Vivencia emocional en Educación Física durante la práctica de diferentes juegos deportivos

  1. Duque-Ramos, V. H. 1
  2. Yuste, J. 2
  3. Alonso-Roque, J. 2
  4. Sáenz-López, P. 3
  1. 1 Grupo de Investigación Prácticas Corporales, Sociedad, Educación-Currículo PES, Instituto Universitario de Educación Física, Universidad de Antioquia, Colombia
  2. 2 Grupo de Investigación Educación Física y Deportiva (EDUFIDE), Facultad de Educación, Universidad de Murcia, España
  3. 3 Universidad de Huelva, España
Journal:
E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación

ISSN: 2341-1473

Year of publication: 2023

Issue: 20

Pages: 1-12

Type: Article

DOI: 10.33776/REMO.VI20.7610 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openArias Montano editor

More publications in: E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación

Abstract

Several studies have been carried out in order to know the emotional intensity of university students, children and young people separately. Both primary and secondary school students were taken into account in this study. The objectives of the study were: to know the reliability of the Games Emotions Scale (GES), and to identify the emotional intensity of primary and secondary students when playing sports games from different domains of motor action in physical education classes. The research was carried out in public and concerted educational institutions with boys, girls and young people between 9 and 17 years of age. The results show that the GES scale is a valid instrument to know the emotional intensity of the students. Positive emotions showed higher rates than negative and ambiguous ones, especially in cooperation-opposition sports games. Humor obtained the highest figures in positive emotions. Anxiety was the negative emotion with the highest rates in psychomotor activities. Physical education teachers will be able to program sports games in their classes with different domains of motor action to favor the experience of positive emotions in their students, in particular, opposition and cooperation-opposition activities.

