Content On Active Ageing In University Degrees: A Study In Spain And Portugal

  1. Emilia Moreno-Sánchez 1
  2. Francisco-Javier Gago-Valiente 1
  3. María-Isabel Mendoza-Sierra 1
  4. Jesús Sáez-Padilla 1
  5. Estefanía Castillo-Viera 1
  6. María Cristina Campos de Sousa Faria 2
  7. Sandra Rebeca Lozano Carvalhal 2
  8. Susana Isabel Justo Henriques 2
  9. Emilia Isabel Martins Texeira da Costa 3
  10. María Jose Gouveia Baltazar 3
  11. Diana Maria Da Costa Bizarro Morais 2
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  2. 2 Instituto Politecnico de Beja, Portugal
  3. 3 Universidade do Algarve
    info

    Universidade do Algarve

    Faro, Portugal

    ROR https://ror.org/014g34x36

Revue:
Análisis y modificación de conducta

ISSN: 0211-7339 2173-6855

Année de publication: 2024

Volumen: 50

Número: 182

Pages: 109-128

Type: Article

DOI: 10.33776/AMC.V50I182.7638 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Análisis y modificación de conducta

Résumé

Background: to analyse the study plans of undergraduate and postgraduate degrees at the University of Huelva, the Beja Polytechnic Institute and the Algarve University, to identify content on attention to diversity, ageing and the four pillars of the World Health Organisation for this population. Methods: mixed design. A quantitative phase of data analysis was carried out with the statistical program SPSS. In the second phase of the work, and in a qualitative way, carried out an analysis of the content of the program collected in the syllabuses. Results: of the total of the 54 degrees analyzed, only in those related to the disciplines of Physical Activity, Psychology, Social Sciences, Gerontology, Nursing and Special Education, the contents related to the objective of the study were identified. Conclusions: many professionals who have contact with the senior population do not receive the necessary training to respond to the particular needs of individuals in this age group.

Références bibliographiques

  • Àcero, C. (2003). La evaluación de la práctica del Trabajo Social: aplicación de los diseños de sistema único. En MARTÍN, M. (ed.). Trabajo social en Gerontología. Madrid: Síntesis.
  • Butler, R.N. (1994). Dispelling ageism: The cross-cuting intervention. En. Schenk y W. A. Achenbaum (Eds.), Changing perceptions of aging and the aged. New York, EEUU: Springer.
  • China, D.L.; Frank, I.M.; da Silva, J.B.; de Almeida, E.B.; da Silva, T.B.L. (2021). Envelhecimento ativo e fatores associados. Revista Kairós-Gerontologia, 24, 141-156
  • Fernández-Ballesteros, R. (2009). Envejecimiento activo. Contribuciones de la Psicología. Madrid, España: Ediciones Pirámide. Grupo Anaya.
  • Kane, M.T. (1992). The assessment of professional competence. Education and the Health Professions, 15, 163-82.
  • Lorente-Martínez, R.; Brotons-Rodes, P.; Sitges-Maciá, E. (2010). Estrategias para combatir el edadismo: ¿formación específica sobre envejecimiento o contacto intergeneracional? . Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 17(33), 6-16. doi: 10.29197/cpu.v17i33.368
  • Martín, M. (2001). Envejecimiento y cambios psicológicos. Tiempo. El portal de la Psicogerontología. Recovered from http:// www.psiconet.com/tiempo/monografias/ cambios.htm
  • Moreno-Sánchez, E.; Mendoza-Sierra, I. (2020). La longevidad como transformación social en el siglo XXI. Málaga, España: Aljibe.
  • Palomino, M.D.C.P. (2018). Análisis del estilo de gestión del conflicto interpersonal en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación, 77(2), 9-30.
  • Palmore, E. (1999). Ageism: Negative and Positive. Nueva York, EEUU: Springer.
  • Reyes, D.I.R. (2020). La preparación de los profesionales en los centros universitarios municipales: retos y perspectivas. Revista Internacional de Aprendizaje en la Educación Superior, 7(2), 95-103.
  • Ribera, J.M. (2001) Profesores de geriatría: ¡se buscan!. JANO, 60, 10.
  • Ronda, E.; Davo, M.C.; Álvarez-Dardet, C. (2005). Propuesta de adaptación de un programa de salud laboral al programa de convergencia europea en educación superior. Arch Prev Riesgos Labor, 8,115–8.
  • Sáez-Carrera, J. (1996). Reconstruyendo el discurso educativo de la tercera edad. Pedagogía social, 13, 5-15. Recovered from https://redined.educacion.gob.es/ xmlui/bitstream/handle/11162/148408/ reconstruyendo_discurso. pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Segura, A.; Larizgoitia, I.; Benavides, FG. (2003). La profesión de salud pública y el debate de las competencias profesionales. Gaceta Sanitaria, 17,23–34.
  • Souza, E.M.D.; Silva, D.P.P.; Barros, A.S.D. (2021). Educação popular, promoção da saúde e envelhecimento ativo: uma revisão bibliográfica integrativa. Ciência & Saúde Coletiva, 26, 1355-1368.
  • Toronjo-Gómez Á. (2007). Nuestra formación de grado tiene que garantizar una formación suficientemente cualificada para atender las necesidades de cuidados de las personas mayores. Gerokomos, 17 (2). Recovered from http://wwwscielo.isciii.es/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134- 928X2006000200001&lng=es&nrm=iso>
  • Vallaeys, F. (2007). Responsabilidad social universitaria. Propuesta para una definición madura y eficiente. Programapara la formación en humanidades. Tecnológico de Monterrey. Recovered from http://www. bibliotecavirtual. info/2011/12/responsabilidad-socialuniversitaria-propuesta-para-unadefinicion-madura-y-eficiente/
  • Walker, A. (2008). Comentario: El surgimiento y la aplicación del envejecimiento activo en Europa. Journal of Aging & Social Policy, 21(1), 75-93. doi: 10.1080/08959420802529986