Media and information literacy in secondary studentsDiagnosis and assessment

  1. Osbaldo Turpo-Gebera 1
  2. Mercedes Zea-Urviola 1
  3. Fátima Huamaní-Portilla 1
  4. Milagros Girón-Pizarro 1
  5. Alexandra Pérez-Zea 1
  6. Ignacio Aguaded-Gómez 2
  1. 1 Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa (Peru)
  2. 2 Universidad de Huelva (Spain)
Revista:
JOTSE

ISSN: 2013-6374

Año de publicación: 2023

Título del ejemplar: 1st International Congress on Research, Technological Development and Innovation in University Education

Volumen: 13

Número: 2

Páginas: 514-531

Tipo: Artículo

DOI: 10.3926/JOTSE.1746 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: JOTSE

Resumen

In the information and knowledge society, technology and the COVID-19 pandemic have added to the debate on Media and Information Literacy (MIL). In Peru, in spite of the recommendations from international institutions, proper attention has not been given, generating gaps in the study curricula. From this perspective, the study investigates the level of development of MIL in students studying the last cycle of intermediate education. In order to determine this, the AMI-Peru-21 survey was designed and validated, based on the UNESCO proposals. This research is of a quantitative, descriptive and cross-curricular nature, which made it possible to diagnose the relationship of the socioformative factors with the levels of MIL achievement, based on a sample made up by 1250 students from the province of Arequipa. The results evidence the validity and reliability of the instrument (α=0.96) in order to measure the level of MIL, from the perspective of student self-perception, as well as the association of certain socioformative factors with MIL (p<0.000), among them, progress with age, i.e., older ages are associated with greater the levels of achievement, and females make more progress than males. It is also verified that access to basic services, such as electricity and the Internet, and the type of educational institution are correlated with higher levels of MIL achievement. From the evidence that is generated, in order to ensure the education of critical, ethical and responsible citizens, a set of initiatives is suggested to further the evolution of MIL in education.

