El uso de simuladores de negocios en el Máster de Turismo de la Universidad de Huelvapercepción de sus estudiantes

  1. Julia Gallardo-Pérez 1
  2. Alfonso Infante-Moro 1
  3. Juan C. Infante-Moro 1
  1. 1 Universidad de Huelva, España.
Revista:
Campus Virtuales

ISSN: 2255-1514

Any de publicació: 2023

Volum: 12

Número: 2

Pàgines: 191-198

Tipus: Article

DOI: 10.54988/CV.2023.2.1499 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Campus Virtuales

Resum

For years, the Master of Tourism at the University of Huelva has been using a business simulator based on the management of a hotel chain, and its use is being a success. Even so, this study analyzed the satisfaction of these students and tried to identify points of improvement in the success of the implementation and use of this simulator. To this end, a casual study was carried out among the master's students that allowed us to observe the most determining factors of this success and point out points for improvement, in order to continue strengthening the use of this tool in the training program. This study concluded that the most determining factor is perceived usefulness, and that strengthening the availability of information factor would strengthen the perceived usefulness factor, so it is suggested to review the existing information on the use of the simulator on the master's website and add information if necessary.

Referències bibliogràfiques

  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Process, 50(2), 179-211. doi:10.1016/0749-5978(91)90020-T.
  • Alenizi, M. A. K. (2022). The impact of training for IoT technology awareness program In the Saudi Arabian Universities. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (17), 45-58. doi:10.46661/ijeri.4914.
  • Álvarez-Rodríguez, F. J.; Vera, R. A. A. (2022). Assessment of Digital Graduation Competences for Programs Degrees in Computing and Information Technology Under the Society 5.0 Paradigm. Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje, 17(2), 208-214. doi:10.1109/RITA.2022.3167006.
  • Arteaga, R. (2013). Factores motivacionales que influyen en la aceptación de las redes sociales online para comunicarse con las entidades financieras. Huelva (España): Universidad de Huelva.
  • Ayala-Mora, J.; Infante-Moro, A.; Infante-Moro, J. C. (2023). La administración electrónica en el Consejo de la Judicatura de Ecuador. RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, (E60), 511-523.
  • Bachhofer, M.; Wildenberg, M. (2010). FCMappers. (http://www.fcmappers.net).
  • Bilbao-Quintana, N.; Romero-Andonegui, A.; Portillo-Berasaluce, J.; López-de-la-Serna, A. (2022). Escape room digital para el desarrollo del aprendizaje colaborativo en educación superior. Education in the Knowledge Society, 23. doi:10.14201/eks27126.
  • Cabero-Almenara, J.; Valencia-Ortiz, R.; Palacios-Rodríguez, A. (2022). E -learning in times of COVID-19. What have we learned? . IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (17), 14-26. doi:10.46661/ijeri.6361.
  • Cebrián-de-la-Serna, M.; Gallego-Arrufat, M. J.; Cebrián-Robles, V. (2021). Multimedia Annotations for Practical Collaborative Reasoning. Journal of New Approaches in Educational Research, 10(2), 264-278. doi:10.7821/naer.2021.7.664.
  • CompanyGame (s.f.a.). Casos de éxito. (https://www.companygame.com/es/casos-de-exito-empresas-educacion-concursos.html).
  • CompanyGame (s.f.b.). Simuladores de negocios. (https://www.companygame.com/es/simuladores-negocio-empresa-educacion.html).
  • da Silva Santos, L. R. ., Souza-Pinho, M. J. ., Santos de Jesus, M. ., & Kalil, A. (2022). Educational games in the high school: implicate future teachers in the pursuit for new teaching strategies. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (17), 27-44. doi:10.46661/ijeri.4574.
  • Dwyer, C. (2007). Digital relationships in the MySpace generation: results from a qualitative study. In Proceedings of the 40th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS) (pp. 19-19).
  • Fabra Brell, E.; Roig-Vila, R. (2022). Flipped Learning, vídeos y autonomía de aprendizaje en Música: impacto en familias y adolescentes [Flipped Learning, videos and learning autonomy in music: impact on families and adolescents]. Pixel-Bit, Revista De Medios Y Educacion,(65), 95-120. doi:10.12795/pixelbit.93549.
  • Falla-Falcón, N.; López-Meneses, E.; Aubry, A. C.; García-Ordaz, M. (2022). La supervisión de la enseñanza no presencial en centros educativos no universitarios. Campus Virtuales, 11(2), 161-177. doi:10.54988/cv.2022.2.1198.
  • García-Holgado, A.; Vázquez-Ingelmo, A.; García-Peñalvo, F. J.; Conde, M. J. R. (2021). Improvement of learning outcomes in software engineering: active methodologies supported through the virtual campus. Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje, 16(2), 143-153. doi:10.1109/RITA.2021.3089926.
  • García-Río, E.; Baena-Luna, P.; Palos-Sánchez, P.; Aguayo-Camacho, M. (2022). Microblogging: an online resource to support education and training processes. Campus Virtuales, 11(2), 39-48. doi:10.54988/cv.2022.2.1013.
