Motivaciones y contradicciones en el uso de las redes sociales en estudiantes universitarios

  1. Gutiérrez Arenas, María del Pilar 1
  2. Díaz Pareja, Elena María 2
  3. Ramírez García, Antonia 1
  4. García Rojas, Antonio Daniel 3
  1. 1 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

  3. 3 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Revista:
Revista de comunicación

ISSN: 1684-0933 2227-1465

Ano de publicación: 2024

Volume: 23

Número: 1

Tipo: Artigo

DOI: 10.26441/RC23.1-2024-3425 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista de comunicación

Resumo

Around social networks, contradictions can be established with which one lives: individual identity versus social identity, exhibitionism versus privacy and satisfaction versus evasion, among others. Between both extremes there are shadows in the form of misinformation processes, a naive vision of the influence of social networks or lack of awareness about its repercussions, which prevent young people from integral development. It is necessary to identify factors involved in the flow and directionality of these contradictions. The study presented follows a quantitative research design, of a non-experimental, transversal, descriptive, inferential and correlational nature. The technique used was the survey and the instrument used was a questionnaire composed of sociodemographic questions and six scales: Motivation-avoidance, motivation-self-expression, satisfaction-addiction, privacy on social networks, online images/videos and digital identity impact. The participating sample was 658 students from different Spanish universities. The results show a correlation with different degrees of intensity between the six scales. Likewise, the Kruskal Wallis test showed that factors such as gender, age, daily frequency of use of social networks, number of followers, profile privacy on networks, similarity between the real and virtual image and social awareness and personal image on the networks affect the six dimensions studied. Everything points to the need to continue working at university levels on the use that students make of these networks through the implementation of educommunication processes, since the management of privacy, self-presentation and the configuration of identity in these networks are necessary and fundamental areas in today's society.

