El impacto de la Inteligencia Artificial en Comunicación. Revisión sistematizada de la producción científica española en Scopus (2020-2023)

  1. Pilo-García, Marco Antonio 1
  2. Romero-Gutiérrez, José Marcelino 2
  3. de-Casas-Moreno, Patricia 1
  4. Aguaded, Ignacio 3
  1. 1 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

  2. 2 Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Santo Domingo-Universidad de Huelva
  3. 3 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Razón y palabra

ISSN: 1605-4806

Year of publication: 2024

Issue Title: Educomunicación, Redes Sociales e Inteligencia Artificial para la transformación social

Volume: 28

Issue: 119

Pages: 65-79

Type: Article

DOI: 10.26807/RP.V28I119.2098 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Razón y palabra

Abstract

Artificial Intelligence (AI) has brought about an unprecedented change in the ways information is transmitted, consumed and generated. Media industries, professionals, as well as educational institutions in this field, face the challenge of not being absorbed by this new discipline. The general objective of this study is to review the most recent literature, as well as to analyse the impact of AI in the area of Social Sciences, specifically in Communication. To this end, the scientific production of Spanish journals indexed in Scopus (2020-2023) will be examined. Among the main conclusions, we can highlight that the criteria for inclusion in the systematised review have allowed us to identify in detail how AI is transforming the field of communication, evidencing its influence on the production and consumption of journalistic content. Undoubtedly, its integration into journalism presents both opportunities and challenges for the media. It is crucial that the journalistic community adopts a resilient and proactive stance, recognising the advantages and disadvantages. Similarly, it is shown that the findings reinforce the importance of considering AI as a powerful tool for journalists and communicators, presenting opportunities for content creation, but at the same time highlighting the need to address the ethical and legal issues that arise with its use.

