El devenir de la Educación Intercultural Bilingüe (EIB) en Ecuador, una promesa en construcción

  1. Rizzo Zambrano, Betty 1
  2. Moreno Sánchez, Emilia 1
  3. Mendoza Sierra, María Isabel 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Modulema: Revista científica sobre diversidad cultural

ISSN: 2530-934X

Year of publication: 2023

Issue: 7

Pages: 26-45

Type: Article

DOI: 10.30827/MODULEMA.V7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Modulema: Revista científica sobre diversidad cultural

Abstract

This research is aimed at analyzing scientific and legal sources, to determine the significance in the historical process of managing public policies in intercultural education and its correspondence with the approaches of Indigenous peoples. A bibliography review is carried out to build the description of the indigenous peoples and nationalities in Ecuador is made, to address the importance of valuing their cultures and their languages, in the process of recognition of interculturality and the implementation of Intercultural Bilingual Education (IBE). The incorporation of the plurinational and pluricultural identity in the Ecuadorian regulations is analyzed, to then consider the process of execution of public policies in IBE. It has observed that, the management of public policies for IBE, frequently, are opposed to the proposals of the ethnic groups, provoking a parallel and not corresponding action. On the other hand, the research reflects on the participation of peoples and nationalities in this process, its proposals and challenges and achievements in the implementation of IBE. The results showed that, although there has been progress in the institutionalization of IBE in the country, the implementation of public policies often contradicts the proposals and interests of indigenous peoples, leading to parallel and uncorrelated action. It is necessary to contribute to the strengthening of IBE with the participation of the peoples and nationalities so that the demands of their rights to an education in coherence and correspondence with diversity are incorporated.

