Riesgo de abandono escolar¿cómo influyen las características sociofamiliares percibidas por los estudiantes sobre sus actitudes y comportamiento en el aula?

  1. Sara Conde Vélez 1
  2. M.ª del Pilar García Rodríguez 1
  3. M.ª de la O Toscano Cruz 1
  1. 1 Universidad de Huelva, Spain
Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2023

Volume: 26

Issue: 2

Pages: 267-298

Type: Article

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

Dropping out of school early is a major social problem that needs to be addressed, given the negative consequences for the individual, as well as the high social costs involved. Combatting early school leaving is one of Europe’s Sustainable Development Indicators and a challenge for many schools. We present the results of the project “Pupils at risk of dropping out” carried out in Andalusia (Spain). This community has a very high dropout rate (21.6% on average) compared to the European average (around 10%). We analysed the risk factors for school dropout among pupils in this community by relating their attitudes and behaviour in the classroom to their socio-family characteristics. The methodology used was quantitative. Two scales were administered to a representative sample of 1426 students: one measuring students’ perceptions of socio-familial characteristics and the other gauging pupils’ perceptions of student attitudes and behaviour in the classroom, both based on the work of Fortin et al. (2006) and Lessard et al. (2008). The main results point to the relevance of family characteristics in student behaviours and attitudes, with family involvement not being as influential as a predictor of such behaviours. The main conclusion we draw is that socio-family characteristics influence the attitudes and behaviour of pupils in the classroom, perceiving the importance of education within the family as the main characteristic.

