La formación del alumnado universitario en género y sexualidad como estrategia preventiva del sexismo en las aulas

  1. García Rojas, Antonio Daniel 1
  2. del Río Olvera, F. Javier 2
  3. Santín Vilariño, Carmen 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  2. 2 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Year of publication: 2022

Issue Title: Mismos problemas, nuevos retos en la formación del profesorado

Volume: 25

Issue: 3

Pages: 177-189

Type: Article

DOI: 10.6018/REIFOP.533411 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Abstract

In our schools, sex education is a matter that still needs to be addressed. Above all, if we consider that its objectives should include the development of a responsible sexuality, free from prejudice and respectful of differences and not only focused on the preventive model. An essential part of this content should be the analysis of sexism present in our society and its consequences in daily life, among other things. This work analyses the knowledge and attitudes of 668 students at the University of Huelva regarding sexism, double standards and the erotophilia/erotophobia dimension, conducts that favour the appearance of undesirable behaviours such as discrimination on the basis of sex. To this end, they filled in a sociodemographic inventory and three specific questionnaires (EROS scale, Double Standard scale and Ambivalent Sexism questionnaire). The results are consistent with those of other studies in which heterosexual males scored significantly higher on all the studied variables, notably the hostile sexism scale, especially in students carrying out their training in the area of physical education and sport who declared their heterosexuality and right-leaning political orientation. In turn, the erotophilia variable is identified as a predictor of achieving lower scores in double standards and in sexism, allowing us to conclude that a positive attitude towards sexuality that encourages increasing knowledge of the same makes us less prejudicial and less discriminatory. They thus provide new evidence of the importance of training in sexuality for future educators if the aim is to transfer tolerant and egalitarian attitudes to the classroom.

