Diseño emocional e inmersión en videojuegos narrativos. El caso de DetroitBecome Human

  1. Núñez-Pacheco, Rosa 1
  2. López-Pérez, Blanca-Estela 2
  3. Aguaded, Ignacio 3
  1. 1 Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa
  2. 2 Universidad Autónoma Metropolitana
    info

    Universidad Autónoma Metropolitana

    Ciudad de México, México

    ROR https://ror.org/02kta5139

  3. 3 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Palabra Clave

ISSN: 2027-534X 0122-8285

Year of publication: 2022

Volume: 25

Issue: 4

Type: Article

DOI: 10.5294/PACLA.2022.25.4.3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Palabra Clave

Abstract

Video games have burst into prominence in today’s society and have revolutionized how we interact with machines. This article deals with emotional design and immersion in story-driven video games. The primary purpose is to discuss emotional design and immersion regarding the central characters of the video game Detroit: Become Human (Quantic Dream, 2018), which are three androids named Markus, Connor, and Kara. The main result shows that the design of this video game enables the player to experience the conflicts posed by the story-driven system, which facilitates emotional immersion beyond the cognitive experience, thus confirming that the video game is a powerful medium for promoting a humanist position.

Bibliographic References

  • Argasiński, J. K. y Węgrzyn, P. (2018). Affective patterns in serious games. Future Generation Computer Systems, 92, 526-538. https://doi.org/10.1016/j.future.2018.06.013
  • Armenteros, M. y Fernández, M. (2011). Inmersión, presencia y flow. Contratexto, 19, 165-177. https://doi.org/10.26439/contratexto2011.n019.190
  • Beas, M., González, E. y Salmerón, A. (2016). Estudio de las emociones en las consignas de cuadernos españoles. Curso 1964-1965. Revista de Estudios Sociales, 58, 52-62. https://doi.org/10.7440/res58.2016.04
  • Belman, J. y Flanagan, M. (2010). Designing games to foster empathy. International Journal of Cognitive Technology, 14(2), 5-15.
  • Bogost, I. (2007). Persuasive games. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/5334.001.0001
  • Brown, C., Yannakakis, G. y Colton, S. (2012). Guest editorial: special issues on computational aesthetics in games. IEEE Transactions on Computational Intelligence and AI in Games, 4(3), 149-151. https://doi.org/10.1109/TCIAIG.2012.2212900
  • Buren, R. (2017). Guion de videojuegos. Síntesis.
  • Chóliz, M. (2005). Psicología de la emoción: el proceso emocional. [Documento abierto] https://www.studocu.com/latam/document/universidad-de-la-republica/psicologia-y-educacion/choliz-psicologia-de-la-emocion-el-proceso-emocional/20244814
  • Craig, M., Edwards, Ch. y Edwards, A. (2020). ‘But they’re my avatar’: examining character attachment to android avatars in quantic dream’s Detroit: Become Human. HRI (marzo), 169-170. https://doi.org/10.1145/3371382.3378298
  • Cuadrado, A. (2013). Acciones y emoción: un estudio de la jugabilidad en Heavy Rain. En Scolari, C. A. (ed.), Homo videoludens 2.0. De Pacman a la gamification (pp. 151-176). Collecció Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius, Universitat de Barcelona.
  • Cuadrado, A. y Planells, A. (2020). Ficción y videojuegos: teoría y práctica de la ludonarración. UOC.
  • Daneels, R., Malliet, S., Geerts, L., Denayer, N., Walrave, M. y Vandebosch, H. (2021). Assassins, gods, and androids: how narratives and game mechanics shape eudaimonic game experiences. Media and Communication, 9(1), 49-61. https://doi.org/10.17645/mac.v9i1.3205
  • De Byl, P. (2015). A conceptual affective design framework for the use of emotions in computer game design. Cyberpsychology, 9(3). https://doi.org/10.5817/CP2015-3-4
  • Dille, F. y Zuur Platten, J. (2007). The ultimate guide to videogame writing and design. Lone Eagle.
