Celik, B., & Kaplan, G. (2018). A qualitative investigation of student perceptions of game elements in a gamified course. Computers in Human Behaviour, 78, 235-254.
  • Ardoiz García, L. (2017). Gamification in English Teaching in Primary Education. [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Valladolid]. Repositorio Documental de la Universidad de V alladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/29552/TFG-O-1222.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Chirkov, V. I. (2009). A cross-cultural analysis of autonomy in education: A selfdetermination theory perspective. Theory and Research in Education, 7(2), 253- 262.
  • Eguia, J. L., Contreras Espinosa, R. S., Contreras Espinosa, R., Revuelta Domínguez, F. I., Guerra Antequera, J., Pedrera Rodríguez, M. I., ... & Morales Moras, J. (2017). Experiencias de gamificación en aulas. Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de la Comunicació.
  • Gil-Quintana, J., & Prieto, E. (2020). La realidad de la gamificación en Educación Primaria. Estudio multicaso de centros educativos españoles. Perfiles educativos, 42(168), 107-123. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.59173
  • Gortázar, L. (2019). ¿Favorece el sistema educativo español la igualdad de oportunidades? Información Comercial Española, ICE: Revista de economía, (910), 15-29
  • Lasala-Navarro, I., & Etxebarria-Kortabarria, I. (2020). Participación en la escuela: Una utopía no tan lejana. Una propuesta enmarcada en el sistema educativo español. Revista Electrónica Educare, 24(1), 213-230.
  • Liu, W. C., Wang, J. C. K., & Ryan, R. M. (Eds.). (2016). Building autonomous learners: Perspectives from research and practice using self-determination theory. Springer Science+Business Media.
  • López, M., Reverte, G.M., & Palacios, Mª M. (2016). El fracaso escolar en España y sus regiones: Disparidades territoriales. Revista de Estudios Regionales, (107),121-155. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=75549850005.
  • Lumsden, J., Edwards, E. A., Lawrence, N. S., Coyle, D., & Munafò, M. R. (2016). Gamification of cognitive assessment and cognitive training: a systematic review of applications and efficacy. JMIR serious games, 4(2), e5888. http://doi:10.2196/games.5888
  • Marín, V., López, M., & Maldonado, G. (2015). Can Gamification be introduced within primary classes? Digital Education Review, 27, 55-68.
  • Moreno, C., Ramos, P., Rivera, F., JiménezIglesias, A., García-Moya,I., Sánchez- Queija, I., Moreno-Maldonado, C., Paniagua, C., Villafuerte-Díaz, A., Ciria- Barreiro, E., Morgan, A., & Leal-López, E. (2020). Informe técnico de los resultados obtenidos por el Estudio Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) 2018 en Andalucía. Ministerio de Sanidad. https://www.sanidad.gob.es/profesionales/saludPublica/prevPromocion/promocion/saludJovenes/estudioHBSC/docs/HBSC2018/CCAA/HBSC2018_Andalucia.pdf
  • Muntaner Guasp, J.J., Pinya Medina, C., & Mut Amengual, B. (2020). El impacto de las metodologías activas en los resultados académicos: un estudio de casos. Revista de currículum y formación del profesorado,24(1). 96-114.
  • Nah, F.FH., Zeng, Q., Telaprolu, V.R., Ayyappa, A.P., & Eschenbrenner, B. (2014) Gamification of Education: A Review of Literature. HCIB 2014: HCI in Business. Lecture Notes in Computer Science, 8527, 401-409 https://doi.org/10.1007/978-3-319-07293-7_39
  • Pérez, E., & Gértrudix-Barrios, F. (2021). Ventajas de la gamificación en el ámbito de la educación formal en España. Una revisión bibliográfica en el período de 2015- 2020. Contextos Educativos: revista de educación, 28, 203-227. http://doi.org/10.18172/con.4741
  • PISA (2018). Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes. Informe Español. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=20372
  • Ramírez de Haro, G. D. (2018). Análisis del sistema educativo español: retos y propuestas de mejora.
  • Ryan, R., & Deci, E. L. (2000). La Teoría de la Autodeterminación y la Facilitación de la Motivación Intrínseca, el Desarrollo Social, y el Bienestar. American psychologist, 55(1), 68-78.
  • Ryan, R.M., & Deci, E.L. (2017). Self Determination Theory. Basic Psychological Needs in Motivation, Development and Wellness. Guilford Publications.
  • Robledo, P., Fidalgo, R., Arias, O., & Álvarez, Mª L. (2015). Percepción de los estudiantes sobre el desarrollo de competencias a través de diferentes metodologías activas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 369-383.
  • Romero-Rodrigo, M., & López-Marí, M. (2021). Luces, sombras y retos del profesorado entorno a la gamificación apoyada en TIC: un estudio con maestros en formación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 167-179. https://doi.org/10.6018/reifop.470991
  • Sáez-López, J. M., & Domínguez-Garrido, M. C. (2014). Integración Pedagógica de la aplicación Minecraft Edu en Educación Primaria: un Estudio de Caso (Pegagogical Integration of the Application Minecraft Edu in Elementary School: A Case Study). Píxel-Bit, Revista de medios y educación, 45, 95-110.
  • Sandrone, S., & Carlson, C. (2021). Gamification and game-based education in neurology and neuroscience: Applications, challenges, and opportunities. Brain Disorders, 1, 100008.
  • Sánchez-Rivas, E., Ruiz-Palmero, J., & Sánchez Rodríguez, J. (2019). Gamification of Assessments in the Natural Sciences Subject in Primary Education. Educational Sciences: Theory & Practice, 19(1), 95-111. http://dx.doi.org/10.12738/estp.2019.1.0296
  • Sebire, S. J., Jago, R., Fox, K. R., Edwards, M. J., & Thompson, J. L. (2013). Testing a selfdetermination theory model of children’s physical activity motivation: a crosssectional study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10 (1), 1-9.
  • Torres, A. (2019). Innovación o moda: las pedagogías activas en el actual modelo educativo. Una reflexión sobre las metodologías emergidas. Voces de la Educación, 4(8), 3-16.