Implicaciones del uso de la red social Instagram como recurso docente en el alumnado universitario

  1. Eduardo Salazar-Martínez 1
  2. Mauricio Serrano-Brazo 2
  3. Eduardo J. Fernández-Ozcorta 1
  4. Jesús Salado-Tarodo 1
  5. Rafael Ramos-Véliz 1
  6. Alberto Sánchez Sixto 1
  7. Francisco Álvarez Barbosa 3
  1. 1 CEU Cardenal Spínola, España.
  2. 2 Junta de Andalucía, España.
  3. 3 Universidad de Sevilla, España.
Journal:
Campus Virtuales

ISSN: 2255-1514

Year of publication: 2023

Volume: 12

Issue: 2

Pages: 127-135

Type: Article

More publications in: Campus Virtuales

Abstract

The functionalities of the different networks allow real-time and deferred collaboration and dissemination of academic and scientific information. The aim of this study was to determine the trend in the use of social networks in relation to the academic environment, and to evaluate the influence of a specific teaching-learning program applied through the social network Instagram on university students. This study follows a descriptive cross-sectional design and, subsequently, a quasi-experimental design of pre-post test measures in which teachers posted infographics for 8 weeks. A total of 120 students (22.13 ± 2.83 years) participated in the study. Among the results, the profiles created helped participants contact experts, improve academic aspects related to their professional career and facilitate exchange of notes. To conclude, Instagram seems adequate, improving aspects related to the degree they study.