  • Dworak, W., Filgueiras, E. y Valente, J. (2020). Automatic emotional balancing in game design: use of emotional response to increase player immersion. En Marcus, A. y Rosenzweig, E. (eds.), Design, user experience, and usability. Design for contemporary interactive environments (pp. 426-438). Lecture Notes in Computer Science. https://doi.org/10.1007/978-3-030-49760-6
  • Eguia, J., Contreras, R. y Solano, Ll. (2013). Videojuegos: conceptos, historia y su potencial como herramientas para la educación. 3 Ciencias Tic, 2, 2-14. https://www.3ciencias.com/wp-content/uploads/2013/04/videojuegos.pdf
  • Ermi, L. y Mäyrä, F. (2005). Fundamental components of the gameplay experience: analysing immersion. DiGRA, 3. http://www.digra.org/digital-library/publications/fundamental-components-of-the-gameplay-experience-analysing-immersion/
  • Expansión (2018). Detroit: Become Human, cuando el cine se hace videojuego. 28 de mayo. https://expansion.mx/tecnologia/2018/05/28/detroit-become-human-cuando-el-cine-se-hace-videojuego
  • Feijóo, J. (2020). Diseño narrativo: las ciencias de diseño como teoría narrativa. H2D Revista de Humanidades Digitais, 2(1). https://doi.org/10.21814/h2d.2524
  • Fernández Vara, C. (2016). El mundo de ficción como clave en el proceso de adaptación: el caso de Blade Runner, el videojuego. Anàlisi, 54, 31-43. https://doi.org/10.7238/a.v0i27.374909
  • Fernandez-Vara, C. y Thomson, A. (2012). Procedural generation of narrative puzzles in adventure games: the puzzle-dice system. PCG, 1-6. https://doi.org/10.1145/2538528.2538538
  • Fernández, I. (2018). Detroit: Become Human, conviviendo con la ficción. https://www.xataka.com/analisis/detroit-become-human-analisis-gran-apuesta-sony-tambien-mejores-series-interactivas-ultimos-tiempos
  • Freeman, D. (2004). Creating emotion in games. Computers in Entertainment, 2(3), 15. https://doi.org/10.1145/1027154.1027179
  • Frome, J. (2007). Eight ways videogames generate emotion. DiGRA, 4, 831-835. http://www.digra.org/digital-library/publications/eight-ways-videogames-generate-emotion/
  • García-Catalán, S., Rodríguez-Serrano, A. y Martín-Núñez, M. (2021). Aprender de la caída, hacer con el desgarro: paradojas de la melancolía lúdica en ‘Gris’. Artnodes, 27, 1-10. https://doi.org/10.7238/a.v0i27.374909
  • Gil, A. (2012). +Narrativa(s). Intermediaciones novela, cine, cómic y videojuego en el ámbito hispánico. Universidad de Salamanca.
  • Giżycka, B. y Nalepa, G. J. (2018). Emotion in models meets emotion in design: building true affective games. [Conferencia], 2018 IEEE Games, Entertainment, Media Conference (GEM), Galway, Irlanda. https://doi.org/10.1109/GEM.2018.8516439
  • González-Tardón, C. (2010). Inmersión en mundos simulados: definición, factores que lo provocan y un posible modelo de inmersión desde una perspectiva psicológica. Investigaciones Fenomenológicas, 2, 311-320. https://doi.org/10.5944/rif.2.2010.5590
  • González, D. (2011). Diseño de videojuegos. Da forma a tus sueños. Ra-Ma.
  • Ip, B. (2011). Narrative structures in computer and video games: part 1: context, definitions, and initial findings. Games and Culture, 6(2), 103-134. https://doi.org/10.1177/1555412010364982
  • Izquierdo, R. (2020). Diseño emocional de personajes de videojuegos. Ra-Ma.
  • López-Pellisa, T. (2015). Patologías de la realidad virtual. Cibercultura y ciencia ficción. FCE.
  • López, M. B., Filippetti, V. A. y Richaud, M. C. (2014). Empatía: desde la percepción automática hasta los procesos controlados. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(1), 37-51. https://doi.org/10.12804/apl32.1.2014.03
  • Martinench, A. (2014). Diseño de videojuegos, más que representación y dirección de arte. Arte y Diseño, 3, 52-59. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ayd/article/view/19677
  • Maté, D. (2019). Walking simulator: los caminos del videojuego y el arte. Panambí, 9, 19-31. https://doi.org/10.22370/panambi.2019.9.1198