Bibliographic References

  • Álvarez, L., & Martínez, R. A. (2016). Cooperación entre las familias y los centros escolares como medida preventiva del fracaso y del riesgo de abandono escolar en adolescentes. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 175-191. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782016000100009
  • Archambault, I., Janosz, M., Fulli, J., & Pagani, L. (2009a). Student engagement and its relationship with early high school dropout. Journal of School Health, 3(32), 651-670. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2008.06.007
  • Archambault, I., Janosz, M., Morizont, J., & Pagani, L. (2009b). Adolescent behavioral, affective, and cognitive engagement in school: Relationship to dropout. Journal of School Health, 9(79), 408-415. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2009.00428.x
  • Aristamuño, A. (2009). El abandono de los estudios del nivel medio en Uruguay: Un problema complejo y persistente. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(4), 182-197. https://cutt.ly/Q88CQP2
  • Battin-Pearson, S., Newcomb, M. D., Abbott, R. D., Hill, K. G., Catalano, R. F., & Hawkins, J. D. (2000). Predictors of early high school dropout: a test of five theories. Journal of Educational Psychology, 92, 568–582. https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.3.568
  • Bayón-Calvo, S. (2019). Una radiografía del abandono escolar temprano en España: Algunas claves para la política educativa en los inicios del siglo XXI. Revista Complutense de Educación, 30(1), 35-53. https://doi.org/10.5209/RCED.55465
  • Binstock, G., & M. Cerrutti (2005). Pathways to social exclusion: High school dropout in Argentina. Comparative Perspectives on Adolescent Development in a Globalizing World. [Ponencia de congreso]. Standford University Center for Advanced Study in the Behavioral Sciences (CASBS), Stanford.
  • Byrne, B. (2010). Structural equation modelling with AMOS (2ª ed.). Taylor and Francis Group.
  • Calero, J. (2006). Desigualdades tras la educación obligatoria: nuevas evidencias. Documento de trabajo de la Fundación Alternativas, n. 83/06.
  • Cerrutti, M., & G. Binstock (2004). Camino a la exclusión: determinantes del abandono escolar en el nivel medio en la Argentina. [Ponencia de congreso]. Primer Congreso de la Asociación Latinoamericana de Demografía, Caxambú, Brasil.
  • Consejo de la Unión Europea. (2011). Recomendación del Consejo de 28 de junio de 2011 relativa a las políticas para reducir el abandono escolar prematuro (Texto pertinente a efectos del EEE) 2011/C 191/01. http://bitly.ws/sPYQ
  • Epstein, J. L., & Sanders, M. G. (2006). Prospects for change: Preparing educators for schools, family, and community partnerships. Pedagogy Journal of Education, 81, 81-120. https://doi.org/10.1207/S15327930pje8102_5
  • Escudero, J. M., González, M. T., Moreno, M., Nieto, J. M., & Portela, A. (2013). Estudiantes en riesgo, centros escolares de riesgo: Respuestas educativas al alumnado en situaciones de vulnerabilidad. DM.
  • European Union. (2013). Study on educational support for newly arrived migrant children. Publication Office of the European Union.
  • Eurostat. (2020). Early leavers from education and training by sex.
  • Fajardo Bullón, F., Maestre Campos, M., Felipe Castaño, E., León del Barco, B., & Polo del Río, M. I. (2017). Análisis del rendimiento académico de los alumnos de Educación Secundaria Obligatoria según las variables familiares. Educación XX1, 20(1), 209-232. https://doi.org/10.5944/educxx1.17509
  • Fernández Enguita, M., Mena Martínez, L., & Riviere Gómez, J. (2010). Fracaso y abandono escolar en España. Fundación La Caixa.
  • Frías-Navarro, D. (2019). Apuntes de consistencia interna de las puntuaciones de un instrumento de medida. Universidad de Valencia. https://cutt.ly/B889zX8
  • Fortin, L., Royer, E., Potvin, P., Marcotte, D., & Yergeau, E. (2004). La prédiction du risque de décrochage scolaire au secondaire: Facteurs personnels, familiaux et scolaires. Revue Canadienne des Sciences du Comportement, 36(3), 219-231. https://doi.org/10.1037/h0087232
  • Fortin, L., Marcotte, D., Potvin, P., Poyer, E., & Joly, J. (2006). Typology of students at risk of dropping out of school: Description by personal, family and school factors. European Journal of Psychology of Education, 4(21), 363-383. https://doi.org/10.1007/BF03173508
  • Fredricks, J. A., Resschly, A. L., & Christeson, S. L. (Eds.) (2019). Handbook of student engamennt interventions. Working with disengaged students. Elsevier.
  • González, T., & Bernárdez-Gómez, A. (2019). Elementos y aspectos del centro escolar y su relación con la desafección de los estudiantes. Revista de Investigación en Educación, 17(1), 5-19. https://cutt.ly/A889EOw
  • González-Falcón, I., Coronel, J. M., & Correa, R. I. (2016). School counsellors and cultural diversity management in Spanish secondary schools: role of relations with other educators and intervention model used in care of immigrant students. Intercultural Education, 27(6), 615-628. https://doi.org/10.1080/14675986.2016.1259462
  • González-Losada, S., García-Rodríguez, M. P., Ruiz, F., & Muñoz, J. M. (2015). Factores de riesgo de abandono escolar desde la perspectiva del profesorado de Educación Secundaria Obligatoria en Andalucía (España). Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado 19(3), 226-245.
  • Gubbels, J., Van der Put, C. E., & Assink, M. (2019). Risk factors for school absenteeism and dropout: A meta-analytic review. Journal of Youth and Adolescence 48, 1637–1667. https://doi.org/10.1007/s10964-019-01072-5
  • Hernández Prados, M. A., & Alcaraz Rodríguez, M. (2018). Factores incidentes en el abandono escolar prematuro. Revista de Investigación en Educación, 16(2), 182-195. https://cutt.ly/I88NIsu
  • Janosz, M., LeBlanc, M., Boulerice, B., & Tremblay, R. E. (1997). Disentangling the weight of school dropout predictors: A test on two longitudinal samples. Journal of Youth and Adolescence, 26(6), 733-762. https://doi.org/10.1023/A:1022300826371
  • Janosz, M., LeBlanc, M., Boulerice, B., & Tremblay, R. (2000). Predicting different types of school dropouts: A typological approach with two longitudinal samples. Journal of Educational Psychology, 92(1), 171-190. https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.1.171
  • Janosz, M., Archambault, I., Morizot, J., & Pagani, L. (2008). School engagement trajectories and their differential predictive relations to dropout. Journal of Social Issues 64(1), 21-40. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.2008.00546.x
