Impacto de la alfabetización mediática e informacional en el CaribeDiseño, validación y aplicación de un cuestionario sobre competencia mediática del profesorado

  1. Salcines-Talledo, Irina 1
  2. González-Fernández, Natalia 1
  3. Ramírez-García, Antonia 2
  4. Pérez-Rodríguez, M. Amor 3
  1. 1 Universidad de Cantabria
    info

    Universidad de Cantabria

    Santander, España

    ROR https://ror.org/046ffzj20

  2. 2 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

  3. 3 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

ISSN: 0211-2175 2340-5236

Year of publication: 2023

Issue Title: Cibercultura en els mitjans socials: ciutadania, educació i creativitat a través dels nous llenguatges

Issue: 69

Pages: 33-51

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/ANALISI.3625 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

Abstract

Improving the media and information literacy (MLI) of teachers to encourage critical processes of interaction, production and spread of information, based on values and conscious aesthetics, is a central theme in the socio-educational incorporation of the media in teaching-learning processes. Theoretical and practical proposals developed to train educators are becoming increasingly necessary and relevant. This study presents a quantitative, descriptive, correlational analysis of the design and validation process of an unpublished questionnaire whose purpose is to measure the perception of media skills among Dominican teachers as part of an international project. It also presents the initial results obtained after the pilot application of the tool before and after the implementation of a training initiative. The study shows that the content and construction of the data collection instrument was appropriate, and performed well in terms of reliability. The main results indicate that teachers who participated in the training course on media skills significantly improved their perceived skill levels in all areas measured, although there were some significant differences linked to age. The study identified a need to continue delivering flexible training initiatives adapted to specific contexts, in order to make further progress in media literacy among teachers.

