El barco de Alonso de Ercilla y la barquilla de Juan de Mena (con otras barquillas poéticas en el Siglo de Oro)

  1. LUIS GÓMEZ CANSECO 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Zeitschrift:
Castilla: Estudios de Literatura

ISSN: 1989-7383

Datum der Publikation: 2023

Ausgabe: 14

Seiten: 313-326

Art: Artikel

DOI: 10.24197/CEL.14.2023.313-326 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Castilla: Estudios de Literatura

Zusammenfassung

When Alonso de Ercilla composed the final stanzas of La Araucana, he used as his source three apocryphal couplets that closed the Laberinto de Fortuna, andwere attributed to Juan de Mena in his time. The cross-influence of both poems directly or indirectly reached other poetic texts of the Golden Age, such as Lope de Vega’s barquillas in La Dorotea.

Bibliographische Referenzen

  • Alemán, Mateo (2012), Guzmán de Alfarache, ed. Luis Gómez Canseco, Madrid, Real Academia Española.
  • Argensola, Bartolomé Leonardo de (1974), Rimas, ed. de J. M. Blecua, Madrid, Espasa-Calpe, 2 vols.
  • Domínguez, Frank ed. (2015), Carajicomedia, Woodbridge, Boydell & Brewer.
  • Carreño, Antonio (1979), “El ciclo de ‘Las Barquillas’ de Lope de Vega y el Romancero Nuevo”, Kentucky Romance Quarterly, 26.3, pp. 283-292.
  • Curtius, Ernst R. (1981), Literatura europea y Edad Media latina, Madrid, Fondo de Cultura Económica, 2 vols.
  • Duffell, Martin J. (1998), “¿Laureado? ¡Mal pecado! Juan de Mena’s La flaca barquilla”, en A Deyermond (ed.), Cancionero Studies in Honour of Ian Macpherson, ed., London, Department of Hispanic Studies-Queen Mary and Westfield College, pp. 53-67.
  • Dutton, Brian (1990-1991), El cancionero del siglo xv (c. 1360-1520), Salamanca, Universidad de Salamanca, 7 vols.
  • Ercilla, Alonso de (2022), La Araucana, ed. Luis Gómez Canseco, Madrid, Real Academia Española.
  • Foulché-Delbosc, Raymond (ed.) (1912-1915), Cancionero castellano del siglo XV, Madrid, Bailly-Bailliére, 2 vols.
  • Gómez Canseco, Luis (2020), “Después de tirar los pliegos: Otras vidas del libro en la imprenta a la luz de dos casos ejemplare”», Studia Aurea, 14, pp. 139-162. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/studiaaurea.399.
  • Gómez Canseco, Luis (2022), “Alonso de Ercilla y La Araucana” y “Notas complementarias”, en Alonso de Ercilla, La Araucana, Madrid, Real Academia Española, pp. 859-1048 y 115-1268.
  • Góngora, Luis de (1998), Romances, ed. Antonio Carreira, Barcelona, Quaderns Crema, 4 vols.
  • González, Ximena (2018), “¡Ay soledades tristes!” Los idilios piscatorios y los recorridos líricos de La Dorotea”, Olivar, 18.28, https://www.olivar.fahce.unlp.edu.ar/article/view/OLIe038/10306 [20/04/2023].
  • Kerkhof, Maximiliaan P. A. M. (ed.) (1995), Juan de Mena, Laberinto de Fortuna, Madrid, Castalia.
  • Lida de Malkiel, María Rosa (1984), Juan de Mena, poeta del Prerrenacimiento español, Ciudad de México, El Colegio de México.
  • Ly, Nadine (2011), “De leños, barcos y barquillas: la invención de Lope”, en A. Azaustre y S. Fernández Mosquera (eds.), Compostella aurea. Actas del VIII Congreso de la Asociación Internacional del Siglo de Oro ((Santiago de Compostela 7-11 de julio de 2008), Santiago de Compostela, Universidade de Santiago de Compostela, I, pp. 91-113, https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/10514 [20/04/2023].
  • Manero Sorolla, Mª Pilar (1990), Imágenes petrarquistas en la lírica española del Renacimiento: repertorio, Barcelona, PPU.
  • Mena, Juan de (1994), Obra completa, ed. Ángel Gómez Moreno y Teresa Jiménez Calvente, Madrid, Turner.
  • Méndez Herrera, Juan A. (1976), Estudio de las ediciones de «La Araucana», con una edición crítica de la tercera parte, Tesis de Doctorado, Harvard University.
  • Morby, Edwin S. (1952-1953), “A Footnote on Lope de Vega’s barquillas”, Romance Philology, 6.4, pp. 289-293.
  • Núñez de Toledo, Hernán (2015), Glosa sobre las Trezientas del famoso poeta Juan de Mena, ed. Julian Weiss y Antonio Cortijo Ocaña, Madrid, Polifemo.
  • Oña, Pedro de (1917), Arauco domado, ed. José Toribio Medina, Santiago de Chile, Academia Chilena.
  • Ramajo Caño, Antonio, (2022), Tópica y vida en la poesía áurea: la herencia clásica, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Sánchez Jiménez, Antonio (2006), “Pedro de Oña y su Arauco Domado (1596) en la obra poética de Lope de Vega: Notas sobre el estilo de Lope entre el ‘taratántara’ y las ‘barquillas’”», Hispanic Review, 74.3, pp. 319-344.
  • Senabre, Ricardo (1978), “Las bases metafóricas de fray Luis de León”, en Tres estudios sobre fray Luis de León, Salamanca, Universidad de Salamanca, pp. 37-71.
  • Tamariz, Cristóbal de (1974), Novelas en verso, ed. Donald McGrady, Charlottesville, Biblioteca Siglo de Oro.
  • Tassis y Peralta, Juan de (1990), Poesía impresa completa, ed. José F. Ruiz Casanova, Madrid, Cátedra.
  • Valdivielso, José de (1854), Vida, excelencias y muerte del gloriosísimo patriarca san José, en Poemas épicos II, ed. Cayetano Rosell, Madrid, Rivadeneyra, pp. 137-244.
  • Vega, Lope de (1638), Parte veinte y tres de las comedias, Madrid, María de Quiñones.
  • Vega, Lope de (1989), Epistolario, ed. Agustín G. de Amezúa, Madrid, Real Academia Española.
  • Vega, Lope de (2011), La Dorotea, ed. Donald McGrady, Madrid, Real Academia Española.
  • Vega, Lope de (2022), Rimas, ed. Antonio Sánchez Jiménez y Fernando Rodríguez-Gallego, Madrid, Real Academia Española.