Bibliographic References

  • Arias-Ortega, K., & Riquelme, P. (2019). Desacuerdos en la educación intercultural en el contexto mapuche. Revista de Estudios y Experiencias en la Educación(43), 153-170. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6897646
  • Arriagada Hernández, C.R. (2020). La educación intercultural en Chile analizada desde la teoría de la complejidad. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=521662150037
  • Bastidas, M. (2015). Educación Intercultural Bilingüe en el Ecuador. Un estudio de demanda social. Alteridad. Revista de Educación, 10(2), 180-189. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=467746222004
  • Calapucha-Andy, C. (2012). Los Modelos de Desarrollo, su repercusión en las prácticas culturales de construcción y del manejo del espacio en la cultura Kchwa Amazónica. Universidad de Cuenca, Serie Sabiduría Amazónica.
  • Canaza-Choque, F. & Huaca-Arohuanca, J. (2018). Perú 2018: hacia una educación intercultural bilingüe sentipensante. Sciéndo, 21(4), 515-522. https://dx.doi.org/10.17268/sciendo.2018.058
  • Carreño, M. (2014). Análisis comparativo de los gestores bibliográficos sociales Zotero, Docear y Mendeley: características y prestaciones. Cuadernos de gestión de Información, 4 51-79. https://revistas.um.es/gesinfo/article/view/219511
  • Carrera, D. (2022). Mirada Analítica y pedagógica al Sistema Educativo Intercultural Bilingüe en la Realidad Ecuatoriana. Didasc@lia: Didáctica Y educación, 13(1), 129-146. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1296
  • Chisaguano, S. (2005). La educación intercultural bilingüe: una propuesta educativa de los pueblos indígenas del Ecuador; avances, limitaciones y desafíos. MADAGRAF.
  • Conejo, A. (2008). Educación intercultural bilingüe en el Ecuador. La propuesta educativa y su proceso. Alteridad: revista de educación,3(2), 64-82. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/8090/1/Educaci%C3%B3n%20intercultural%20biling%C3%BCe%20en%20el%20Ecuador.pdf
  • Dietz, G. (2012). Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación, una aproximación antropológica. Fondo de Cultura Económica.
  • Diez, M.L. (4 de agosto de 2016). Reflexiones en torno a la Interculturalidad. Club Ensayos. https://www.clubensayos.com/Informes-de-Libros/DOCUMENTO-Reflexiones-entorno-a-la-Interculturalidad-Mar%C3%ADa/3511700.html
  • Espinoza Freire, E., & Ley Leyva, N. (2020). Educación intercultural en el Ecuador: Una revisión sistemática. Revista de Ciencias Sociales, 26, 275-288. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28064146018
  • Freile, C. (2020). Hitos de la historia de la educación en el Ecuador (siglos XVI-XX). Universidad San Francisco de Quito, 4-6. https://alabado.usfq.edu.ec/sites/default/files/2020-06/pea_013_0004.pdf
  • González, M.I. (2011). Movimiento indígena y educación intercultural en el Ecuador. CLACSO.
  • Herrera, L., Novillo, M., Castellano, J., & Vera, J. (2019). La Interculturalidad desde los planes nacionales del buen vivir. Chakiñan. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades(9), 10-21. https://doi.org/10.37135/chk.002.09.01
  • Imbaquingo, J. (2020). El impacto de las políticas lingüísticas y educativas del sistema de educación intercultural bilingüe del Ecuador. PUCE.
  • INEC. (2010). Censo de Población y Vivienda. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/base-dedatos-censo-de-poblacion-y-vivienda/
  • INEC. (2012). País atrevido: la nueva cara sociodemográfica del Ecuador. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/wp-content/descargas/Libros/Economia/ Nuevacarademograficadeecuador.pdf.
  • Krainer, A. & Martha, G. (2016). Intercultualidad y educación. Desafíos docentes. FLACSO.
  • Krainer, A., Aguirre, D., Guerra, M., & Meiser, A. (2017). Educación superior intercultural y diálogo de saberes: el caso de la Amawtay Wasi en Ecuador. Revista de Educación Superior, 46(184), 55-76. https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.11.002
  • Kvietok, F., MacKee, M., Guzmán, M. & Sota, I. (2021). Hacia una investigación Descolonizadora: aportes para la enseñanza de la Investigación en la formación superior en la educación intercultural Bilingüe en Perú. Diálogo Andino, 53(4), 705-719. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562021000400705&lang=es
  • López, A. (2020, octubre 10). El país. Dolores Cacuango, la rebelde líder indígena ecuatoriana que luchó por la educación y la tierra https://elpais.com/sociedad/2020-10-26/dolores-cacuango-la-rebelde-lider-indigena-ecuatoriana-que-lucho-por-laeducacion-y-la-tierra.html
  • López, L. (2021). Hacia la recuperación del sentido de la educación intercultural bilingüe. Revista Ciencia y Cultura, 25(46), 41-66. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232021000100003&lang=es
  • Mendoza, Z. & Guadalupe, R. (2018). Inclusión como política educativa: hacia un sistema educativo único en México cultural y lingüísticamente diverso. Sinectica, 50. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2018)0050-009
  • Ministerio de Educación. (2013). MOSEIB. Modelo del Sistema Intercultural Bilingüe. Ensamble Gráfico.
  • Moreno, J.M. (1966). El contenido pedagógico de las Leyes de Indias. Revista de Pedagogía, 24(96), 293-305. https://revistadepedagogia.org/xxiv/no-96/el-contenido-de-lasleyes-pedagogico-de-indias-2/101400054545/
  • Nieva, L., Moscoso, K., Nieva, M., & Rosales, S. (2021). Encuentro Tinkuy: el caso peruano, ¿política multicultural o intercultural? Conrado, 17(82), 61-67. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000500061&lng=es&tlng=es
  • Paronyan, H. & Cuenca Diaz, M. (2018). Educación intercultural bilingüe en Ecuador: retos principales para su perfeccionamiento y sostenibilidad. Revista Transformación, 14(3), 310-326. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S2077-29552018000300310
  • Pinos, J. (2019 a). Dificultades y tensiones en la educación intercultural bilingüe en Ecuador. Caso Educación General Básica en la Provincia de Tungurahua. Veritas & Research, 1(2), 106-114. https://www.researchgate.net/publication/365655363_Dificultades_y_tensiones_en_la_educacion_intercultural_bilingue_en_Ecuador
  • Pinos, J. (2019 b). La educación intercultural bilingüe en Ecuador. ¿continuidades coloniales? Contribuciones a las Ciencias Sociales, 63. https://www.eumed.net/rev/cccss/2020/01/educacion-intercultural-bilingue.html
  • Presidencia de la República. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural LOEI. Registro Oficial.
  • Proaño Villalba, L. (2018). Nuestra historia. Fundación ERPE. Recuperado el 01 de abril de 2023. https://www.erpe.org.ec/index.php/nosotros/historia
  • Rodríguez, A. (2011). El derecho a la Educación Bilingüe en el Ecuador. Revista Ciencia UNEMI, 4(5), 54-61. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5210326
  • Rodríguez, A. (2018). Construir la interculturalidad. Políticas educativas, diversidad cultural y desigualdad en el Ecuador. Iconos. Revista de Ciencias Sociales(60), 217-236. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-12492018000100217&lang=es
  • Rodríguez, M. (2017). Unidades educativas del Milenio, educación intercultural bilingüe y (des) igualdad en el acceso a la educación en Ecuador. Un análisis desde la investigación etnográfica. RUNA. Archivos para las ciencias del hombre, 38(1), 41-55. https://www.redalyc.org/journal/1808/180852721003/html/
  • Rodríguez-Cruz, M. (2021). Colonialidad del Saber y Dominación Epistemológica. Aportes Etnográficos para un Análisis de la Educación Intercultural Bilingüe en el Ecuador del Correísmo. Chungara, Revista de Antropología Chilena, 53(4), 705-719. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562021005002505
  • Ruelas, D. (2021). Origen y perspectivas de las políticas de la Educación Intercultural Bilingüe en el Perú: utopía hacia una EIB de calidad. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23(36), 205-225. https://doi.org/10.19053/01227238.10831
  • Sánchez, I.M. (2020). Estudios interculturales desde la Educación. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 22(34), 8-16. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86966085001
  • Sánchez-Raza, V., & Rhea-Almeida, M. (2020). Análsis de la educación intercultural bilingüe en las instituciones educativas de la nacionalidad Tsáchila, Ecuador. Revista Cátedra, 3(1), 46-58. https://doi.org/10.29166/10.29166/catedra.v3i1.1988
  • Vergara, M. (2021). De la educación indígena a la educación intercultural en México, Colombia y Guatemala. Debates, reflexiones y retos. Utopía y Praxis Latinoamericana, 26(95), 11-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27968419001
  • Vernimmen, G. (2019). Educación Intercultural Bilingüe en Ecuador: Una revisión conceptual. Alteridad, 14(2), 162-171. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.01
  • Yngali, J.L. (2021). La intercultural atraviesa la cultura educativa peruana. Horizonte de la ciencia, 11(21), 7-8. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=570967307001