Bibliographic References

  • Aguaded, E.M. (2017). Análisis de la presencia de sexismo en alumnado universitario. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 32, 127-143. http://bitly.ws/sH8S
  • Aguilar Ródenas, C. (2015). Igualdad, género y diversidad sexual en la Formación Inicial de Maestro/a en la Universidad Jaume I (UJI). Temas de Educación, 21, 77-96. https://bit.ly/3zcBW4W
  • Astle, S.; McAllister, P.; Emanuels, S.; Rogers, J.; Toews, M. & Yazedjian, A. (2021). College students’ suggestions for improving sex education in schools beyond ‘blah blah blah condoms and STDs’. Sex Education, 21(1), 91–105 https://doi.org/10.1080/14681811.2020.1749044
  • Azorín, C.M. (2017). Actitudes hacia la igualdad de género en una muestra de estudiantes de Murcia. Revista Complutense de Educación, 28(1), 45-60 https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48715
  • Azorín, C.M.: (2014). Actitudes del profesorado hacia la coeducación: claves para una educación inclusiva. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 29(2), 2014 https://doi.org/10.18239/ensayos.v29i2.562
  • Bonilla-Algovia, E., Rivas-Rivero, E., y Pascual Gómez, I. (2021). Mitos del amor romántico en adolescentes: relación con el sexismo y variables procedentes de la socialización. Educación XX1, 24(2), 441-464. https://doi.org/10.5944/educXX1.28514
  • Caron, S. L., Davis, C. M., Halteman, W. A. y Stickle, M. (1993). Predictors of condom-related behaviours among first-year college students. The Journal of Sex Research, 30, 252–9. https://doi.org/10.1080/00224499309551709
  • Carrera-Fernández, M. V., Cid-Fernández, X. M., Almeida, A., González-Fernández, A. & Lameiras-Fernández, M. (2018). Actitudes hacia la diversidad cultural de adolescentes de secundaria espanoles ˜ y portugueses: influencia de la heteronormatividad y la desconexión moral hacia el bullying. Revista de Psicodidáctica, 23(1), 17–25. http://dx.doi.org/10.1016/j.psicod.2017.07.004
  • Carretero, R. y Nolasco, A. (2019). Sexismo y formación inicial del profesorado. Educar, 55 (1), 293-310. https://doi.org/10.5565/rev/educar.903
  • Cowie, L. J., Greaves, L. M., & Sibley, C. G. (2019). Sexuality and sexism: Differences in ambivalent sexism across gender and sexual identity. Personality and Individual Differences, 148, 85-89. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.05.023
  • De Lemus, S., Castillo, M., Moya, M., Padilla, J. L. y Ryan, E. (2008). Elaboración y validación del inventario de sexismo ambivalente para adolescentes. Journal of Clinical and Health Psychology, 8(2), 537-562. https://bit.ly/3PEtsJh
  • De Meyer, S., Jaruseviciene, L., Zaborskis, A., Decat, P., Vega, B., Cordova, K.,Temmerman, M., Degomme, O., & Michielsen, K. (2014). A cross-sectionalstudy on attitudes toward gender equality, sexual behavior, positive sexualexperiences, and communication about sex among sexually active and non-sexually active adolescents in Bolivia and Ecuador. Global Health Action, 7(1), 1-11. https://doi.org/10.3402/gha.v7.24089
  • Del Río, F. J., Cabello-García, M. A., y Cabello-Santamaría, F. (2018). Guide for the classification of clinical research articles for the International Journal of Andrology. Revista Internacional de Andrología, 16(3), 107–11. http://dx.doi.org/10.1016/j.androl.2017.07.004
  • Del Río, F. J., López-Vega, D. J., y Cabello-Santamaría, F. (2013). Adaptación del cuestionario Sexual Opinion Survey: Encuesta Revisada de Opinión Sexual. Revista Internacional de Andrología, 11(1), 9–16. http://dx.doi.org/10.1016/j.androl.2012.09.003
  • Díaz de Greñu, S. y Anguita R. (2017). Estereotipos del profesorado en torno al género y a la orientación sexual. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado 20(1), 219-232. https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.228961
  • Esteban, B. y Fernández Montaño, P. (2017) ¿Actitudes sexistas en jóvenes?: Exploración del sexismo ambivalente y neosexismo en población universitaria. Femeris, 2(2), 137-153. https://doi.org/10.20318/femeris.2017.3762
  • Expósito, F., Moya, M. C. y Glick, P. (1998). Sexismo ambivalente: medición y correlatos. Revista de Psicología Social, 13(2), 159-169. https://bit.ly/3RMaGRR
  • Federación Estatal de Lesbianas, Gays, Transexuales y Bisexuales (2013). Acoso escolar (y riesgo de suicidio) por orientación sexual e identidad de género: Fracaso del Sistema Educativo. https://bit.ly/3IM4S6K
  • García Gómez, T. (2019). ¿Qué profesional de la educación para qué escuela y para qué sociedad? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 219-231. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.3.376391
