The public value of accreditation in the continuous improvement of Education Degree Programs in Costa Ricaa case study

  1. Montoya Sandí, Sugey 1
  2. Carrión Martínez, José Juan 2
  3. Fernández Martínez, María del Mar 3
  4. Pérez-Esteban, María Dolores 2
  1. 1 Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (SINAES)
  2. 2 Universidad de Almería
    info

    Universidad de Almería

    Almería, España

    ROR https://ror.org/003d3xx08

  3. 3 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Year of publication: 2023

Issue: 20

Type: Article

DOI: 10.46661/IJERI.8333 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Abstract

The different accreditation processes of undergraduate degrees are the object of research due to the value of international recognition based on their accreditation. Thus, accreditation has become the preferred means of monitoring and evaluating the quality of higher education and observing universities' impact on society. The present study is part of a broader research focused on developing a doctoral thesis. It is framed in the qualitative interpretative paradigm of an emergent exploratory type. The main objective is to identify the public value generated by accreditation in the continuous improvement of undergraduate programs accredited by SINAES (an anagram of Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior, National System of Higher Education Acceditation), in the field of education in Costa Rica. Five in-depth interviews were conducted to learn the perceptions of the key informants who participated in the accreditation process of the six selected degree programs. The results show the public value that accreditation produces in the continuous improvement of Education Degree Programs through ten categories that cover the achievements, benefits, results and effects of the contribution of SINAES in the continuous improvement processes of higher education. In conclusion, accreditation has become one of the determining factors when selecting an Education Degree Program in Costa Rica. The processes carried out by SINAES are perceived as legitimate and of excellence in developing these types of quality certifications.  

