Jóvenes homosexualeslos estereotipos y la salud mental

  1. Francisco Sala Millán 1
  2. Sara Conde Vélez 1
  3. Manuel Delgado García 1
  4. Francisco Javier García Prieto 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

ISSN: 1130-5371

Year of publication: 2022

Issue: 35

Pages: 105-122

Type: Article

DOI: 10.25145/J.QURRICUL.2022.35.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRIULL editor

More publications in: Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

Metrics

Cited by

  • Dimensions Cited by: 0 (31-12-2023)

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2022
  • Journal Impact: 0.170
  • Field: EDUCACIÓN Quartile: C3 Rank in field: 140/232

CIRC

  • Social Sciences: D

Dimensions

(Data updated as of 31-12-2023)
  • Total citations: 0
  • Recent citations (2 years): 0

Abstract

Changes in the stage of adolescence (physical and mental) can be affected by social stereotypes, acting negatively on mental and physical well-being, for example, young homosexuals. The objective of this research was oriented to analyze the level of acceptance of homosexual stereotypes within the homosexual group and determine how it can affect their mental health. Through a quantitative study, data collection is carried out with an instrument based on previous research, (n= 96), belonging to Andalusia. The results show that stereotypes are still negatively present in young homosexuals. The conclusions indicate that homosexual people fear to show themselves as they really are due to accepted social stereotypes.