Referencias bibliográficas

  • Aires, S. (2020). Laboured Identity: An Analysis of User Branding Practices on Instagram. TripleC, 18 (1), 494-507. http://dx.doi.org/10.31269/triplec.v18i1.1142 DOI: https://doi.org/10.31269/triplec.v18i1.1142
  • Alonso, J. (2021). Identidad y reputación digital. En J. Cerezo (Dir.), Cuadernos de comunicación evoca. Identidad digital y reputación online (pp. 5-9). Evoca comunicación e Imagen. https://hdl.handle.net/11537/32272
  • Argente, E., Vivancos, E., Alemany, J. y García-Fornes, A. (2017). Educando en privacidad en el uso de las redes sociales. Education in the Knowledge Society (EKS), 18(2), 107-126. https://doi.org/10.14201/eks2017182107126 DOI: https://doi.org/10.14201/eks2017182107126
  • Ayala, T. C. (2015). Redes sociales e hiperconectividad en futuros profesores de la generación digital. Ciencia, Docencia y Tecnología, 26(51), 244-270. https://www.redalyc.org/journal/145/14542676011/html/
  • Barroso-Osuna, J., Llorente-Cejudo, C. y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Competencia e identidad digital en redes sociales. Percepciones del profesorado en formación. AULA, Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 66(2), 53-64. https://doi.org/10.33413/aulahcs.2020.66i2.139 DOI: https://doi.org/10.33413/aulahcs.2020.66i2.139
  • Calvo, S. y San Fabián, J. L. (2018). Selfies, jóvenes y sexualidad en Instagram: representaciones del yo en formato imagen. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 52, 167-181. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.12 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.12
  • Cabero-Almenara, J., Pérez-Díez de los Ríos, J.L. y Valencia-Ortiz, R. (2020). Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 27, 1-29. https://doi.org/10.29101/crcs.v27i0.11834 DOI: https://doi.org/10.29101/crcs.v27i0.11834
  • Cantón, I., Arias, A. R. y Pinto, A. R. (2019). Acceso no regulado a Internet y autopercepción de la imagen en las redes sociales. Etic@net, 19(1), 174-209. https://doi.org/10.30827/eticanet.v19i1.11866 DOI: https://doi.org/10.30827/eticanet.v19i1.11866
  • Castañeda, L. y Camacho, M. (2012). Desvelando nuestra identidad digital. El Profesional de la Información, 21 (4), 354-360. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.jul.04 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2012.jul.04
  • Fernández, N. y Morales, I. (2022). Relación entre el uso de redes sociales y los problemas alimentarios adolescents. Análisis y Modificación de Conducta. 48(177), 73-88. http://dx.doi.org/10.33776/amc.v48i177.6879 DOI: https://doi.org/10.33776/amc.v48i177.6879
  • Field, A. P. (2009). Discovering statistics using SPSS. Sage.
  • García, P. (2021). La soledad en los adolescentes y sus correlaciones con las fortalezas psicológicas y el abuso de las redes sociales. Revista sobre la Infancia y la Adolescencia, 21, 72-83. https://doi.org/10.4995/reinad.2021.14447 DOI: https://doi.org/10.4995/reinad.2021.14447
  • Gómez-Urrutia, V. y Jiménez, A. (2022). Identidad en la era digital: construcción de perfiles en redes sociales en adolescentes chilenos/as. Convergencia, 29, e17430 https://doi.org/10.14482/INDES.30.1.303.661 DOI: https://doi.org/10.29101/crcs.v29i0.17430
  • Gu, L, Gao, X. y Li, Y. (2022) What drives me to use TikTok: A latent profile analysis of users’ motives. Frontiers in Psychology, 13. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2022.992824 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.992824
  • Haidt J. & Allen, N. (2020). Scrutinizing the effects of digital technology on mental health. Nature, 578(7794), 226-227. http://dx.doi.org/10.1038/d41586-020-00296-x DOI: https://doi.org/10.1038/d41586-020-00296-x
  • Hernández, C., Cottin, M., Parada, F., Labbé, N., Núñez, C., Quevedo, Y., Davanzo, A. y Behn, A. (2022). Watching the world from my screen: A longitudinal evaluation of the influence of a problematic use of the internet on depressive symptomatology. Computers in Human Behavior, 126, https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106995 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106995
  • Hernández-Orellana, M.P., Pérez-Garcias, A. y Roco-Videla, A. (2021). Identidad digital y conectividad: conocimiento y actitudes en estudiantes universitarios chilenos. Formación Universitaria, 14(1), 147-156. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000100147 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000100147
  • Hernández-Serrano, M. J., Renés-Arrellano, P., Campos, R. A. y González-Larrea, B. (2021). Privacidad en redes sociales: análisis de los riesgos de auto-representación digital de adolescentes españoles. RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 79, 133-154. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2021-1528 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1528
