Diseño de una entrevista para conocer el desarrollo de las actividades náuticas en centros educativos

  1. Daniel Medina Rebollo 1
  2. Eduardo José Fernandez Ozcorta 2
  3. Pedro Sáenz-López Buñuel 2
  4. Jesús Fernández Gavira 3
  1. 1 Centro de Estudios Universitarios Cardenal Spínola CEU
  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  3. 3 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2024

Issue: 51

Pages: 1275-1281

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

In recent years, nautical sports are gaining notoriety in the educational field, being able to demonstrate that they are a valuable tool for the integral development of students. The objective of this work is to design and validate an interview using the Delphi Method to learn about the experiences on how to work nautical activities in educational centers. For the design and validation of this interview, nine experts from different fields (university, companies and educational centers) were taken into account, who had knowledge of the organization and implementation of nautical activities in the educational environment, and who were chosen based on the evaluation of the research coordinating group, and on a self-evaluation of the experts themselves of the level of competence on the topic to be addressed. The results obtained show a valid and reliable interview, consisting of 29 questions on aspects related to the possible areas of use of nautical activities, the organization of the activities, the possible methodologies to be used, the knowledge to be worked on, the most practiced sports modalities, the benefits of carrying out aquatic activities in the natural environment, and safety aspects to be considered. In conclusion, an effective tool has been created to learn about the experiences on how to work on nautical activities in educational centers.

Bibliographic References

  • Alecu, A., Boțilă, V. & Cojanu, F. (2021). Effects of Recreational Activities Nautical Sports in Leisure on the Strengthening of Motor Skills in Children of School Age. Bulletin of the Transilvania University of Braşov. Series IX: Sciences of Human Kinetics, 14(63), 119-124. https://doi.org/10.31926/but.shk.2021.14.63.1.15
  • Almonacid-Fierro, A., Feu, S., & Vizuete, M. (2018). Validación de un cuestionario para medir el Conocimiento Didáctico del Contenido en el profesorado de Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 34, 132-137. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.58590
  • Blanco, P., Hernández, E., & Reina, M. (2018). Análisis de los factores universales de las actividades físicas en el medio natural/actividades físicas de aventura en la naturaleza: estudio preliminar. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 11(22), 61-68.
  • Blázquez, D. (2010). La iniciación deportiva y el deporte escolar. Inde.
  • Borja, A., White, M. P., Berdalet, E., Bock, N., Eatock, C., Kristensen, P., ... & Fleming, L. E. (2020). Moving toward an agenda on ocean health and human health in Europe. Frontiers in Marine Science, 7, 37. https://doi.org/10.3389/fmars.2020.00037
  • Cruz, M. (2009). El Método Delphi en las Investigaciones Educacionales. Academia.
  • Dalmau, J.M., Jiménez, R., Gómez, N., & Gallardo, E. (2020). Diagnóstico escolar sobre el tratamiento de las actividades físicas en el medio natural dentro de la asignatura de Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en educación fí-sica, deporte y recreación, (37), 460-464. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71010
  • De Haro, A. E., & Pérez, A. A. (2012). Las actividades acuáticas como contenido de la Educación Física en la Enseñanza Secundaria: un estudio sobre sus potencialidades y límites a través de la óptica del profesorado de educación física de la Región de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 323-346. https://doi.org/10.6018/rie.30.2.134951
  • Díaz-Pérez, J. C., Caballero-Julia, D., & Cuellar-Moreno, M. (2023). Revisión bibliográfica sobre la actividad física en el medio natural en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 48, 807-815. https://doi.org/10.47197/retos.v48.95801
  • Eigenschenk, B., Thomann, A., McClure, M., Davies, L., Gregory, M., Dettweiler, U., & Inglés, E. (2019). Benefits of Outdoor Sports for Society. A Systematic Literature Review and Reflections on Evidence. International journal of environmental research and public health, 16(6), 937. https://doi.org/10.3390/ijerph16060937
  • Escarbajal, A., & Albarracín, A. (2012). Las actividades acuáticas como contenido de la Educación Física en la Enseñanza Secundaria: un estudio sobre sus potencialidades y límites a través de la óptica del profesorado de educación física de la Región de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 323-346. https://doi.org/10.6018/rie.30.2.134951
  • Granero, A. & Baena, A. (2007). Importancia de los valores educativos de las actividades físicas en la naturaleza. Habilidad Motriz, (29), 5-14.
  • Guillén, R. & Peñarrubia, C. (2013). Incorporación de contenidos de Actividades en el Medio Natural mediante la investigación-acción colaborativa. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, deporte y recreación, (23), 23-28. https://doi.org/10.47197/retos.v0i23.34562
  • Lloret, J., Gómez, S., Rocher, M., Carreño, A., San, J., & Ingles, E. (2023). The potential benefits of water sports for health and well-being in marine protected areas: A case study in the Mediterranean. Annals of Leisure Research, 26(4), 601-627.
  • Loo, R. (2002). The Delphi method: A powerful tool for strategic management. Policing: An International Journal of Police Strategies and Management, 25(4), 762-769. https://doi.org/10.1108/13639510210450677
  • López, E. (2018). El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. Educación XXI, 21(1), 17-40. https://doi.org/10.5944/educXX1.15536
  • Luna, P., Infante, A. & Martínez, F. J. (2005). Los Delphi como fundamento método lógico predictivo para la investigación en Sistemas de Información y Tecnologías de la Información (IS/IT). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 26, 89-112.
  • Oñate, N., Ramos, L. & Díaz, A. (1988). Utilización del Método Delphi en la pronosticación: Una experiencia inicial. Economía Planificada, 3(4), 9-48.
  • Ortega, E., Calderón, A., Palao, J. M., & Puigcerver, M. C. (2008). Diseño y validación de un cuestionario para evaluar la actitud percibida del profesor en clase y de un cuestionario para evaluar los contenidos actitudinales de los alumnos durante las clases de educación física en secundaria. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (14), 22-29.
  • Parlamento Europeo (2021). Report on the Impact on the Fishing Sector of Offshore Windfarms and Other Renewable Energy Systems (2019/2158(INI)) Committee on Fisheries. Rapporteur: Peter van Dalen. EU. https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2021-0184_EN.html
  • Vann-Sander, S., Clifton, J., & Harvey, E. (2016). Can citizen science work? Perceptions of the role and utility of citizen science in a marine policy and management context. Marine Policy, 72, 82-93. https://doi.org/10.1016/j.marpol.2016.06.026
  • Vivo, G., Valero-Valenzuela, A. V., & Manzano, D. (2018). Actividades acuáticas en educación, la actividad deportiva extraescolar y el nivel de actividad física deportiva. Revista de investigación en actividades acuáticas, 2(3), 22-26. https://doi.org/10.21134/riaa.v2i3.1313