Bibliographic References

  • Alises Castillo, C. (2022). Guía de delitos de odio LGTBI. Recuperado el 25 de marzo de 2021 de https://bit.ly/3Hwi1jT.
  • Bardi, A., Leyton, C., Martínez, V. y González, E. (2005). «Identidad sexual: proceso de definición en la adolescencia». Reflexiones pedagógicas, 26, 43-51. https://bit.ly/39AgLQi.
  • Barrientos, J., Gómez, F., Cárdenas, M., Gúzman, M. y Bahamondes, J. (2017). «Medidas de salud mental y bienestar subjetivo en una muestra de hombres gays y mujeres lesbianas en Chile». Revista médica de Chile, 145 (9), 1115-1121. http://dx.doi.org/10.4067/s0034- 98872017000901115.
  • Benitez, D., Pereira, L. y Orta, Y. (2017). «Representación social de la homosexualidad en jóvenes universitarios cubanos». Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades (3), 41-58. https://bit.ly/3tMf3SD.
  • Caricote, E. (2006). «Influencia de los esterotipos de género en la salud sexual en la adolescencia». Educere, 10 (34), 463-470. https://bit.ly/3Qwbv0q.
  • Colás, P., y Villacuervos, P. (2007). «La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes». Revista de investigación educativa, 25 (1), 35-38. https://bit.ly/3OjpVPR.
  • Castillo-Mayén, M.R. y Montes-Berges, B. (2014). «Analysis of current gender stereotypes». Anales de psicología, 30(3), 1044-1060. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.138981.
  • Estereotipos gay (2020). Revista Blue. Recuperado el 25 de marzo de 2021 de https://bit. ly/3O4A8Qu.
  • Gabilondo, A. (2020). «Prevencion del suicidio, revisión del modelo OMS y reflexión sobre su desarrollo en España. Informe SESPAS 2020». Gaceta Sanitaria 34 (1), 27-33. https://doi. org/10.1016/j.gaceta.2020.05.010.
  • García Álvarez, D., Hernández-Lalinde, J., Espinosa-Castro, J.F. y Soler, M.J. (2020). «Salud mental en la adolescencia montevideana: una mirada desde el bienestar psicológico». Archivos venezolanos de Farmacología y terapéutica, 39 (2), 182-190. https://bit.ly/3zH6fkH.
  • Gómez, F., y Barrientos Delgado, J. (2012). «Efecto del prejuicio sexual en la salud mental de gays y lesbianas, el aciudad de Antofagasta, Chile». Revista latinoamericana. Sexualidad, Salud y Sociedad (10), 100-123. https://doi.org/10.1590/S1984-64872012000400005.
  • Granados, J. y Delgado, G. (2008). «Identidad y riesgos para la salud mental de jóvenes gays en Mexico: Recreando la experiencia homosexual». Cadernos de Saúde pública 24 (5), 1042-1050. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2008000500011.
  • Martell, N., Ibarra, M., Contreras, G. y Camacho, E. (2018). «La sexualidad en adolescentes desde la teoría de las representaciones sociales». Psicología y Salud 28 (1), 15-24. https:// doi.org/10.25009/pys.v28i1.2545.
  • Martín, C. (2017). «Ideación suicida en hombres gay y bisexuales jóvenes». Revista electrónica sobre cuerpos académicos y grupos de investigación 4 (8). https://bit.ly/3ba6o6b.
  • Moreno, K., Soto, R., González, M. y Valenzuela, E. (2017). «Rompiendo con los Estereotipos: Una experiencia educativa con enfoque de género en una escuela básica». REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 16 (32), 165-174. Recuperado de https://www.redalyc. org/pdf/2431/243153684011.pdf.
  • Nani, F. (2020). Diez actitudes diarias que pueden afectar negativamente a la salud mental del colectivo LGTBI. Recuperado el 25 de marzo de 2021 de https://bit.ly/3OkHS0d.
  • Ortiz-Hernández, L. y Valencia-Valero, R.G. (2015). «Disparidades en salud mental asociadas a la orientación sexual en adolescentes mexicanos». Cadernos de Saúde Pública 31, 417-430. http://dx.doi.org/10.1590/0102-311X00065314.
  • Ortiz, L. y Mendoza, J. (2020). «Violencia sutil y salud mental en población lésbico, gay y bisexual de la ciudad de México: implicaciones para la política pública». Inclusión 1, 10-27. https:// bit.ly/3zJMhpz.
  • Perry, D. y Pauletti, R. (2011). «Gender and adolescent development». Journal of Research on Adolescence 21(1), 61-74. https://doi.org/10.1111/j.1532-7795.2010.00715.x.
  • Porto Castro, AM. y Mosteiro García, M.J. (2017). «Análisis de los Estereotipos de Género en alumnado de Formación Profesional: Diferencias según sexo, edad y grado». Revista de Investigación Educativa 35(1), 151-165. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.257191.
  • Rueda, J., Arana, M.I., Buitrago, N., Sánchez, M.M., Pineda, A.M. y Orcasita, L.T. (2019). «Creencias de género, prácticas de crianza y apoyo social percibido: el caso de una pareja homosexual y una heterosexual». Revista De Psicología Universidad De Antioquia 11(2), 151- 176. https://doi.org/10.17533/udea.rp.v11n2a06.
  • Ruiz Palomino, E., Ballester, R., Gil Llario, M., Giménez García, C. y Nebot, J. (2020). «Orientación sexual y salud mental en jóvenes universitarios españoles». Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology 1(1), 199-206. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v1.1776.
  • Serrano, C. y Olave, J. (2017). «Factores de riesgo asociados con la aparición de conductas suicidas en adolescentes». MedUNAB 20(2), 139-147. https://doi.org/10.29375/01237047.2272.
  • Troiden, D. (1989). «The formation of homosexual identities». Journal of homosexuality 17(1-2), 43-74. https://bit.ly/3xzIzw6.
  • Velázquez Moreno, A. y Ito Sugiyama, M. (2019). «Minorías y estereotipos: los estudiantes homosexuales en el discurso de sus profesores». Revista de educación superior 48(190), 93-111. https://bit.ly/3O6zdPq.
  • Zambrano, C., Ceballos, A. y Ojeda, D. (2017). «Reconocimiento de la orientación sexual homosexual». Psicoespacios: Revista virtual de la Institucion Universitaria de Envigado 11(19), 67-83. https://bit.ly/3OiOvQQ.