Bibliographic References

  • AGUADED, I.; JARAMILLO-DENT, D. y DELGADO-PONCE, A. (coords.) (2021). Currículum Alfamed de formación de profesores en educación mediática. Barcelona: Octaedro.
  • AGUADED, I. y PÉREZ-RODRÍGUEZ, A. (eds.) (2021). Educomunicación y empoderamiento en el nuevo mundo Post-Covid. Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • ALBERT, M. J. (2009). La investigación educativa: claves teóricas. Madrid: McGraw-Hill.
  • APARICI, R.; CAMPUZANO, A.; FERRÉS, J. y GARCÍA MATILLA, A. (2010). La educación mediática en la escuela 2.0. Madrid: UNED. Recuperado de https://bit.ly/3qWLsnD
  • BATALLER, A. y BALLESTER, J. (2019). «The challenges of adult literacy. Peruvian teachers’ beliefs and methodological proposals». REDU. Revista de Docencia Universitaria, 17 (1), 153-165. https://doi.org/10.4995/redu.2019.9758
  • CHÁVEZ, S. (2015). «La sociedad del deseo. Su poder y miseria». Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 21 (41), 173-176. Recuperado de https://bit.ly/37DsFnz
  • CONTRERAS-PULIDO, P.; MARFIL, R. y ORTEGA, J. (2014). «La competencia mediática de las personas mayores andaluzas: Retos para una inclusión social plena». Historia y Comunicación Social, 19, 129-142. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44946
  • CUEVAS-SALVADOR, J. (2022). «Educación hacker y alfabetización mediática e informacional: nuevas alianzas entre el alumnado universitario y el plagio en internet». EDUTEC, 82, 29-44. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2641
  • FERRÉS, J. (2014). Las pantallas y el cerebro emocional. Barcelona: Gedisa.
  • FERRÉS, J. y PISCITELLI, A. (2012). «Media competence. Articulated proposal of dimensions and indicators». Comunicar, 38, 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
  • GAITÁN, J. A. y PIÑUEL, J. L. (1998). Técnicas de investigación en comunicación social. Elaboración y registro de datos. Madrid: Síntesis.
  • GANZABAL, M.; MESO, K.; PÉREZ, J. y MENDIGUREN, T. (2022). «Los profesionales de la información y el uso de las redes sociales en las redacciones: perspectivas y desafíos por grupos de edad». Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, número extraordinario 2022, 113-130. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3531
  • GONZÁLEZ-FERNÁNDEZ, N.; SALCINES TALLEDO, I. y RAMÍREZ GARCÍA, A. (2020). «Conocimiento y comunicación de las familias españolas ante los Smartphone y Tablet». Revista de Educación, 390, 79-102. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2020-390-466
  • GUTIÉRREZ-MARTÍN, A.; PINEDO-GONZÁLEZ, R. y GIL-PUENTE, C. (2022). «Competencias TIC y mediáticas del profesorado. Convergencia hacia un modelo integrado AMI-TIC». Comunicar, 70, 21-33. https://doi.org/10.3916/C70-2022-02
  • GUTIÉRREZ-MARTÍN, A. y TYNER, K. (2012). «Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital». Comunicar, 38, 31-39. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-03
  • HAN, B.CH. (2021). No cosas. Quiebras del mundo de hoy. Madrid: Taurus.
  • HERNÁNDEZ-SAMPIERI, R. y MENDOZA, C. P. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw-Hill.
  • HERRERA-PÉREZ, J. y OCHOA-LONDOÑO, E. (2022). «Análisis de la relación entre educación y tecnología». Cultura, Educación y Sociedad, 13 (2), 47-68. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.13.2.2022.03
  • KELLNER, D. y SHARE, J. (2007). «Critical media literacy, democracy, and the reconstruction of education». En: MACEDO, D. y STEINBERG, S. R. (eds.). Media literacy: A reader. Berna: Peter Lang Publishing, 3-23.
  • LÁZARO, M. (2020). Redes sociales y menores. Guía práctica. Madrid: Anaya.
  • LLUNA, S. y PEDREIRA, J. (2017). Los nativos digitales no existen. Cómo educar a tus hijos para un mundo digital. Bilbao: Deusto.
  • MARTENS, H. (2010). «Evaluating media literacy education: Concepts, theories and future directions». Journal of Media Literacy Education, 2, 1-22.
  • MASON, L. y METZGER, S. A. (2012). «Reconceptualizing Media Literacy in the Social Studies: A Pragmatist Critique of the NCSS Position Statement on Media Literacy». Theory & Research in Social Education, 40 (4), 436-455.
  • MATTAR, J.; SANTOS, C. C. y CUQUE, L. M. (2022). «Analysis and Comparison of International Digital Competence Frameworks for Education». Educational Sciences, 12, 932. https://doi.org/10.3390/educsci12120932
  • PÉREZ-RODRÍGUEZ, M. A. (2020). «Homo sapiens, Homo videns, Homo fabulators. La competencia mediática en los relatos del universo transmedia». Icono 14, 18 (2), 16-34. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1523
  • PÉREZ-RODRÍGUEZ, M. A. (2022). «La enseñanza de las lenguas en la era transmedia. Desarrollar la competencia mediática para una comunicación inteligente». En: DOMÍNGUEZ ROMERO, E.; STEFANOVA RADOULSKA, S. y VANDERSCHELDEN. I. (eds.). Visual Literacy and Digital Communication Granada: Comares, 13-27.
  • PÉREZ-TORNERO, J. M. (2020). La gran mediatización (vol. I). El tsunami que expropia nuestras vidas. Del confinamiento digital a la sociedad de la distancia. Barcelona: UOC.
  • PRENSKY, M. (2001). «Digital Natives, Digital Immigrants». On the Horizon, 9, 1-6. Recuperado de https://bit.ly/3wwj3aR
  • RAMÍREZ-GARCÍA, A.; GONZÁLEZ-FERNÁNDEZ, N. y SALCINES-TALLEDO, I. (2023). «Parental Mediation and Use of Mobile Devices-Smartphones and Tablets- in Spanish Families». Journal of Family Issues, 44 (3), 825-849. https://doi.org/10.1177/0192513X211055126
  • ROMERO-RODRÍGUEZ, L. M.; CONTRERAS-PULIDO, P. y PÉREZ-RODRÍGUEZ, M. A. (2019). «Media competencies of university professors and students. Comparison of levels in Spain, Portugal, Brazil and Venezuela». Cultura y Educación, 31 (2), 326-368. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1597564
  • SÁEZ-LÓPEZ, J. M. (2017). Investigación educativa. Fundamentos teóricos, procesos y elementos prácticos. Madrid: UNED.
  • SALCINES-TALLEDO, I.; RAMÍREZ-GARCÍA, A. y GONZÁLEZ-FERNÁNDEZ, N. (2023). «Smartphones and Tablets: Regulations, Routines, and Habits of Spanish Families». International Journal of Human–Computer Interaction, 39 (4), 823-833. https://doi.org/10.1080/10447318.2022.2049136
  • SILAJDŽIĆ, L.; SIJAMIJA, A. D. y HASANOVIĆ, J. (2022). «Media And Information Literacy As Critical Pedagogy? Case Study Of The Sarajevo Hasan Kikić Elementary School Sarajevo». Vjesnik Bibliotekara Hrvatske, 65 (2), 137-158. https://doi.org/10.30754/vbh.65.2.954
  • STEENKAMP, J. B. y VAN, H. C. (1991). «The Use of LISREL in Validating Marketing Constructs». International Journal of Research in Marketing, 8, 283-299.
  • UNESCO (2022). Alimentar la confianza: un imperativo de la alfabetización mediática e informacional. Nigeria: UNESCO. Recuperado de https://bit.ly/3dCweRQ
  • UNICEF (2019). Office of Global Insight and Policy. Nueva York: UNICEF.
  • VIZCAÍNO-VERDÚ, A.; DE CASAS-MORENO, P. y CONTRERAS-PULIDO, P. (2020). «Divulgación científica en YouTube y su credibilidad para docentes universitarios». Educación XX1, 23 (2), 283-306. https://doi.org/10.5944/educXX1.25750
  • WILSON, C.; GRIZZEL, A.; TUAZON, R.; AKYEMPONG, K. y CHEUNG, C. K. (2011). Alfabetización Mediática e Informacional Currículum para Profesores. París: UNESCO.