Evolución de la madurez emocional en alumnos de Formación Profesional Básica mediante el empleo de actividades fuera del contexto escolar en el área de las ciencias naturales

  1. Álvaro Moneo-Marín 1
  2. Roque Jiménez-Pérez 1
  3. Rocío Jiménez-Palacios 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Year of publication: 2017

Volume: 14

Issue: 1

Pages: 69-85

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2017.V14.I1.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Abstract

The new implementations of the FP Básica (Spanish equivalent of a Foundation Degree) tend to gather quite a high number of students in the same classroom. In general, these students lack emotional and scientific literacy. The following investigation analyses the evolution of the emotional literacy of 16 students in their first year of FP Básica in the hairdressing sector, using some out of the scholar context interdisciplinary activities as an educative resource. Once the activities have taken place, the students are interviewed in order to analyse a series of predetermined emotional indicators which constitute to the denominated General Stencil of Emotional Indicators and respond to the antonym of the ones established by Díaz y Flores (2001). The answers of the students are analysed using Specific Templates of Semantic Pairs, according to three different situations where the emotions happen: during the activity, in the classroom and finally outside the school. The processing of the different results allows us to compare the evolution of the emotional literacy in the course of the tasks. Taking into account the starting and final statuses, an important emotional evolution is noticed generally among the students

