Caracterización del conocimiento especializado sobre el área de figuras planas en estudiantes para maestro

  1. CAVIEDES BARRERA, SOFIA LUISA
Dirixida por:
  1. Genaro de Gamboa Director
  2. Edelmira Rosa Badillo Jiménez Co-director

Universidade de defensa: Universitat Autònoma de Barcelona

Fecha de defensa: 19 de decembro de 2022

Tribunal:
  1. Miguel Ángel Montes Navarro Presidente
  2. Josep Maria Fortuny Aymemich Secretario/a
  3. Adriana Breda Vogal

Tipo: Tese

Teseo: 821447 DIALNET lock_openTDX editor

Resumo

L’objectiu de la present tesi doctoral és caracteritzar el coneixement especialitzat que posen en joc els EPM quan s’enfronten a un conjunt de tasques professionals que involucren l’àrea de figures planes. Per fer-ho, s’utilitza el model de Coneixement Especialitzat del Professor de Matemàtiques. Per donar resposta a lobjectiu, lestudi es posiciona en un paradigma interpretatiu adoptant una metodologia de tipus qualitativa. Es dissenya un qüestionari semiestructurat de resposta oberta, per ser respost per 147 estudiants per a mestre del tercer any del Grau d’Educació Primària a la Universitat Autònoma de Barcelona, ​​durant el període escolar 2020/21. Es realitza una anàlisi de contingut que permet identificar les categories de coneixement especialitzat que els estudiants per a mestre mobilitzen a les seves resolucions i, elaborar indicadores de coneixement especialitzat sobre l’àrea de figures planes. Els resultats d’aquesta investigació mostren que quan els estudiants per a mestre utilitzen representacions de tipus geomètric i procediments relacionats amb la descomposició i la reorganització de figures, les seves resolucions i justificacions són més robustes. Això perquè aquestes representacions i procediments els permeten explicar com i per què resolguin les tasques de determinada manera. Així mateix, s’observa que l’ús de representacions de tipus geomètric i els procediments associats promouen la mobilització conjunta de diferents propietats. Així, és possible que aquestes propietats permetin als estudiants per a mestres ampliar el seu repertori d’estratègies en el moment de resoldre tasques d’àrea, donant suport a procediments alternatius a l’ús de fórmules. Els resultats també mostren que la coordinació entre diferents registres de representació, geomètric-simbòlic, permet als estudiants per a mestre millorar-ne l’exercici en la resolució de tasques d’àrea. Això, perquè l’ús dels registres de representació esmentats permet la coordinació de procediments basats en càlculs, descomposicions i reconfiguracions de les figures geomètriques; a més de la mobilització conjunta de propietats. S’evidencia també que l’ús conjunt de diferents procediments va ser un aspecte clau perquè els estudiants per a mestre poguessin interpretar respostes d’alumnes i promoure estratègies d’ensenyament per resoldre errors dels alumnes. Finalment, els resultats mostren que els indicadors de coneixement especialitzat construïts van ser útils per caracteritzar el coneixement matemàtic i didàctic matemàtic sobre l’àrea de figures planes als estudiants per a mestre.