  • Mccaffrey, R. (2018). La tecnología que construyó Detroit: Become Human – IGN first. IGN Latam. https://latam.ign.com/detroit-become-human/48646/news/la-tecnologia-que-construyo-detroit-become-human-ign-first
  • Meier, M. L. y Bellini, M. (2021). Framing the dilemma: the influence of immersion in ethical choice. [Conferencia], Biannual Conference of the Italian SIGCHI Chapter, Bolzano, Italia. http://ceur-ws.org/Vol-2934/paper3.pdf
  • Murray, J. (1999). Hamlet en la holocubierta. Paidós.
  • Naul, E. y Liu, M. (2019). Why story matters: A review of narrative in serious games. Journal of Educational Computing Research, 58(3), 687-707. https://doi.org/10.1177/0735633119859904
  • Navarrete-Cardero, L. y Vargas-Iglesias, J. J. (2019). La capacidad del videojuego para la representación dramática del cáncer. Un estudio comparativo con la literatura y el cine. Communication y Society, 32(3), 1-15. https://doi.org/10.15581/003.32.3.1-15
  • Pallavicini, F., Pepe, A., Caragnano, C. C. y Mantovani, F. (2020). Video games to foster empathy: a critical analysis of the potential of Detroit: Become Human and the Walking Dead. En Antona, M. y Stephanidis, C. (eds.), Universal access in human-computer interaction. Applications and Practice (pp. 212-228). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-49108-6_16
  • Play Station España (2018). Todo sobre los protagonistas de Detroit: Become Human. [Canal YouTube] https://www.youtube.com/watch?v=c-2Mr9Sx6aA
  • Quantic Dream (2018). Detroit: Become Human. [Videojuego] Sony Interactive Entertainment Europe.
  • Rojas, C. (2020). Fundamentos del diseño gráfico de videojuegos. Designia, 7(2), 103-127. https://doi.org/10.24267/22564004.338
  • Ryan, M. L. (2004). La narración como realidad virtual. La inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos. Paidós.
  • Schell, J. (2008). The art of game design. CRC Press.
  • Short, T. y Adams, T. (2017). Procedural generation in game design. CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781315156378
  • Sultan, N., Khushnood, K. y Awan, M. (2020). Exergaming: an effective way to maintain physical and mental health at home during Covid-19 Pandemic. Journal of the College of Physicians and Surgeons Pakistan, 30. https://doi.org/10.29271/jcpsp.2020.Supp2.143
  • Torregrosa, J., Lara-Cabrera, R., Bello-Orgaz, G. y Shih, P. C. (2018). Inducción de emociones a través del diseño de videojuegos. [Conferencia], XVIII Conferencia Asociación Española para la Inteligencia Artificial, Granada, España. http://hallsi.ugr.es/temp/CAEPIA2018/web/docs/CAEPIA2018_paper_232.pdf
  • Torres, C. (2015). Simular problemas sociales con videojuegos. Algunas claves para el diseño de videojuegos críticos. Kepes, 12, 193-226. https://doi.org/10.17151/kepes.2015.12.12.10
  • Trivi, M. (2020). Choices that Matter y el diseño narrativo de elecciones. Anait, 18 de noviembre. https://www.anaitgames.com/articulos/choices-that-matter-y-el-diseno-narrativo-de-elecciones
  • Villani, D., Carissoli, C., Triberti, S., Marchetti, A., Gilli, G. y Riva, G. (2018). Videogames for emotion regulation: a systematic review. Games Health Journal, 7(2), 85-99. https://doi.org/10.1089/g4h.2017.0108
  • Waszkiewicz, A. (2019). The posthuman android and the transhuman player in Detroit: Become Human. Acta Humana, 9, 197-212. https://doi.org/10.17951/ah.2018.9.197-212
  • Wilcox-Netepczuk, D. (2013). Immersion and realism in video games - The confused moniker of video game engrossment. [Conferencia], Proceedings of CGAMES’ 2013 USA, Louisville, Estados Unidos, julio-agosto. https://doi.org/10.1109/CGames.2013.6632613
  • Yerga Gutiérrez, E. (2018). Iluminación basada en la física para gráficos por computador. [Tesis] Universidad del País Vasco.
  • Wolf, J. P. (2012). Building imaginary worlds. Routledge.