  • Johnson, R. M., Strayhorn, T. L., & Parler, B. (2020). “I just want to be a regular kid:” A qualitative study of sense of belonging among high school youth in foster care. Children and Youth Services Review 111(104832), 1-8. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.104832
  • Kline, R. (2010). Principles and practice of structural equation modelling (3ª ed.). The Guilford Press.
  • Latif, A., Choudhary, A., & Hammayun, A. A. (2015). Economic effects of student dropouts: A comparative study. Journal of Global Economics, 3(2), 2-5. http://dx.doi.org/10.4172/2375-4389.1000137
  • Lessard, A., Butler-Kisber, L., Fortin, L. Marcotte, D., Potvin, P., & Royer, E. (2008). Shades of disengagement: high school dropouts speak out. Social Psychology of Education, 11, 25-42. https://doi.org/10.1007/s11218-007-9033-z
  • Lessard, A., Poirier, M., & Fortin, L. (2010). Student-teacher relationship: A protective factor against school dropout? Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1636-1643. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.250
  • Marchesi, A. (2003). El fracaso escolar en España. Fundación Alternativas.
  • Márquez, C., & Indarramendi, C. (2022). La prevención del fracaso escolar en educación secundaria desde el Programa de Mejora del Rendimiento y del Aprendizaje. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(1), 157-173. https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.1.009
  • Martin, A. J., & Collie, R. J. (2019). Teacher–student relationships and students’ engagement in high school: Does the number of negative and positive relationships with teachers matter? Journal of Educational Psychology, 111(5), 861–876. https://doi.org/10.1037/edu0000317
  • McGrath, K. F., & Van Bergen, P. (2015). Who, when, why and to what end? Students at risk of negative student–teacher relationships and their outcomes. Educational Research Review, 14,1-17. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2014.12.001
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2019). PISA 2018 Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes Informe español. Secretaría General Técnica.
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2020a). Sistema estatal de indicadores de la educación. Secretaría General Técnica. http://bitly.ws/sPZL
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2020b). TIMSS 2019. Estudio Internacional de Tendencias en Matemáticas y Ciencias Informe español. Versión preliminar.
  • Moeller, J., Brackett, M. A., Ivcevic, Z., & White, A. E. (2020). High school students’ feelings: Discoveries from a large national survey and an experience sampling study. Learning and Instruction, 66 (101301), 1-15. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.101301
  • Montecinos, C., Castro, G., Díaz, R., Manríquez, L., & Edwards, A. (2018). Trabajo interprofesional en los centros escolares: cambiando trayectorias de vulnerabilidad a la deserción en estudiantes secundarios. RELIEVE, 24(2), Artículo M4. http://doi.org/10.7203/relieve.24.2.13386
  • Nunnally, J. (1987). Teoría psicométrica. Trillas.
  • Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). A growing number of children and adolescents are out of School as aid fails to meet the mark. UNESCO Institute for Statistics and the Education for All Global Monitoring Report, July, 1–13. https://cutt.ly/h882eFY
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2016). PISA 2015 Results (Volume II): Policies and Practices for Sucessful Schools. OECD Publishing https://cutt.ly/n881cIE
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5f07c754-en
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2018). Programa para la evaluación Internacional de Estudiantes. Resultados PISA 2018. https://cutt.ly/Q881Rg5
  • Patton, A., & Price, D. (2010). Learning Futures: The Engaging School, principles and practices. https://cutt.ly/8881ImZ
  • Peña, J. C., Soto, V., & Calderón, U. (2016). La influencia de la familia en la deserción escolar: estudio de caso en estudiantes de secundaria de dos instituciones de las comunas de Padre las Casas y Villarrica, Región de la Araucanía, Chile. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(70).
  • Prieto, B. (2015). El camino desde la vulnerabilidad escolar hacia el desenganche educativo. El papel de las escuelas de segunda oportunidad en la estrategia contra el abandono educativo. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(3), 110-125.
  • Reschly, A. L., & Christenson, S. L. (2019). The intersection of students engagement and families: a critical connection for achievement and life outcomes. En J. A., Fredricks, A. L. Resschly, & S. L. Christeson (Eds.), Handbook of Student Engamennt Interventions. Working with disengaged students. Elsevier.
  • Robin, S., & Burger, K. (2020). Negative life events, self-efficacy, and social support: Risk and protective factors for school dropout intentions and dropout. Journal of Educational Psychology, 112(5), 973–986. http://dx.doi.org/10.1037/edu0000406
  • Rué, J. (Coord.) (2006). Disfrutar o sufrir la escolaridad obligatoria. ¿Quién es quién ante las oportunidades escolares? Octaedro.
  • Sancho, M. A., & De Esteban, M. (Eds.) (2007). Estudio sobre el abandono prematuro de la escuela en les Illes Balears: diagnóstico y tipología de los grupos de Riesgo. Documento de trabajo. Fundación Europea Sociedad y Educación.
  • Sañudo Guerra, L. (2022). Del abandono a la permanencia escolar en secundaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 26(1), 213-233.
  • Skinner, E., Furrer, C., Marchand, G., & Kindermann, T. (2008). Engagement and disaffection in the classroom: part of a larger motivational dynamic? Journal of Educational Psychology, 100(4), 765-781. https://doi.org/10.1037/a0012840
  • Sodha, S., & Guglielmi, S. (2009). A stitch in time: Tackling educational disengagement. Interim report. Demos.
  • Strayhorn, T. L. (2019). College students' sense of belonging: A key to educational success for all students (2ª ed). Routledge.
  • Suberviola, I. (2021). Análisis de los factores predictivos del abandono escolar temprano. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 154, 25-52. http://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1373
  • Tarabini, A., & Curran, M. (2015). El efecto de la clase social en las decisiones educativas: un análisis de las oportunidades, creencias y deseos educativos de los jóvenes. Revista de Investigación en Educación, 13(1), 7-26.
  • Torío López, S. (2004). Familia, escuela y sociedad. Aula Abierta, 83, 35-52. http://hdl.handle.net/10651/26953
  • Vitaro, F., Larocque, D., Janosz M., & Tremblay, R. (2001). Negative social experiences and dropping out of school. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 4(21), 401-415. https://doi.org/10.1080/01443410120090795