Necesidades formativas del profesorado para la enseñanza de ELE en adultos migrantes

  1. Helena Legaz-Torregrosa 1
  2. Carmen Toscano Fuentes 2
  1. 1 Ghent University
    info

    Ghent University

    Gante, Bélgica

    ROR https://ror.org/00cv9y106

  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Revista Nebrija de Lingüística aplicada a la enseñanza de Lenguas

ISSN: 1699-6569

Year of publication: 2022

Volume: 16

Issue: 33

Pages: 53-64

Type: Article

More publications in: Revista Nebrija de Lingüística aplicada a la enseñanza de Lenguas

Abstract

Adult Continuing Education Centers (ACEC) have experienced an increase in the number of migrants without knowledge of Spanish, creating new didactic and methodological needs.This article analyses the data obtained from a questionnaire addressed to continuing education teachers in Huelva and its province, with the aim of detecting specific methodological needs.The qualitative study of the contexts observed shows serious deficiencies, due to the shortage of training and materials adapted to the particular characteristics of the students. There is also a lack of specific attention to socio-cultural aspects that could support their social integration. The article concludes with a reflection on the fundamental aspects for the development of active methodologies and use of multimodal materials that can improve the attention to migrants in an effective and meaningful way.

Bibliographic References

  • Álvarez, T. (2010). Competencias básicas en escritura. Barcelona: Octaedro.
  • Areizaga, E. (2002). El componente cultural en la enseñanza de lenguas: elementos para el análisis y la evaluación del material didáctico. Cultura y Educación, 14(2), 161-175.
  • Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: CISSPRAXIS.
  • Botía, M. y Marín, A. (2019). La contribución de los recursos audiovisuales a la educación. Pedagogías Emergentes en la Sociedad Digital, 92-102.
  • Cassany, D., y Castellá, J. M. (2010). Aproximación a la literacidad critica. Perspectiva,28 (2), 353-374.
  • Council of Europe (2006). Linguistic Integration of Adult Migrants (LIAM) https://www.coe.int/en/web/language-policy/adult-migrants. Visitado la última vez el 29 septiembre 2022
  • Díaz Cruzado, J., y Troyano Rodríguez, Y. (2013). El potencial de la gamificación aplicado al ámbito educativo.IIIJornadas de Innovación Docente. Innovación Educativa: respuesta en tiempos de incertidumbre.
  • Freire, P. (2002). La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI.
  • Gaitán, V. (2013). Gamificación: el aprendizaje divertido. https://www.educativa.com/blogarticulos/gamificacion-el-aprendizaje-divertido/
  • García Mateos, C. (2008). La enseñanza de la L2 para inmigrantes adultos: necesidades, estrategias, dificultades y maneras de aprender, en Ríos Rojas, A. y Ruíz Fajardo, G. (eds.), Didáctica del Español como 2ª Lengua para Inmigrantes. Universidad Internacional de Andalucía; Fundación Caja Rural del Sur.
  • Goleman, D. (1999). La práctica de la inteligencia emocional.Barcelona: Kairós.
  • Guerrero, L. y Terrones, D. (2003). Repertorio de estrategias pedagógicas. PROMEB, Piura
  • Kern, R. (2000). Literacy and Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.
  • Kern, R. G. (2003). Literacy and advanced foreign language learning: Rethinking the curriculum.The American Association of University Supervisors, Coordinators and Directors of Foreign Languages Programs (AAUSC), 19-35.
  • Kolb D. A. (2001). Experiential Learning TheoryBibliography 1971-2001, Boston, Ma.: McBer and Co.
  • Kress, G. R. (2010). Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. London & New York: Routledge. 213 pp.
  • Kress, G. y Van Leeuwen, T. (2001). Multimodal Discourse: The modes and Media of Contemporary Communication. London: Arnold.
  • Kucer, S. B. (2014). Dimensions of literacy: A conceptual base for teaching reading and writing in school settings. Routledge.
  • López-Sánchez, A. (2009). Re-Writing the Goals of Foreign Language Teaching: The Achievement of Multiple Literacies and Symbolic Competence. The International Journal of Learning, 16(10), 29-37.
  • López-Sánchez, A. (2014). Hacia una pedagogía para la multialfabetización: El diseño de una unidad didáctica inspirada en las propuestas del New London Group. Hispania97(2), 281-97.
  • Márquez, A. (2022). Diseño Universal de aprendizaje. https://www.antonioamarquez.com/
  • Merino, E. y Cassany, D. (2013). El espacio de la cultura. Miríada Hispánica, pp.33-70.
  • Mora, R. A. (2011). Tres retos para la investigación y formación de docentes en inglés: reflexividad sobre las creencias y prácticas en literacidad. Revista Educación Comunicación Tecnología, 5(10), 1-20.
  • Naeb, R., y Sosinski, M. (2020). Technology-Enhaced Learning (TEL) in the LESLLA Context / Aprendizaje potenciado por la tecnología (TEL) en el contexto LESLLA. En M. Planelles Aleida, J. Muñoz Liceras y A. Foucart. (eds.), Perspectivasactuales en la enseñanza y el aprendizaje de lenguas en contextos multiculturales / Current Perspectives in Language Teaching and Learning in Multicultural Contexts. Thomson Reuters: Aranzadi.
  • New London Group. (1996, Spring). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, 66, 60–92.
  • New London Group. (2000). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. In B. Cope y M. Kalantzis (Eds.), Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures (pp. 9–37). Australia: MacMillan Australia.
  • Níkleva, D. (ed.). (2017). La formación de los docentes de español para inmigrantes en distintos contextos educativos. Berna, Peter Lang.
  • Núñez, P. (2018). Literacidad y secuencias didácticas en la enseñanza de la lengua y la literatura. Barcelona: Octaedro.
  • Ortiz Colón, A. (2000). El cuestionario en la detección de necesidades formativas de las personas adultas desde la perspectiva del profesorado. Revista Iberoamericana de Educación. https://rieoei.org/historico/deloslectores/456Ortiz.pdf
  • Paesani, K, Allen, H. W. y Dupuy, B. (2016). A Multiliteracies Framework for Collegiate Foreign Language Teaching. Upper Saddle River: Pearson.
  • Reyes-Torres, A. y Bird, A. (2015). Reshaping Curriculum to Enhance the Relevance of Literary Competence in Children’s Education. Childhood Education, 91(1), 9-15.
  • Reyes-Torres, A. (2018). Literatura. In: J. Muñoz-Basols, E. Gironzetti y M. Lacorte (eds.), The Routledge Handbook of Spanish Language Teaching: metodología, contextos y recursos para la enseñanza del español L2. New York: Routledge, 628-640.
  • Rodríguez, A. (2013). Guía para la elaboración de los proyectos en educación cívica. Programa de Ética, Estética y Ciudadanía. Asesoría Nacional de Educación Cívica.
  • Sosinski, M. (2018). Perfil de profesores de E2L de inmigrantes adultos (no alfabetizados). Doble ELE. 4(61-81).