Prevención del acoso escolar en los centros de educación primaria

  1. Moreno García, Lucía
  2. Pozuelos Estrada, Francisco José
  3. García Prieto, Francisco Javier
Journal:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Year of publication: 2024

Issue: 42

Type: Article

More publications in: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Abstract

Bullying has become a growing social concern. Despite the existence of regulations that strive to eradicate this problem, there are more and more cases of attacks, verbal or physical, that take place in educational centers. This fact confirms that the measures adopted are not sufficient to address this issue. The main objectives of this study are to understand the educational reality that is hidden behind bullying, as well as to understand the prevention actions that are put into practice in the classroom and in school institutions. A methodology is chosen based on a descriptive, interpretive, comparative, and purposeful analysis of the information obtained from twelve teachers from three Primary Education centers, selected through non-probabilistic convenience sampling. Various data collection instruments have been used, especially the interview. The results reveal the lack of training that education professionals have in this matter, the general lack of knowledge regarding specific issues of bullying, as well as the lack of preventive measures by the centers to deal with bullying. mentioned problem, which is directly related to the impossibility of eradicating this social problem. In conclusion, point out the need to give visibility to this issue to combat it, in addition to training the teaching community in innovative preventive methodologies that work on coexistence and positive values ​​within the classroom with the aim of eliminating disruptive behaviors and promoting a sense of group. and unity among equals.

Bibliographic References

  • ANAR y Fundación Mutua Madrileña. (2022). La opinión de los estudiantes: IV Informe de Prevención del Acoso Escolar en Centros Educativos.
  • Aranguren, G. N. (2022). Escuela inteligente y el desarrollo de las habilidades blandas. Revista Educare, 26(2), 403-428. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8676149
  • Bueno-Villaverde, A., Monge López, C., y Torrego Seijo, J. C. (2023). Estado de la convivencia escolar en centros de prácticas exitosas en participación familiar: percepciones de alumnos y profesores. Bordón. Revista De Pedagogía, 75(2), 87–103. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.96243
  • Bustamante, L. (2020). La importancia de las habilidades blandas en un asesor de imagen. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 1(97), 17-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7298897
  • Castro-Morales, J. (2011). Acoso escolar. Revista de neuro-psiquiatría, 74(2), 224-249.
  • Doonamis (12 de agosto de 2022). Soft Skills: Qué son y por qué son importantes en la búsqueda de empleo. https://www.doonamis.es/soft-skills-que-son/
  • Fernández-Viagas, V. (2021). Aprendizaje basado en proyectos: Evaluación de habilidades blandas en R. Mancinas-Chavez (Coord.), Universidad, innovación e investigación ante el horizonte 2030 (1ª ed., Vol. 1, p. 430). Egregius. https://hdl.handle.net/11441/127022
  • Fierro-Evans, C. y Carbajal-Padilla, P. (2019). Convivencia Escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectivas, 18(1), 9-27. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1486
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. Basic books.
  • Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. Bloomsbury.
  • Gordon, S. (2021). The Long-Lasting Effects of Bullying. Verywell Family. https://www.verywellfamily.com/
  • Martínez Moreno, N. (2018). Contra el acoso escolar ¡Todos a una!. Padres y maestros, 40-45. https://doi.org/10.14422/pym.i373.y2018.006
  • Maxwell, J. A. (2019). Diseño de investigación cualitativa. Editorial Gedisa.
  • Mellado, C. y Méndez-Bustos, P. (2021). Heterogeneidad en el involucramiento en acoso escolar: un análisis de clases latentes. Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-15. https://bitly.ws/TJze
  • Molina, N., Gracía, S., Sánchez, L. F., Saiz, S., Ruiz, R. y Chinchilla, J. J. (2020). Estudio y análisis de “Soft Skills” en el alumnado Universitario en R. Roig-Vila (Ed.), La docencia en la Enseñanza Superior: Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas (1ª ed., Vol. 1, pp. 1279-1290). Octaedro. https://onx.la/7e647
  • Morales, J. (2023). Víctima, victimario y el tercero espectador: la tríada que conforma el espiral de la violencia escolar. Revista Latinoamericana de Difusión Científica 5 (8), 191-217. https://doi.org/10.38186/difcie.58.10
  • Muñoz-Prieto, M. (2017). Desarrollar la inteligencia emocional para prevenir el acoso escolar. EA, Escuela abierta, 20, 35-46. https://doi.org/10.29257/EA20.2017.04
  • Olweus, D. (2020). Conductas de acoso y amenazas entre adolescentes. Ediciones Morata.
  • Rojo-Guillamón, M.I. y Ferrando Prieto, M. (2022). Convivencia, conflictos y mediación escolar en educación secundaria: estudio de caso. Azarbe. Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar, (11), 57-66. http://hdl.handle.net/10201/127226
  • Ruiz-Narezo, M., Santibáñez Gruber, R., y Laespada Martínez, T. (2020). Acoso escolar: adolescentes víctimas y agresores. La implicación en ciclos de violencia. Bordón. Revista De Pedagogía, 72(1), 117–132. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.71909
  • Ruiz Toro, F. (2020). Revisión teórica de la inteligencia emocional. https://orcid.org/0000-0003-0819-8165
  • Sidera, F et al. (2019). Maestros y maestras ante situaciones de acoso y ciberacoso escolar. Revista de Psicología, 1(2), 421-434. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1515
  • Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Ediciones Morata.
  • Stake, R. (1998). La investigación con estudio de casos. Ediciones Morata. https://edmorata.es/libros/investigacion-con-estudio-de-casos/