#Discapacidad y #diversidadfuncional. Evolución terminológica desde la perspectiva de los creadores de contenido en TikTok

  1. Mónica Bonilla-del-Río
  2. Antonella Di-Cintio
  3. Amor Pérez-Rodríguez
Aldizkaria:
Ambitos: Revista internacional de comunicación

ISSN: 1988-5733 1139-1979

Argitalpen urtea: 2024

Zenbakia: 65

Orrialdeak: 12-31

Mota: Artikulua

DOI: 10.12795/AMBITOS.2024.I65.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Ambitos: Revista internacional de comunicación

Laburpena

The debate around the terminological evolution about disability has reached social media. In this paper, we analyse TikTok content creators’ discourse and perceptions about the correct and incorrect terms to refer to individuals with disabilities. We do this while considering the types of contents generated in the platform, the use of its functionalities their aims and strategies. The analysis was developed using a quantitative and qualitative ethnographic approach and multimodal analysis of 100 short videos. The results reflect the debate and the position of content creators and their activism pointing to the words “disability” and “functional diversity” as the most accepted and recognised nowadays. On the other hand, obsolete, offensive and non-representative terms include “handicapped”, “moron” and “deficient”. Other interesting findings involve TikTok functionalities such as response and music videos, duets, as well as the use of hashtags a strategy to reach their goals related to informing, educating, raising awareness and making people with disabilities visible. Although there has been a terminological evolution around disability, this study suggests that there is still a long journey to achieve inclusive language