Referencias bibliográficas

  • Aguaded, I., Jaramillo-Dent, D., & Delgado, A. (2021). Currículum Alfamed de formación de profesores en educación mediática: MIL (Media and Information Literacy) en la era pos-COVID-19. Octaedro. Available at: https://octaedro.com/wp-content/uploads/2021/02/16265.pdf
  • Aguaded, I., Marín-Gutiérrez, I., & Díaz-Pareja, E. (2015). La alfabetización mediática entre estudiantes de primaria y secundaria en Andalucía (España). RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2), 275-298. Available at: http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/13407/13061 https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13407
  • Aguilar, I. (2019). La Alfebetizacion Mediatica e Informacional como conocimiento transversal en la Educacion Secundaria Obligatoria. Tesis de Maestría. Universitat Autònoma de Barcelona, España. Available at: https://ddd.uab.cat/record/214905
  • Araya, C., Gil, M., & Fonseca, J. (2021). Evaluación de competencias de Alfabetización Mediática e Informacional promovidas desde bibliotecas educativas por medio de radio estudiantil. Informe Final. Universidad de Costa Rica. Available at: http://163.178.164.154/handle/123456789/544
  • Area, M., & Guarro, A. (2012). La alfabetización informacional y digital: fundamentos pedagógicos para la enseñanza y el aprendizaje competente. Revista Española de Documentación Científica, 35(Monográfico), 46-74. https://doi.org/10.3989/redc.2012.mono.977
  • Carias-Pérez, F., Hernando-Gómez, Á., & Marín-Gutiérrez, I. (2021). La radio educativa como herramienta de alfabetización mediática en contextos de interculturalidad. Revista de Comunicación, 20(2), 93-112. https://doi.org/10.26441/rc20.2-2021-a5
  • Catrilef-Lerchund, V., & Carias-Pérez, F. (2020). Alfabetización mediática e informacional en la formación inicial docente en la Ulagos. In Aguaded, I., & Vizcaíno-Verdú, A. (Eds.). Redes sociales y ciudadanía. Hacia un mundo ciberconectado y empoderado (549-554). Grupo Comunicar Ediciones. Available at: https://redalfamed1.wixsite.com/redesyciudadania
  • Cuervo, S., Foronda, A., Rodríguez, A., & Medrano, C. (2019). Media and information literacy: A measurement instrument for adolescents. Educational Review, 73(4), 487-502. https://doi.org/10.1080/00131911.2019.1646708
  • Cuervo-Sánchez, S., Martínez-de-Morentin, J., & Medrano-Samaniego, C. (2022). Una intervención para mejorar la competencia mediática e informacional. Educación XX1, 25(1), 407-431. https://doi.org/10.5944/eduxx1.30364
  • De La Fuente, J., Lacasa, P., & Martínez-Borda, R. (2019). Adolescents, social networks and transmedia universes: media literacy in participatory contexts. Revista Latina De Comunicación Social, 74, 172-196. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1326
  • Espinoza-Salazar, L., & Tamariz-Nunjar, H. (2021). Autopercepción de la alfabetización informacional en estudiantes de una escuela de arte. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(21), 1470-1479. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i21.289
  • Fernández-Montalvo, J., Peñalva, A., & Irazabal, I. (2015). Hábitos de uso y conductas de riesgo en Internet en la preadolescencia. Comunicar, 44, 113-120. https://doi.org/10.3916/C44-2015-12
  • Ferrés, J. (2007). La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores. Comunicar, 29(15), 100-107. https://doi.org/10.3916/C29-2007-14
  • Ferrés, J., & Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 38, 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
  • Frías-Guzmán, M. (2015). Tendencias de la multialfabetización en los albores del siglo XXI: Alfabetización mediática e informacional (AMI) como propuesta integradora. Perspectivas em Ciencia da Informacao, 20(4), 15-34. https://doi.org/10.1590/1981-5344/2393
  • García, H. (2015). Multialfabetización en la sociedad del conocimiento: competencias informacionales en el sistema educativo. Revista Lasallista de Investigación, 12(2), 225-241. Available at: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69542291023 https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a23
  • García-Roca, A. (2021). Los creepypasta como textualidades metaficcionales: oportunidades formativas para la alfabetización mediática e informacional. Revista de Estudios Filológicos Tonos Digital, 40. Available at: http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/view/2715/1195
  • Gómez-Pablos, V., Muñoz-Repiso, A.., Martín, S., & González, M. (2020). Evaluación de competencias informacionales en escolares y estudio de algunas variables influyentes. Revista Complutense de Educación, 31(4), 517. https://doi.org/10.5209/rced.65835
  • Gonzales-Miñán, M., Turpo-Gebera, O., & Suárez-Guerrero, C. (2020). La autopercepción de competencia mediática y su relación con las variables sociodemográficas del profesorado de tres instituciones educativas ubicadas en Lima. Aula Abierta, 49(2), 103-111. https://doi.org/10.17811/rifie.49.2.2020.103-11
  • Grizzle, A., Wilson, C., Tuazon, R., Cheung, C.K., Lau, J., Fischer, R. et al. (2021). Media and information literate citizens: think critically, click wisely! Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377068/PDF/377068eng.pdf.multi
  • Gutiérrez-Martín, A., Pinedo-González, R., & Gil-Puente, C. (2022). Competencias TIC y mediáticas del profesorado. Convergencia hacia un modelo integrado AMI-TIC. Comunicar, 70, 21-33. https://doi.org/10.3916/C70-2022-02
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture: La cultura de la convergencia de los medios. Paidós. Available at: https://perio.unlp.edu.ar/catedras/comunicacionyrecepcion/wpcontent/ uploads/sites/135/2020/05/jenkins._introduccion._cultura_de_la_convergencia.pdf
