Educación no formal y currículum educativo en Educación SecundariaEducando para la inclusión social

  1. Mónica Trabajo
  2. Natividad Arias
Revue:
Clío: History and History Teaching.

ISSN: 1139-6237

Année de publication: 2017

Titre de la publication: Enseñanza de la Historia y desarrollo de las competencias sociales y cívicas.

Número: 43

Type: Article

D'autres publications dans: Clío: History and History Teaching.

Résumé

Today, multiculturalism is present in the classroom, a true reflection of today's society. The school, through the educational curriculum and the museum, with its didactic proposals in the framework of patrimonial education, are spaces that allow the realization of projects oriented towards civic education and social integration. Patrimony, social integration and multiculturalism are the object of analysis of this study. Through a system of categories in progress, we analyze, on the one hand, educational materials made within the context of non-formal education by a company that develops educational activities around Heritage. And on the other hand, the curricular analysis established for secondary education by the LOMCE, extracting the connection links between both lines.

Références bibliographiques

  • Cuenca, J. Mª. (2014). El papel del patrimonio en los centros educativos. En Tejuelo, vol. 19, 76-96. Recuperado de http://dehesa.unex.es/bitstream/handle /10662/4505/1988- 8430_19_76.pdf?sequence=1&isAllowed =y
  • Estepa, J. (2007). Investigando las sociedades actuales e históricas. Sevilla: Díada Editora, S.L
  • Pozuelos, F. (2007). Diseño, Desarrollo e Innovación del Currículum, Huelva: Universidad de Huelva, Servicio de Publicaciones
  • McKernan, J. (1999). Investigaciónacción y curriculum. Madrid: Ed. Morata
  • Prats, LL. (1998). El concepto de patrimonio cultural. En POLÍTICA Y SOCIEDAD, 27. Madrid: Universidad Complutense Servicio de Publicaciones. (63-76)
  • Estepa, J., Wamba, A.M. y Jiménez, R. (2005) Fundamentos para una enseñanza y difusión del patrimonio desde una perspectiva integradora de las ciencias sociales y experimentales. En Investigación en la Escuela. 56, 19‐26
  • Estepa, J. (2013). La ecuación patrimonial en la escuela y el museo: Investigación y experiencias. Huelva: Universidad de Cuenca, J.M., Estepa, J. y Martín, M.J. (2011). El patrimonio cultural en la educación reglada. En Patrimonio Cultural de España, 5, 44-57. Servicio de publicaciones
  • Fontal, O. (2003). La educación patrimonial Teoría y práctica en el aula, el museo e Internet. Gijón: Ed. Trea, S.L
  • Cuenca J.Mª. (2003) Análisis de concepciones sobre la enseñanza del patrimonio en la educación obligatoria. En Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de Investigación, 237-46
  • Dormaels, M. (2013). Valor universal e valores locais: qual o lugar conferido às populações? O exemplo da cidade de Arequipa, no Peru. En O público e o privado, Vol. 1, nº 22. Recuperado de http://www.seer.uece.br/?journal=opublicoeop rivado&page=article&op=view&path%5 B%5D=805&path%5B%5D=827
  • Cuenca, J. Mª (2013). La educación patrimonial: líneas de investigación actual y nuevas perspectivas. En J. Estepa, La ecuación patrimonial en la escuela y el museo: Investigación y experiencias. Huelva: Universidad de Huelva. 343-355