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aguado-Díaz, A.L. (1995). Historia de las deficiencias. Escuela Libre Editorial/Fundación Once.
  • Alemany, M. (2021). Should we say «functional diversity» to refer to «disability»? A critique of the new postulates of political correctness around disability. Law and the Janus-faced Morality of Poltical Correctness, (1), 109-132. https://doi.org/10.14195/2184-9781_1_5
  • Andrade-Vargas, L., Iriarte-Solano, M., Rivera-Rogel, D., & Yunga-Godoy, D. (2021). Young people and social networks: Between the democratization of knowledge and digital inequality. [Jóvenes y redes sociales: Entre la democratización del conocimiento y la inequidad digital]. Comunicar, 29(69), 85-95. https://doi.org/10.3916/C69-2021-07
  • Avendaño, M.Y., García-Barrera, A.E., & Naranjo-Muñoz, M.L. (2014). Representaciones sociales de las personas con diversidad funcional. Revista Inclusiones, (1), 169-176. https://bit.ly/3tNuTgh
  • Ávila-Ramírez, R., & Rivas-Carmona, M.M. (2022). El lenguaje peyorativo y la discapacidad. In S.A. Flores-Borjabad, O.S. Ould García & A. Garcés Manzanera (Coords.), El devenir de la lingüística y la cultura: Un estudio interdisciplinar sobre lengua, literatura y traducción (pp. 294-313). Dykinson. https://bit.ly/4b1ry06
  • Ballesteros-Herencia, C.A. (2020). La propagación digital del coronavirus: Midiendo el engagement del entretenimiento en la red social emergente TikTok. Revista española de comunicación en salud. (Sup.1), 171-185. https://doi.org/10.20318/recs.2020.5459
  • Bezemer, J. & Kress, G. (2017). Young People, Facebook and Pedagogy: Recognizing Contemporary Forms of Multimodal Text Making. In M. Kontopodis, C. Varvantakis & C. Wulf (ed.). Global Youth in Digital Trajectories. Routledge. https://bit.ly/36JZKlc
  • Bonilla-Del-Río, M., Castillo-Abdul, B., García-Ruiz, R., & Rodríguez-Martín, A. (2022). Influencers With Intellectual Disability in Digital Society: An Opportunity to Advance in Social Inclusion. Media and Communication. 10(1), 222-234. https://doi.org/10.17645/mac.v10i1.4763
  • Bonilla-Del-Río, M., García-Ruiz, R., Aguaded, I., & Muñoz-Borja, P. (2021). Activismo digital y diversidad social. Focos de interés para la educación mediática. En M.C. Tornay-Márquez., I. Sánchez-López & D. Jaramillo-Dent (Coords.) Inclusión y activismo digital: participación ciudadana y empoderamiento desde la diversidad (pp. 9-27). Dykinson. https://bit.ly/3tTT3Wk
  • Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas. Individuo y sociedad, 2(1), 53-82. https://bit.ly/3WyOPT3
  • Canimas-Brugué, J. (2015). ¿Discapacidad o diversidad funcional? Siglo Cero, 46(2), 79–97. https://doi.org/10.14201/scero20154627997
  • Comp, G., Dyer, S., & Gottlieb, M. (2021). Is TikTok the next social media frontier for medicine? AEM Education and Training, 5(3). https://doi.org/10.1002/aet2.10532
  • European Commission (2021). #UnionOfEquality European Commission Guidelines for Inclusive Communication. https://bit.ly/3tOn5Lp
  • Ferreira, M.A. (2010). “De la minusvalía a la diversidad funcional: un nuevo marco teórico-metodológico”. Política y Sociedad, 47(1), 45-65. https://bit.ly/36ynw3E
  • Figuereo-Benítez, J.C; García-Prieto, V. & Bonilla-Del-Río, M. (2023). Percepción de las organizaciones de personas con discapacidad sobre el tratamiento mediático del colectivo en espacios informativos. ICONO 14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 21(2). https://doi.org/10.7195/ri14.v21i2.2018
  • García-Prieto, V., Bonilla-Del-Río, M. Y Figuereo-Benítez, J. C. (2024). «Discapacidad, discursos de odio y redes sociales: Video-respuestas a los haters en TikTok». Revista Latina De Comunicación Social, (82), 1-21. https://doi.org/10.4185/rlcs-2024-2258
  • Gray, J.E. (2021). The geopolitics of» platforms: The TikTok challenge. Internet Policy Review, 10(2), 1-26. https://doi.org/10.14763/2021.2.1557
  • Hine, C. (2005). Virtual methods. Issues in social research on the internet. Berg Publishers. https://doi.org/10.5040/9781474215930
  • Hine, C. (2015). Ethnography for the Internet. Embedded, Embodied and Everyday. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003085348
  • Hjorth, L. & Horst, H., Galloway, A., Bell, G. (2017). The Routledge Companion to Digital Ethnography. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315673974
  • Jaramillo-Dent, D., Contreras-Pulido, P., & Pérez-Rodríguez, A. (2022). Immigrant Influencers on TikTok: Diverse Microcelebrity Profiles and Algorithmic (In)Visibility. Media and Communication. 10(1), 208-221. https://doi.org/10.17645/mac.v10i1.4743
  • Martín-Ramallal, P., & Micaletto-Belda, J.P. (2021). Tiktok, red simbiótica de la generación z para la realidad aumentada y el advergaming inmersivo”. Revista de Comunicación, 20(2), 223-242. https://doi.org/10.26441/RC20.2-2021-A12
  • Méndez-Majuelos, I., López López, P. J. & Sobrados-León, M. (2023). TikTokers y discapacidad. Entretenimiento, inclusión y difusión de valores entre los jóvenes de habla hispana. ICONO 14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 21(2). https://doi.org/10.7195/ri14.v21i2.2026
  • Mendiguren-Galdospin, T., Meso-Ayerdi, K., Pérez Dasilva, J.Á., Ganzabal-Learreta, M., Larrondo-Ureta, A., & Peña-Fernández, S. (2023). Twitter y el activismo por la discapacidad: liderazgo y temas relevantes en la conversación en red. ICONO 14, 21(2). https://doi.org/10.7195/ri14.v21i2.2027
  • Ortega-Fernández, E., & Rodríguez-Hernández, J. (2021). Estrategia de comunicación de los cuerpos de seguridad a través de píldoras audiovisuales en TikTok: Policía Nacional y Guardia Civil en España. aDResearch ESIC. 25(25), 160-185. https://doi.org/10.7263/adresic-025-09
  • Padilla-Muñoz, A. (2010). Discapacidad: contexto, concepto y modelos. International Law, (16), 381-414. https://bit.ly/2XVyAjU
  • Palacios, A. & Romañach, J. (2008). El modelo de la diversidad: Una nueva visión de la bioética desde la perspectiva de las personas con diversidad funcional. Intersticios, 2(2), 37-47. https://bit.ly/3JZAk1d
  • Romañach, J. & Lobato, M. (2005). Diversidad funcional, nuevo término para la lucha por la dignidad en la diversidad del ser humano. En L. Álvarez Pousa, J. Villanueva, T. Barbenera Fernández, O. Reboiras Loureiro & J. Evans Pim (Coords.), Comunicación y discapacidades: Actas do Foro Internacional (pp. 311-330). https://n9.cl/xinaa
  • Ruiz-Méndez, M.R., & Aguirre-Aguilar, G. (2015). Etnografía virtual, un acercamiento al método y a sus aplicaciones. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas. Época III, 21(41), 67-96. https://bit.ly/3kbBf3B
  • Schellewald, A. (2021). Communicative Forms on TikTok: Perspectives From Digital Ethnography. International Journal of Communication, 15(21). https://bit.ly/3kbBf3B
  • Senent-Ramos, M. (2020). Functional diversity or disability? Social and conceptual challenges of the new educational paradigms. Culture and Education, 32(1), 17-26. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1709397
  • Suárez-Álvarez, R., & García-Jiménez, A. (2021). Centennialsen TikTok: tipología de vídeos. Análisis y comparativa España-Gran Bretaña por género, edad y nacionalidad. Revista Latina de Comunicación Social, (79), 1-22. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2021-1503
  • Tejedor-Calvo, S., Cervi, L., Robledo-Dioses, K., & Pulido-Rodríguez, C.M. (2022). Desafíos del uso de TikTok como plataforma educativa: Una red multitemática donde el humor supera al debate. Aula abierta, 51(2), 121-128. https://doi.org/10.17811/rifie.51.2.2022.121-128
  • Vázquez-Barrio, T., Sánchez-Valle, M., & Viñarás-Abad, M. (2021). Percepción de las personas con discapacidad sobre su representación en los medios de comunicación. Profesional de la información. 30(1). https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.06
  • We Are Social/ Hootsuite (2021). Digital 2021. Global Overview Report. https://bit.ly/3qSOOZf
  • Zeng, J., & Abidin, C. (2021). #OkBoomer, time to meet the ‘Zoomers’: Studying the memefication of intergenerational politics on TikTok. Information, communication & society, 24(6), 2459-2481. https://doi.org/10.1080/1369118X.2021.1961007