  • Gimeno Sacristán, J., Santos Guerra, M.A., Torres Santomé, J., Jackson, P. W. y Marrero Acosta, J. (2015). Ensayos sobre el currículum. Teoría y práctica. Morata.
  • Glick, P. & Fiske, S.T. (1996). The ambivalence sexism inventory: Differentiating hostile and benevolent sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 491–512. http://doi.org.10.1037/0022-3514.70.3.491
  • Hooks, b. (2004). The will to change: men, masculinity, and love. Atria Books.
  • Johnson, C. W., & Samdahl, D. M. (2005). The night they took over: misogyny in a country-western gay bar. Leisure Sciences, 27(4), 331–348. https://doi.org/10.1080/01490400590962443
  • Knuckey, J. (2019). I just don’t think she has a presidential look: sexism and vote choice in the 2016 election. Social Science Quarterly, 100(1), 342–358. https://doi.org/10.1111/ssqu.12547
  • Körükcü, M. (2021). Determination of social studies teacher`s opinions on social gender. International Journal of Edication & Literacy Studies. 9(2), 103-110. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.9n.2p103
  • Lara-Garrido, A.S., Álvarez-Bernardo, G., Márquez Díaz, J.R. y García-Berbén, A.B. (2022). Conocimientos y actitudes hacia la diversidad sexual y de género en alumnado universitario del ámbito de la intervención social. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 33(1), 108-127. https://doi.org/10.5944/reop.vol.33.num.1.2022.33768
  • León, C.M. y Aizpurúa, E. (2020) ¿Persisten las actitudes sexistas en los estudiantes universitarios? Un análisis de su prevalencia, predictores y diferencias de género. Educación XX1, 23(1), 275-296, http://doi.org/10.5944/educXX1.23629
  • Ley de Ordenación General del Sistema Educativo. 1990. Boletín Oficial del Estado, no. 238 de 4/10/1990. http://bitly.ws/sGSm
  • Ley Orgánica 2/2010, de 3 de marzo, de salud sexual y reproductiva y de la interrupción voluntaria del embarazo. Boletín Oficial del Estado, no. 55 de 4/3/2010 http://bitly.ws/sGSp
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, no. 340 de 30/12/2020 http://bitly.ws/sGSp
  • Ley Orgánica de Educación. 2006. Boletín Oficial del Estado, no. 106 de 4/5/2006. http://bitly.ws/sGSp
  • Madolell Orellana, R., Gallardo Vigil, M.A & Alemany Arrebola, I. (2020). Los estreotipos de género y las actitudes sexistas de los estudiantes universitarios en un contexto multicultural. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(1), 284-303. http://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8148
  • Martínez. J; Carcedoa R.; Fuertes, A.; Vicario-Molina, I.; Fernández-Fuentes, A. y Orgaz, B. (2012). Sex education in Spain: teacher´s views of obstacles. Sex Education, 12. http://dx.doi.org/10.1080/14681811.2012.691876
  • Oficina Regional para Europa de la Organización Mundial de la Salud y la organización alemana BZgA (2010). Estándares de educación sexual en Europa. Marco para las personas encargadas de formular políticas educativas, responsables y especialistas de salud. Centro Federal de Educación para la Salud, BZgA Colonia. http://bitly.ws/sGSp
  • Ramiro-Sánchez, T., Ramiro, M. T., Bermúdez, M. P., & Buela-Casal, G.(2018). Sexism and sexual risk behavior in adolescents: gender differences. International Journal of Clinical and Health Psychology, 18(3), 245–253. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2018.04.002
  • Resa Ocio, A. (2021). La formación en igualdad de género en los grados de Educación Primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 13-27. https://doi.org/10.6018/reifop.390951
  • Rodríguez-Castro, Y., Lameiras Fernández, M., Carrera Fernández, M. V., & Vallejo-Medina, P. (2013). Validación de la Escala Moderna de Homofobia en una muestra de adolescentes. Anales de Psicología, 29(2), 523–533. https://doi.org/10.6018/analesps.29.2.137931
  • Schaffner, B. (2022). Optimizing the Measurement of Sexism in Political Surveys. Political Analysis, 30(3), 364-380. https://doi.org/10.1017/pan.2021.6
  • Sierra, J., Rojas A., Ortega, V. & Martín-Ortiz, J. (2007). Evaluación de actitudes sexuales machistas en universitarios: primeros datos psicométricos de las versiones españolas de la Double Standard Scale (DSS) y de la Rape Supportive Attitude Scales (RSAS). International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 7(1), 41-60. https://bit.ly/3aQeQaT
  • Ubillos-Landa, S.; Goiburu-Moreno, E.; Puente-Martínez, A. y Pizarro-Ruíz, J.P. (2021). Sexism’s influence in sex education programs: An empirical study. Revista de Psicodidáctica, 26, 123–131. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2021.01.001
  • Ward, J. (2000). Queer sexism: Rethinking gay men and masculinity. In P. M. Nardi (Ed.). Gay masculinities (pp. 152–175). Sage.