  • Lopes, P., Costa, P., Araujo, L., & Ávila, P. (2018). Measuring media and information literacy skills: Construction of a test. Communications-European Journal of Communication Research, 43(4), 508-534. https://doi.org/10.1515/commun-2017-0051
  • Marín-Díaz, V., Sampedro, B., & Vega, E. (2017). Estudio psicométrico de la aplicación del internet addiction test con estudiantes universitarios españoles. Contextos Educativos, 2, 147-161. https://doi.org/10.18172/con.3067
  • Mateus, J., Andrada, P., González-Cabrera, C., Ugalde, C., & Novomisky, S. (2022). Perspectivas docentes para una agenda crítica en educación mediática post COVID-19. Estudio comparativo en Latinoamérica. Comunicar, 70, 9-19. https://doi.org/10.3916/C70-2022-01
  • Mateus, J., Andrada, P., & Ferrés, J. (2019). Evaluar la competencia mediática: una aproximación crítica desde las perspectivas pedagógica, política y metodológica. Revista de Comunicación, 18(2), 287-301. https://doi.org/10.26441/RC18.2-2019-A14
  • Mateus, J., & Quiroz-Velasco, M. (2021). Futuros docentes peruanos frente a la educación mediática: entre la deuda y la esperanza. Diálogos sobre educación, 24(13), 1-19. Available at: http://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/900 https://doi.org/10.32870/dse.vi24.900
  • Mateus, J., & Suárez-Guerrero, C. (2017). La competencia TIC en el nuevo currículo peruano desde la perspectiva de la educación mediática. EDMETIC, 6(2), 129-147. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i2.6908
  • Ministerio de Educación (2016). Currículo Nacional de Educación Básica. Available at: http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/curriculo-nacional-de-la-educacion-basica.pdf
  • Ministerio de Educación (2018). Tipología y caracterización de las escuelas privadas en el Perú. Estudios Breves, 3. Available at: http://umc.minedu.gob.pe/wp-content/uploads/2019/01/EB03.pdf
  • Ministerio de Educación (2021). Estadística de la Calidad Educativa. Available at: http://escale.minedu.gob.pe/censoescolar/-/ document_library_display/oJ44/view/7019130;jsessionid=87eb0e9c3db9b1877b8c533cd8af
  • Orosco, J., Gómez, W., Pomasunco, R., Salgado, E., & Álvarez, R. (2021). Competencias digitales en estudiantes de educación secundaria de una provincia del centro del Perú. Revista Educación, 45(1). Available at: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44064134008 https://doi.org/10.15359/ree.25-3.34
  • Pere, J., & Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1),18-33. Available at: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77812441003
  • Pérez-Rodríguez, A. (2020). Homo sapiens, homo videns, homo fabulators. La competencia mediática en los relatos del universo transmedia. ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 18(2), 16-34. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1523
  • Riva, A. (2019). La alfabetización mediática e informacional en la era del capitalismo de vigilancia. Cuadernos del CLAEH, 38(110), 323-344. https://doi.org/10.29192/CLAEH.38.2.15
  • Romero-Rodrigo, M., Gabarda-Méndez, C., Cívico-Ariza, A., & Cuevas-Monzonís, N. (2021). Las familias ante la encrucijada de la alfabetización mediática e informacional. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 46-58. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12404
  • Sánchez, S., & Castellanos, U. (2021). Una mirada a las TIC desde la alfabetización mediática informacional (AMI) en el desarrollo educativo venezolano. Atos de Pesquisa em Educação, 16, e9967. Available at: https://bu.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/9967 https://doi.org/10.7867/1809-0354202116e9967
  • Santiago del Pino, M., Goenechea, C., & Romero, M. (2019). Enquiry to early formation Master in Secondary Teacher Education about the Informational and Media Literacy (IML). Design and validation of the survey. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1045-1066. https://doi.org/10.5209/rced.60000
  • Su, Y., Lee, D., & Xiao, X. (2022). “I enjoy thinking critically, and I'm in control”: Examining the influences of media literacy factors on misperceptions amidst the COVID-19 infodemic. Computers in Human Behavior, 128. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.107111
  • Turpo-Gebera, O. (2020). Alfabetización mediática e informacional y formación del profesorado peruano. In Aguaded, I., & Vizcaíno-Verdú, A. (Eds.), Redes sociales y ciudadanía: hacia un mundo ciberconectado y empoderado (435-443). Grupo Comunicar. Available at: https://redalfamed1.wixsite.com/redesyciudadania
  • Turpo-Gebera, O., Hurtado-Mazeyra, A., Díaz-Zavala, R., & Zarate-Yepez, J. (2021). Media and information literacy and digital citizenship in Peru: Approaches from university theses. EDULEARN21 Proceedings (6253-6261). https://doi.org/10.21125/edulearn.2021.1262
  • UNESCO (2013a). Media and information literacy: Policy and strategy guidelines. United Nations Educational. Available at: https://bit.ly/2SOpEKb
  • UNESCO (2013b). Global Media and Information Literacy Assessment Framework: Country Readiness and Competencies. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000224655
  • Valle-Razo, A., Torres-Toukoumidis, A., & Romero-Rodríguez, L. (2020) Diseño de un instrumento para la evaluación de la alfabetización mediática en adolescentes. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 11(1), 28-55. https://doi.org/10.21501/22161201.3094
  • Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K., & Cheung, C. (2011). Alfabetización mediática e informacional. Curriculum para profesores. Curriculum para profesores. UNESCO. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000216099
  • Wilson, C. (2012). Alfabetización mediática e informativa: Proyecciones didácticas. Comunicar, 20(39),15-24. Available at: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15823945002 https://doi.org/10.3916/C39- 2012-02-01