Bibliographic References

  • Acevedo-De-los-Ríos, A., & Rondinel-Oviedo, D. R. (2022). Impact, added value and relevance of an accreditation process on quality assurance in architectural higher education. Quality in Higher Education, 28(2), 186-204. https://doi.org/10.1080/13538322.2021.1977482
  • Barquero Mejías, K., Aragón Ramírez, A. & Román Forastelli M. (2022). Mapeo de la oferta académica de las universidades públicas en Costa Rica 2022. San José, Costa Rica: CONARE - PEN.
  • Calderón, R., & Munguia, R. (2022). Las universidades en el escenario de la pandemia y la pospandemia por COVID-19:¿Planificar para la coyuntura y/o para lo estratégico prospectivo?. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 34(1), 745-772. https://doi.org/10.54674/ess.v34i1.473
  • Callejas, R. L. (2018). El proceso de la acreditación de la calidad institucional, como práctica isomórfica y su relación con la cultura organizacional. Un estudio de caso. http://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/691
  • Castro, O. B. (2017). Revisión Histórica de la Educación Universitaria Costarricense y los Procesos de Acreditación. Innovación Universitaria, 1(2), 49-60.
  • Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria & OEI- Organización de Estados Iberoamericanos. (2020). Los sistemas nacionales de aseguramiento de la calidad de la educación superior en Iberoamérica. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: CONEAU-Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria, OEI- Organización de Estados Iberoamericanos, https://oei.int/oficinas/argentina/publicaciones/los-sistemas-nacionales-deaseguramiento-de-la-calidad-de-la-educacion-superior-en-iberoamerica
  • Costa Rica. Consejo Nacional de Acreditación (CNA). (March 21, 2023). Acta de la sesión excepcional 1657-2023. Costa Rica: SINAES.
  • Dos Santos Gomes, S., & Gomes de Melo, S. D. (2018). Evaluation Policies and Educational Management: articulations, interfaces and tensions. Educação Realidade, 43(4), 1199–1216. https://doi.org/10.1590/2175-623688386
  • Granados, M. V. (2017). La importancia de los actores involucrados en el proceso de autoevaluación para la acreditación de las carreras ante SINAES. Innovación Universitaria, 1(2), 20-35.
  • Guzmán-Puentes, Sandra, & Guevara-Ramírez, René. (2022). Configuración de la acreditación de la calidad como campo de estudio. Una revisión sistemática de la investigación internacional (1998-2016). Revista iberoamericana de educación superior, 13(36), 160-180. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.36.1189
  • Lemaitre, M.J. (2019). Diversidad, autonomía, calidad. Desafíos para una educación superior para el siglo XXI. Chile: RIL® editores. https://cinda.cl/publicacion/diversidad-autonomia-calidad-desafios-para-unaeducacion-superior-para-el-siglo-xxi/
  • Ley 8256 Ley del Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. (2002). 17 de mayo del 2002. Diario Oficial la Gaceta No. 94.
  • Ley 8798 Fortalecimiento del Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (SINAES). 30 de abril 2010. Diario Oficial la Gaceta No. 83.
  • Ley Marco del Empleo Público No. 10159. 10 de marzo 2023. Diario Oficial la Gaceta No.46.
  • Lucena, F. J. H., Lara, F. L., De la Cruz Campos, J. C., & Navas-Parejo, M. R. (2023). La evaluación del profesorado universitario mediante la acreditación: una revisión sistemática. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, 98(37.1), 55-72. https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.1.98208
  • Marco Nacional de Cualificaciones para las Carreras de Educación. (2022). Marco nacional de cualificaciones para las carreras de educación: Resultados de aprendizaje de la carrera de enseñanza de las ciencias. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/8307
  • Marquina, M. (2017). Equilibrios y tensiones en dos décadas de acreditación universitaria en Argentina: Aportes para un modelo conceptual. Revista Educación, 41(2), 1-40. https://doi.org/10.15517/revedu.v41i2.21354
  • Martínez Iñiguez, J. E., Tobón Tobón, S. & López Ramírez, E. (2018). Acreditación de la calidad en instituciones de educación superior: retos pendientes en América Latina. (Spanish). Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2), 1–19. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eue&AN=127823757&site=ehost-live
  • Molina Gutiérrez, T. J., Lizcano Chapeta, C. J., Álvarez Hernández, S. R., & Camargo Martínez, T. T. (2021). Crisis estudiantil en pandemia. ¿Cómo valoran los estudiantes universitarios la educación virtual? Revista Conrado, 17(80), 283-294.
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2017). Educación en Costa Rica, Aspectos Destacados. http://www.oecd.org/education/school/Educacion-en-Costa-Rica-2017-Aspectos-Destacados.pdf
  • Pedraja-Rejas, L. M., Araneda-Guirriman, C. A., Rodríguez-Ponce, E. R., & Rodríguez-Ponce, J. J. (2012). Calidad en la formación inicial docente: evidencia empírica en las universidades chilenas. Formación universitaria, 5(4), 15-26. https://doi.org/10.4067/S0718-50062012000400003
  • Programa Estado de la Nación (PEN). (2017). Sexto Informe Estado de la Educación Costarricense. San José, C.R: CONARE-PEN.
  • Programa Estado de la Nación (PEN). (2019). Séptimo Informe Estado de la Educación Costarricense. San José, C.R: CONARE-PEN
  • Sahoo, B. P., Gulati, A., & Haq, I. U. (2021). Covid 19 and Challenges in Higher Education: An Empirical Analysis. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16(15), 210–225. https://doi.org/10.3991/ijet.v16i15.23005
  • Scharager, J. [SINAES] (November 27, 2018). El impacto de las agencias de acreditación en la sociedad y los desafíos para su medición [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=zrRwqI69AUU
  • Stufflebeam, D. L. (1966). A Depth Study of the Evaluation Requirement. Theory Into Practice, 5(3), 121-134. https://doi.org/10.1080/00405846609542011
  • Vasilachis de Gialdino, I.; Ameigeiras, A.; Chernobilsky, L., Giménez, V.; Mallimaci, F.; Mendizábal, N.; Neiman, G.; Quaranta, G.; y Soneira, A. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. España, Editorial Gedisa, S.A.