  • González-Martínez, J. (2022). Voltear para repensar: Reflexiones tecnopedagógicas sobre una experiencia Flipped Learning en la formación de Maestros [Flipping to Rethink: Technopedagogical Reflections on a Flipped Learning Experience in Teacher Education]. Pixel-Bit, Revista De Medios Y Educacion, (65), 39-63. doi:10.12795/pixelbit.93545.
  • Guzmán-Duque, A. (2023). Tendencias en metodologías de formación universitaria con el uso de nuevas tecnologías. Company Games & Business Simulation Academic Journal, 3(1), 59-68.
  • Infante-Moro, A.; Infante-Moro, J. C.; Gallardo-Pérez, J. (2022a). Análisis de la virtualización de la docencia en el Máster de Turismo de la Universidad de Huelva durante el COVID-19: docentes versus estudiantes. Campus Virtuales, 11(2), 197-208. doi:10.54988/cv.2022.2.1199.
  • Infante-Moro, A.; Infante-Moro, J. C.; Gallardo-Pérez, J. (2022b). Key factors in the success of virtualization of teaching in Spanish universities during the COVID-19 pandemic. Journal of New Approaches in Educational Research, 11(2), 277-294. doi:10.7821/naer.2022.7.1002.
  • Infante-Moro, A.; Infante-Moro, J. C.; Gallardo-Pérez, J. (2022c). Factores claves para concienciar la ciberseguridad en los empleados. Revista de Pensamiento Estratégico y Seguridad CISDE, 7(1), 69-79.
  • Infante-Moro, J. C.; Infante-Moro, A.; Gallardo-Pérez, J. (2023). La implementación de un simulador de negocios en el Máster de Turismo de la Universidad de Huelva. Campus Virtuales, 12(1), 173-180. doi:10.54988/cv.2023.1.1335.
  • Infante-Moro, A.; Infante-Moro, J. C.; Gallardo-Pérez, J.; Martínez-López, F. J. (2022). Key Factors in the Implementation of E-Proctoring in the Spanish University System. Sustainability, 14(13), 8112. doi:10.3390/su14138112.
  • Marcos-Pablos, S.; García-Peñalvo, F. J. (2022). More than surgical tools: a systematic review of robots as didactic tools for the education of professionals in health sciences. Advances in Health Sciences Education, 27(4), 1139-1176. doi:10.1007/s10459-022-10118-6.
  • Morales Salas, R. E.; Rodríguez Pavón, P. R. (2022). Retos y desafíos en la Educación Superior: una mirada desde la percepción de los docentes. Education in the knowledge society, 23, e26420. doi:10.14201/eks.26420.
  • Mouratiadou, I.; Moran, D. (2007). Mapping public participation in the Water Framework Directive: A case study of the Pinios River Basin, Greece. Ecological economics, 62(1), 66-76. doi:10.1016/j.ecolecon.2007.01.009.
  • Özesmi, U.; Özesmi, S. L. (2003). A participatory approach to ecosystem conservation: fuzzy cognitive maps and stakeholder group analysis in Uluabat Lake, Turkey. Environmental management, 31(4), 0518-0531. doi:10.1007/s00267-002-2841-1.
  • Pattier, D.; Ferreira, P. D. (2022). El vídeo como recurso educativo en educación superior durante la pandemia de la COVID-19 [Video as an educational resource in higher education during the COVID-19 pandemic]. Pixel-Bit, Revista De Medios Y Educacion, (65), 183-208. doi:10.12795/pixelbit.93511.
  • Pozo-Sánchez, S., Lampropoulos, G., & López-Belmonte, J. (2022). Comparing Gamification Models in Higher Education Using Face-to-Face and Virtual Escape Rooms. Journal of New Approaches in Educational Research, 11(2), 307-322. doi:10.7821/naer.2022.7.1025.
  • Rogers, E. M. (1995). Diffusion of Innovations (4th ed.). New York: Collier Macmillan.
  • Santana-Valencia, E. V.; Chávez-Melo, G. (2022). Teachers and Digital Educational Inclusion in Times of Crisis. Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje, 17(2), 110-114. doi:10.1109/RITA.2022.3166878.
  • Segovia Forero, C. E.; Peroza Daza, J. D. (2023). Estructura de fuerza y planeamiento por capacidades: una visión al 2042 en defensa y seguridad - Caso Armada de Colombia. Revista de Pensamiento Estratégico y Seguridad CISDE, 8(1), 9-33.
  • Taylor, S.; Todd, P. (1995). Decomposition and cross over effects in the theory of planned behaviour: a study of consumer adoption intentions. International Journal of Research in Marketing, 12(2), 137-155. doi:10.1016/0167-8116(94)00019-K.
  • Venkatesh, V.; Davis, F. D. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: four longitudinal field studies. Management Science, 46(2), 186-204. doi:10.1287/mnsc.46.2.186.11926.
  • Venkatesh, V.; Morris, M. G.; Davis, G. B.; Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: toward a unified view. MIS Quarterly, 27, 425-478. doi:10.2307/30036540.
  • Verdugo-Castro, S.; Sánchez-Gómez, M. C.; García-Holgado, A. (2022). Opiniones y percepciones sobre los estudios superiores STEM: un estudio de caso exploratorio en España. Education in the knowledge society, 23, e27529. doi:10.14201/eks.27529.
  • Willis, T. (2008). An Evaluation of the Technology Acceptance Model as a Means of Understanding Online Social Networking Behavior. Estados Unidos: University of South Florida.
  • Yáñez Lara, M. A.; Vargas García, R. (2023). Uso de los simuladores de negocios como herramienta de aprendizaje significativo en estudiantes de mercadotecnia: resultados y experiencias. Company Games & Business Simulation Academic Journal, 3(1), 23-33.
  • Zolait, A. H. S.; Mattila, M.; Sulaiman, A. (2009). The effect of User’s Informational- Based Readiness on innovation acceptance. International Journal of Bank Marketing, 27(1), 76-100. doi:10.1108/02652320910928236.