Bibliographic References

  • Almansa-Martínez, A.; Fonseca, O.; Castillo-Esparcia, A. (2013). Social networks and young people. Comparative study of Facebook between Colombia and Spain. Comunicar, 20(40), 127-135. doi:10.3916/c40-2013-03-03.
  • Andrade-Vargas, L.; Rivera-Rogel, D. (2022). Redes sociales como apoyo académico para el aprendizaje de los estudiantes de bachillerato de Ecuador. Adolescentes en la era de las redes sociales, 75-87.
  • Argimón, J. M.; Villa, J. J. (2004). Métodos de Investigación Clínica y Epidemiológica. Elsevier.
  • Ashraf, M. A.; Khan, M. N.; Chohan, S. R.; Khan, M.; Rafique, W.; Farid, M. F.; Khan, A. U. (2021). Social Media Improves Students’ Academic Performance: Exploring the Role of Social Media Adoption in the Open Learning Environment among International Medical Students in China. Healthcare, 9(10), 1-17. doi:10.3390/healthcare9101272.
  • Barni, D.; Danioni, F.; Benevene, P. (2019). Teachers’ Self-Efficacy: The Role of Personal Values and Motivations for Teaching. Frontiers in Psychology, 10, 1645. doi:10.3389/fpsyg.2019.01645.
  • Bernal-Lozada, A. (2022). El uso de Instagram para promover la interacción entre los estudiantes. RedELE: Revista electrónica de didáctica español lengua extranjera, 34, 21.
  • Bucher, T. (2021). Facebook. John Wiley & Sons.
  • Cabero-Almenara, J.; Del Prete, A.; Arancibia-Muñoz, M. L. (2019). Percepciones de estudiantes universitarios chilenos sobre el uso de redes sociales y trabajo colaborativo. Revista Iboeroamericana de Educación a Distancia, 22, 35-55. doi:10.5944/ried.22.2.22847.
  • Chávez-Márquez, I. L.; Gutiérrez-Diez, Mª. C. (2016). Redes sociales como facilitadoras del aprendizaje de ciencias exactas en la educación superior. Apertura, 7(2), 49-61.
  • Clavier, T.; Occhiali, E.; Demailly, Z.; Compère, V.; Veber, B.; Selim, J.; Besnier, E. (2021). The Association Between Professional Accounts on Social Networks Twitter and ResearchGate and the Number of Scientific Publications and Citations Among Anesthesia Researchers: Observational Study. Journal of Medical Internet Research, 23(10), e29809. doi:10.2196/29809.
  • Coman, C.; Mesesan-Schmitz, L.; Tiru, L. G.; Grosseck, G.; Bularca, M. C. (2021). Dear student, what should I write on my wall? A case study on academic uses of Facebook and Instagram during the pandemic. PloS One, 16(9), e0257729. doi:10.1371/journal.pone.0257729.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Pearson.
  • Cook, T. D.; Cambell, D. T. (1979) Quasi-experimentation: Design & analysis issues for field settings. Houghton Mifflin.
  • De la Hoz L.P., D.; Acevedo, D.; Torres, J. (2015). Uso de Redes Sociales en el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje por los Estudiantes y Profesores de la Universidad Antonio Nariño, Sede Cartagena. Formación universitaria, 8(4), 77-84. doi:10.4067/S0718-50062015000400009.
  • Escamilla-Ortiz, A. C. (2019). Cómo divulgar el conocimiento científico a través de las redes sociales. Cirujano general, 41(4), 241-242.
  • Escurra-Mayaute, M.; Salas-Blas, E. (2014). Construcción y validación del cuestionario de adicción a redes sociales (ARS). Liberabit Revista Peruana de Psicología, 20(1), 73-91.
  • Espinoza-Portilla, E.; Mazuelos-Cardoza, C. (2020). Desinformación sobre temas de salud en las redes sociales. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 31(2).
  • Evans, C. (2014). Twitter for teaching: Can social media be used to enhance the process of learning?. British Journal of Educational Technology: Journal of the Council for Educational Technology, 45(5), 902-915. doi:10.1111/bjet.12099.
  • Faul, F.; Erdfelder, E.; Lang, A.-G.; Buchner, A. (2007). G*Power 3: a flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39(2), 175-191. doi:10.3758/bf03193146.
  • Fuentes, J. L.; Caro, C.; Esteban, F. (2015). Vivir en internet: retos y reflexiones para la educación. Síntesis.
  • García-González, Mª. D. (2020). El uso de Instagram en la formación del alumnado de arte como complemento a la docencia presencial y a la docencia online universitaria. In Libro de Actas IN-RED 2020: VI Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red. doi:10.4995/inred2020.2020.12015.
  • Gómez, M.; Roses, S.; Farias, P. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Comunicar, 19(38), 131-138. doi:10.3916/C38-2012-03-04.
  • González Hernando, C.; Valdivieso-León, L.; Velasco González, V. (2020). Estudiantes universitarios descubren redes sociales y edublog como medio de aprendizaje. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 223-239. doi:10.5944/ried.23.1.24213.
  • González-Martínez, J.; Lleixà-Fortuño, M.; Espuny-Vidal, C. (2016). Las redes sociales y la educación superior: las actitudes de los estudiantes universitarios hacia el uso educativo de las redes sociales, de nuevo a examen. Education in the Knowledge Society, 17(2), 21-38. doi:10.14201/eks2015161.
  • Hafen, C. A.; Allen, J. P.; Mikami, A. Y.; Gregory, A.; Hamre, B.; Pianta, R. C. (2012). The pivotal role of adolescent autonomy in secondary school classrooms. Journal of Youth and Adolescence, 41(3), 245-255. doi:10.1007/s10964-011-9739-2.
  • Haroon, M. Z.; Zeb, Z.; Javed, Z.; Awan, Z.; Aftab, Z.; Talat, W. (2018). Internet Addiction In Medical Students. Journal of Ayub Medical College, 30(Suppl 1)(4), S659-S663.
  • Hortigüela-Alcalá, D.; Sánchez-Santamaría, J.; Pérez-Pueyo, Á.; Abella-García, V. (2019). Social networks to promote motivation and learning in higher education from the students’ perspective. Innovations in Education and Teaching International, 56(4), 412-422. doi:10.1080/14703297.2019.1579665.
  • IAB. (2022). Estudio de Redes Sociales 2022. IAB Spain. (https://iabspain.es/estudio/estudio-de-redes-sociales-2022/).
  • Kemp, S. (2020). Digital 2020: July global statshot. (https://datareportal.com/reports/digital-2020-july-global-statshot).
  • Martos, A.; Barragán, A. B.; Molero, M. M.; Pérez-Fuentes, M. C.; Simón, M. M.; Gázquez, J. J. (2021). Innovación Docente e Investigación en Educación y Ciencias Sociales: Nuevos Enfoques en la Metodología Docente. Dykinson, S.L. doi:10.2307/j.ctv2gz3swq.
  • Menkhoff, T.; Chay, Y. W.; Bengtsson, M. L.; Woodard, C. J.; Gan, B. (2015). Incorporating microblogging («tweeting») in higher education: Lessons learnt in a knowledge management course. Computers in human behavior, 51, 1295-1302. doi:10.1016/j.chb.2014.11.063.
  • Meso-Ayerdi, K.; Pérez-Dasilva, J. A.; Mendiguren-Galdospin, T. (2011). La implementación de las redes sociales en la enseñanza superior universitaria. Tejuelo, 12, 137-155.
  • Muñoz, M.; Fragueiro, M. S.; Ayuso, M. J. A. (2013). La importancia de las redes sociales en el ámbito educativo. Revista de Investigación Educativa, 16, 91-104.
  • Navandar, A.; Frías-López, D.; Alejo, L. (2021). The Use of Instagram in the Sports Biomechanics Classroom. Frontiers in psychology, 12, 711779. doi:10.3389/fpsyg.2021.711779.
  • Ros-Martín, M. (2009). Evolución de los servicios de redes sociales en internet. Profesional de la información, 18(5), 552-558. doi:10.3145/epi.2009.sep.10.
  • Saqr, M.; Alamro, A. (2019). The role of social network analysis as a learning analytics tool in online problem based learning. BMC Medical Education, 19(1), 160. doi:10.1186/s12909-019-1599-6.
  • Sarbaz, M.; Banaye-Yazdipour, A.; Kimiafar, K. (2019). Use of Social Networks for Learning Purposes Among Medical and Paramedical Sciences Students, Mashhad, Iran. Studies in Health Technology and Informatics, 258, 105-109.
  • Suárez-Lledo, V.; Álvarez-Gálvez, J. (2021). Prevalence of Health Misinformation on Social Media: Systematic Review. Journal of Medical Internet Research, 23(1), e17187. doi:10.2196/17187.
  • Tejada-Garitano, E.; Garay-Ruiz, U.; Romero-Andoneg, A. (2017). La incidencia de la participación cooperativa en entornos virtuales en el rendimiento académico. Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 60, 1-11. doi:10.21556/edutec.2017.60.889.