Bibliographic References

  • Alcaraz, V., Caballero, M. F., & Alonso, J. I. (2014). Análisis de las emociones experimentadas en juegos de cooperación con oposición desde la perspectiva de género: revisión de la literatura. En M. Sánchez, A. B. Mirete & N. Orcajada (Eds.), Investigación educativa en las aulas de Primaria (pp.497-510). Universidad de Murcia: Editum.
  • Alcaraz-Muñoz, V., Alonso, J. I., & Yuste, J. L. (2022). Design and validation of games and emotions scale for children (GES-C). Cuadernos de Psicología Del Deporte, 22(1), 28–43. https://doi.org/10.6018/CPD.476271.
  • Alonso, J. I., Marín, M., Yuste, J. L., Lavega, P., & Gea, G. (2019). Conciencia emocional en situaciones motrices cooperativas lúdicas y expresivas en bachillerato: Perspectiva de género. Educatio Siglo XXI, 37(1), 195–212. https://doi.org/10.6018/educatio.363461.
  • Arruza, J. (2002). Las emociones orientadas hacia la acción en el contexto de la actividad física y el deporte. Tándem: Didáctica de La Educación Física, 7, 56–74. http://hdl.handle.net/11162/20892.
  • Bentler, P. M., & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(3), 588–606. https://doi.org/10.1037/0033-2909.88.3.588.
  • Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Praxis.
  • Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136–162). Sage.
  • Duque-Ramos, V. H., Reina, M., Mancha-Triguero, D., Ibáñez, S. J., & Sáenz-López, P. (2021). Relación de la carga de entrenamiento con las emociones y el rendimiento en baloncesto formativo. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 40, 164–173. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.82441.
  • Duran, C., & Costes, A. (2018). Efecto de los juegos motores sobre la toma de conciencia emocional. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte., 18, 227–245. https://doi.org/10.15366/rimcafd2018.70.003.
  • Duran, C., Lavega, P., Salas, C., Tamarit, M., & Invernó, J. (2015). Educación Física emocional en adolescentes. Identificación de variables predictivas de la vivencia emocional. Cultura, Ciencia y Deporte, 10(28), 5–18. https://doi.org/10.12800/ccd.v10i28.511.
  • Gea, G., Alonso, J. I., Rodríguez, J. P., & Caballero, M. F. (2017). ¿Es la vivencia emocional cuestión de género? Análisis de juegos motores de oposición en universitarios. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 269-283. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.251171.
  • Guerrero-Barona, E., Sánchez-Herrera, S., Moreno-Manso, J. M., Sosa-Baltasar, D., & Durán-Vinagre, M. Á. (2019). El autoconcepto y su relación con la inteligencia emocional y la ansiedad 1. Behavioral Psychology / Psicología Conductual, 27, 455–476.
  • Hair, J. F., Balck, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2019). Structural Equations Modeling: An Introduction. In F. Hair., W. C. Balck., B. J. Babin & R. E. Anderson (Eds.), Multivariabe Data Analysis (pp. 603-657) (8a Ed.). CENGAGE.
  • Lavega, P. (2018). Educate motor conducts. A necessary challenge for a modern physical education. Acción motriz, 20, 73-88.
  • Lavega, P., & Lagardera, F. (2005). La educación física como pedagogía de las conductas motrices. Tándem: Didáctica de La Educación Física, 18, 79–101.
  • Lavega, P., March, J., & Filella, G. (2013). Juegos deportivos y emociones. Propiedades psicométricas de la escala GES para ser aplicada en la Educación Física y el Deporte. Revista de Investigación Educativa, 31(1), 151–165. https://doi.org/10.6018/rie.31.1.147821.
  • Lavega, P., March-Llanes, J., & Moya-Higueras, J. (2018). Validation of games and emotions scale (GES-II) to study emotional motor experiences. Revista de Psicología Del Deporte, 27(2), 117–124.
  • Lévy, J. P., Martín, M. T., & Román, M. V. (2006). Optimización según estructuras de covarianzas. En J. P. Lévy & Varela (Eds.), Modelización con Estructuras de Covarianzas en Ciencias Sociales (pp. 11-30). Netbiblo.
  • López, L. P. H., & Fernández, F. T. G. (2020). Sentido del humor en clase de Educación Física: una revisión teórica. Logía, Educación Física y Deporte: Revista Digital de Investigación en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 1(1), 57–69.
  • Marsh, H. W., Hau, K. T., & Wen, Z. (2004). In search of golden rules: Comment on hypothesis-testing approaches to setting cutoff values for fit indexes and dangers in overgeneralizing Hu & Bentler’s (1999) findings. Structural Equation Modeling, 11, 320-341. https://doi.org/10.1207/ s15328007sem1103_2.
  • Maturana, H., & Verden-Zöller, G. (2003). Amor y juego: fundamentos olvidados de lo humano, desde el patriarcado a la democracia. JC Sáez editor.
  • McDonald, R. P., & Ho, M.-H. R. (2002). Principles and practice in reporting structural equation analyses. Psychological Methods, 7(1), 64–82. https://doi.org/10.1037/1082-989X.7.1.64.
  • Molina, J., Alonso, J. I., Argudo, F. M., & Calvo, L. (2021). Vivencia emocional en juegos motores de cooperación oposición en alumnado de secundaria. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 72, 23-38.
  • Parlebas, P. (2001). Léxico de praxiología motriz. Paidotribo.
  • Parlebas, P. (2012). Juegos, deportes y sociedades. Léxico de praxiología motriz. Paidotribo.
  • Parlebas, P. (2020). The Universals of Games and Sports. Frontiers in Psychology, 11, 1-12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.593877.
  • Prats, A. N., & Mas, A. G. (2017). Relationship between performance and anxiety in sports: a systematic review. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 32, 172-177.
  • Usán, P., Salavera, C., Mejías, J. J., Marino, A., & Jarie, L. (2019). Relaciones de la inteligencia emocional, Burnout y compromiso académico con el rendimiento escolar de estudiantes adolescentes. Archivos de Medicina (Manizales), 19, 197-207. https://doi.org/10.30554/archmed.19.2.3256.2019.
  • Wheaton, B., Muthén, B., Alwin, D. F., & Summers, G. F. (1977). Assessing Reliability and Stability in Panel Models. Sociological Methodology, 8, 84–136. https://doi.org/10.2307/270754.