Bibliographic References

  • Alsop, S., Watts, M. (2003) Science education and affect. International Journal of Science Education 25 (9), 1043-1047.
  • Bisquerra, R. (2009) Metodología de la Investigación Educativa. Madrid: Editorial La Muralla.
  • Blunsden, B., Reed, K., McNeil, N., McCachem, S. (2003) Experiential learning in school science theory: an investigation of the relationship between student enjoyment and learning. Higher Education Research and Development, 22 (1), 43-56.
  • Canalda, A., Carbonell, J., Díaz-Aguado, M.J., Lejarza, M., López, F., Luengo, J.A., Marina, J.A. (2010) En busca del éxito educativo: Realidades y soluciones. Madrid: Fundación Antena 3. Biblioteca FAN 3.
  • Collins, J., Blot, R. K. (2003) Literacy and literacies: Texts, power, and identity. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Díaz, J.L., Flores, E. (2001) La estructura de la emoción humana: Un modelo cromático del sistema afectivo. Salud Mental, 24 (4), 20-35.
  • Ellison, L. (2001) The Personal Intelligences: Promoting Social and Emotional Learning. London: Corwin Press.
  • Eurostat(2015). Recuperado de: http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab= table&plugin=1& language=en&pcode=t2020_40
  • Fernández Domínguez, M.R., Palomero, J.E., Teruel, M.P. (2009) El desarrollo socioafectivo en la formación inicial de los maestros. REIFOP, 12 (1), 33-50. Recuperado de: http://www.aufop.com
  • Ferrando, M., Prieto, M., Almeida, L., Ferrándiz, C., Bermejo, R., López-Pina, J., Hernández, D., Sainz, M., Fernández M. (2011) Trait Emotional Intelligence and Academic Performance: Controlling for the effects of IQ, personality, and self-concept. Journal of Psychoeducational Assessment, 29 (2), 150-159. Recuperado de: http://jpa.sagepub.com/ content/29/2/150
  • Frenzel, A.C. (2014) Tacher Emotions. In R. Pekrunand L. Linnenbrink (Eds), International Handbook of Emotions in Education (pp. 494-519) Florence: Taylor and Francis.
  • García Pérez, F. F. (2001) Concepciones de los alumnos y conocimiento escolar. Un estudio en el ámbito del medio urbano. Enseñanza de las ciencias sociales, 1, 17-25.
  • Garritz, A. (2010) La enseñanza de las ciencias en una sociedad con incertidumbres y cambios acelerados. Enseñanza de las Ciencias, 28 (3), 315-326.
  • Gil-Olarte, P., Palomera, R., Brackett, M.A. (2006) Relating emotional intelligence to social competence, and academia achievement among high school students. Psycothema, 18 (supl.), 118-123.
  • Jadue, G. (2002) Factores Psicológicos que predisponen al bajo rendimiento, al fracaso y a la deserción escolar. Estudios Pedagógicos, 28, 193-204.
  • Jiménez-Liso, M.R., De Manuel, E. (2009) La química cotidiana, una oportunidad para el desarrollo profesional del profesorado. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 8 (3), 878-900.
  • Kingston, E. (2008) Emotional competence and drop-out rates in higher education. Education + Training 50 (2), 128-139.
  • Lawton, M.P., Kleban, M.H., Rajagopal, D., Dean, J. (1992) Dimensions of affective experience in three age groups. Psychology and Aging, 7 (2), 171-184
  • Lehr, C. A., Johnson, D. R., Bremer, C. D., Cosio, A.,T hompson, M. (2004) Essential tools: Increasing rates of school completion: Moving from policy and research to practice. Minneapolis: University of Minnesota, Institute on Community Integration, National Center on Secondary Education and Transition.
  • Martínez, M (2006) La investigación cualitativa. Revista IIPSI, 9 (1), 123-146.
  • Mellado, V., Borrachero, A.B., Brígido, M., Melo, L.V., Dávila, M.A., Cañada, F., Conde, M.C., Costillo, E., Cubero, J., Esteban, R., Martínez, G., Ruiz, C., Sánchez, J., Garritz, A., Mellado, L., Vázquez-Bernal, B., Jiménez-Pérez, R., Bermejo, L. (2014) Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32 (3), 11-36.
  • Oliva, J.M (2012) Dificultades para la implicación del profesorado de Secundaria en la lectura, innovación e investigación en didáctica de las ciencias (II): el problema del “manos a la obra”. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 9(2), 241-251. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10498/14732
  • Palomera, R., Fernández-Berrocal, P., Brackett, M.A. (2008) La inteligencia emocional como una competencia básica en la formación inicial de los docentes: algunas evidencias. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15, 6 (2), 437-454.
  • Quinto, P., Roig-Vila, R. (2015) Estudio de la inteligencia emocional en alumnos de enseñanza secundaria: influencia del sexo y del nivel educativo de los estudiantes y su relación con el rendimiento académico. International Studies on Law and Education, 21. CEMOrOcFeusp / IJI-Univ. do Porto.
  • Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, M., Young, M., Sanders, D., Benefield, P. (2004) A Review of Research on Outdoor Learning. London: NFER & Kings College, London.
  • Resnick, L.B. (2000) Literacy in school and out. In M. A. Gallego and S. Hollingsworth (Eds.), .What counts as literacy: Challenging the school standard (pp. 27-41).New York: Teachers College Press.
  • Schultz, K., Hull, G. (2002) Locating literacy theory in out –of-school context. School´s out! Bridging out-of-school literacies with classroom practice. New York: Teachers College Press.
  • Schunk, D.H., Pintrich, P.R., Meece, J.L. (2008) Motivation in Education: Theory, Research, and Applications. Upper Saddle River, N.J: Pearson/Merrill Prentice Hall, 219.
  • Soriano, E., Osorio, M. (2008) Competencias emocionales del alumnado autóctono e inmigrante de educación secundaria Bordón, 60 (1), 129-148.
  • Stephanou, G. (2011) Students´ classroom emotions: socio-cognitive antecedents and school performance. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9 (1), 5-48.
  • Tomlinson, C. A. (2001) Los alumnos en un aula saludable, cómo crear un ambiente de clase saludable y la enseñanza no se diferencia tanto de la vida. El aula diversificada. Dar respuesta a las necesidades de todos los estudiantes. Barcelona: Octaedro, Biblioteca latinoamericana.
  • Twenge, J. M., Ciarocco, N. J., Bartels, J. M., Baumeister, R. F., DeWall, N. (2007) Social Exclusion Decreases Prosocial Behaviour. Journal of Personality and Social Psychology, 92 (1), 56-66.
  • Vilarrasa, A. (2003) Salir del aula. Reapropiarse del contexto. Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 36, 13-25.