  • Kapidzic, S. y Herring, S.C. (2015). Race, gender, and self-presentation in teen profile photographs. New Media & Society, 17(6), 958-976. 10.11 http://dx.doi.org/77/1461444813520301 DOI: https://doi.org/10.1177/1461444813520301
  • Joinson, A., Reips, U.-D., Buchanan, T. y Paine, C. (2010). Privacy, Trust, and Self-Disclosure Online. Human Computer Interaction, 25(1), 1-24. https://dx.doi.org/10.1080/07370020903586662 DOI: https://doi.org/10.1080/07370020903586662
  • Kim, J. H. y Kim, Y. (2019). Instagram user characteristics and the color of their photos: Colorfulness, color diversity, and color harmony. Information Processing & Management, 56(4), 1494-1505. https://doi.org/10.1016/j.ipm.2018.10.018 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ipm.2018.10.018
  • Lardies, F. y Potes, M.V. (2022). Redes sociales e identidad: ¿Desafío adolescente? Avances en Psicología, 30(1), e2528. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2022.v30n1.2528 DOI: https://doi.org/10.33539/avpsicol.2022.v30n1.2528
  • Lee, E., Lee, J.A., Moon, J.H. y Sung, Y. (2015). Pictures Speak Louder than Words: Motivations for Using Instagram. Cyberpsychology Behavior, and Social Networking, 18(9), 552-556. https://doi.org/10.1089/cyber.2015.0157 DOI: https://doi.org/10.1089/cyber.2015.0157
  • Martín, D. y Medina, M. (2021). Redes sociales y la adicción al like de la generación Z. Revista de Comunicación y Salud, 11, 55-76. https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e281 DOI: https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e281
  • Martínez-Ortega, R. M., Tuya-Pendas, L. C., Pérez-Abreu, A. y Cánovas, A. M. (2009). El coeficiente de correlación de los rangos de Spearman caracterización. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 8(2), 1-20. https://www.redalyc.org/pdf/1804/180414044017.pdf
  • Martínez-Sanz, R. y Arribas-Urrutia, A. (2019). El rol de las redes sociales para futuros periodistas. Manejo, uso y comportamiento de estudiantes y profesores universitarios de Ecuador. Cuadernos. INFO, 49, 146-165. https://doi.org/10.7764/cdi.49.27869 DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.49.27869
  • Merino-Martínez, M. (2023). Programación de contingencia a la deformación de la identidad digital. Aprender a ser en la red. Universidad de Jaén. https://hdl.handle.net/10953.1/19457
  • Moreno, S. (2019). La estilización del yo en redes sociales: la proyección on-line de la identidad personal como artificio semiótico. deSignis, 30, 77-89. https://doi.org/10.35659/designis.i30p77-89 DOI: https://doi.org/10.35659/designis.i30p77-89
  • Ortiz, E. (2022). Seguridad y Narcisismo en las Redes Sociales del Capitalismo Tardío. Unodiverso. Revista de Complejidad en Ciencias Sociales y Humanidades, 2, 132-147. https://encr.pw/TsWXX
  • Prades, M. y Carbonell, X. (2016). Motivaciones sociales y psicológicas para usar Instagram. Communication Papers: Media Literacy and Gender Studies, 5(9), 27-36. https://raco.cat/index.php/communication/article/view/320513/410701
  • Ramos, J. (2019). Cómo ser influencer. Verlag GD Publishing Ltd & Co KG
  • Ricaurte, P. (2018). Jóvenes y cultura digital: abordajes críticos desde América Latina. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 37, 13-28. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i137.3664
  • Rodríguez, L. y Magdalena, J.R. (2016). Perspectiva de los jóvenes sobre seguridad y privacidad en las redes sociales. Icono 14, 14, 24-49. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.885 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.885
  • Sáez-López, J. M. (2017). Investigación educativa. Fundamentos teóricos, procesos y elementos prácticos. UNED.
  • Santamaría, E. y Meana, R.J. (2017). Redes sociales y fenómeno influencer. Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 75 (147), 443-469. https://l1nq.com/Me9VC
  • Santos, E. (2018). Construcción de la identidad digital a través del yo-objeto: proceso de auto-objetivación y su relación con la cosificación del cuerpo de las mujeres. Teknokultura, 15(2), 301-309. https://doi.org/10.5209/TEKN.59724 DOI: https://doi.org/10.5209/TEKN.59724
  • Valencia-Ortiz, R., Cabero-Almenara, J., Garay, U. y Fernández-Robles, B. (2020). Problemática de estudio e investigación de la adicción a las redes sociales online en jóvenes y adolescentes. Tecnología, Ciencia y Educación, 18, 99-125. https://acortar.link/YmnNJa DOI: https://doi.org/10.51302/tce.2021.573
  • Van Oosten, J., Vandenbosch, L. y Peter, J. (2017). Gender roles on social networking sites: investigating reciprocal relationships between Dutch adolescents’ hypermasculinity and hyperfemininity and sexy online self-presentations. Journal of Children and Media, 11 (2), 147-166. http://dx.doi.org/10.1080/17482798.2017.1304970 DOI: https://doi.org/10.1080/17482798.2017.1304970
  • We Are Social (2023). Digital 2023: Global Overview Report. https://l1nq.com/aiQB6