Bibliographic References

  • Adami, M. (23 de marzo de 2023). Is ChatGPT a threat or an opportunity for journalism? Five AI experts weigh in. Reuters Institute for the Study of Journalism. https://tinyurl.com/k3s3fznv
  • Almansa-Martínez, A., Fernández-Torres, M. J., & Rodríguez-Fernández, L. (2022). Desinformación en España un año después de la COVID-19. Análisis de las verificaciones de Newtral y Maldita. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 183-200. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1538
  • Aramburú-Moncada, L. G., López-Redondo, I., & López Hidalgo, A. (2023). Inteligencia artificial en RTVE al servicio de la España vacía. Proyecto de cobertura informativa con redacción automatizada para las elecciones municipales de 2023. Revista Latina de Comunicación Social, 81, 1-16. https://doi.org/10.4185/RLCS-2023-1550
  • Bañuelos-Capistrán, J. (2022). Evolución Del Deepfake: Campos Semánticos Y Géneros Discursivos 2017-2021. Revista Icono 14, 20(1). https://doi.org/10.7195/ri14.v20i1.1773
  • Bazán-Gil, V., Pérez-Cernuda, C., Marroyo-Núñez, N., Sampedro-Canet, P., & De-Ignacio-Ledesma, D. (2021). Inteligencia artificial aplicada a programas informativos de radio. Estudio de caso de segmentación automática de noticias en RNE. Profesional de la información, 30(3). https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.20
  • Bazán-Gil, V. (2023). Artificial intelligence applications in media archives. Profesional de la información, 32(5). https://doi.org/10.3145/epi.2023.sep.17
  • Beckett, C. (2019). New powers, new responsibilities: A global survey of journalism and artificial intelligence. The London School of Economics and Political Science. https://bitly.ws/3drW3
  • Calvo-Rubio, L. M., & Ufarte-Ruiz, M. J. (2020). Percepción de docentes universitarios, estudiantes, responsables de innovación y periodistas sobre el uso de inteligencia artificial en periodismo. Profesional de la información, 29(1). https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.09
  • Calvo-Rubio, L. M., & Ufarte-Ruiz, M. J. (2021). Inteligencia artificial y periodismo: Revisión sistemática de la producción científica en Web of Science y Scopus (2008-2019). Communicafion & Society, 34(2), 159-176. https://doi.org/10.15581/003.34.2.159-176
  • Canavilhas, J. (2022). Inteligencia artificial aplicada al periodismo: estudio de caso del proyecto “A European Perspective” (UER). Revista Latina De Comunicación Social, 80, 1-13. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1534
  • Carabantes, D., González-Geraldo, J. L., & Jover, G. (2023). ChatGPT could be the reviewer of your next scientific paper. Evidence on the limits of AI-assisted academic reviews. Profesional De La información, 32(5). https://doi.org/10.3145/epi.2023.sep.16
  • Carretero-Gómez, S., Punie, Y., Vuorikari, R., Cabrera Giraldez, M., Kluzer, S., Pujol Priego, L., & Okeeffe, W. (2018). DigComp into Action: Get inspired, make it happen. A user guide to the European Digital Competence Framework. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://bitly.ws/3drW8
  • Cascón-Katchadourian, J. D. (2020). Tecnologías para luchar contra la pandemia Covid-19: geolocalización, rastreo, big data, SIG, inteligencia artificial y privacidad. Profesional de la información, 29(4). https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.29
  • Castellanos-Claramunt, J. (2023). Sobre los desafíos constitucionales ante el avance de la Inteligencia Artificial. Una perspectiva nacional y comparada. Revista de Derecho Político, 118, 261–287. https://doi.org/10.5944/rdp.118.2023.39105
  • Castellón, L. B. (2021). Audiovisual verification in the evolution of television newsrooms: Al Jazeera and the transition from satellite to the cloud. Anàlisi, 64, 85-102. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3414
  • Centeno-Martín, H., Toledano-Buendía, S., & Ardèvol-Abreu, A. (2023). Who interacts with communicative AI and what attitudes are displayed toward it? Sociodemographic, personality, and futurephobia variables. Profesional De La información Information Professional, 32(5). https://doi.org/10.3145/epi.2023.sep.02
  • Chui, M., Yee, L., Hall, B. Singla, A., & Sukharevsky, A (2023). El estado de la IA en 2023: El año clave de la IA generativa. https://bitly.ws/3drWe
  • Comisión Europea (2020). Libro Blanco sobre la inteligencia artificial - un enfoque europeo orientado a la excelencia y la confianza. https://bitly.ws/3drWh
  • Cuartielles, R., Ramon-Vegas, X., & Pont-Sorribes, C. (2023). Retraining fact-checkers: The emergence of ChatGPT in information verification. Profesional De La información, 32(5). https://doi.org/10.3145/epi.2023.sep.15
  • De-La Hoz, K., & Coelho, F. (2023). IA para periodistas. Una herramienta por explotar. Prodigioso Volcán. https://bitly.ws/3dzHt
  • De-Lara, A., García-Avilés, J. A. & Arias-Robles, F. (2022). Implantación de la Inteligencia Artificial en los medios españoles: análisis de las percepciones de los profesionales. Textual & Visual Media, 1(15), 1-16. https://doi.org/10.56418/txt.15.2022.001
  • Del-Cerro Martínez, M., Palomo Zurdo, R. & Molina López, M. (2023). Propuesta de un modelo de Integración Generacional en los procesos de Transformación Digital: Un reto estratégico para una economía digital socialmente inclusiva. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, 1(145). https://dx.doi.org/10.5209/reve.92556.
  • Diakopoulos, N. (2015). Algorithmic accountability. Algorithmic accountability: Journalistic investigation of computational power structures. Digital Journalism, 3(3), 398-415.
  • Fieiras-Ceide, C., Vaz-Álvarez, M., & Túñez-López, M. (2022). Artificial intelligence strategies in European public broadcasters: Uses, forecasts and future challenges. Profesional de la información, 31(5), https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.18
  • Fieiras-Ceide, C., Vaz-Álvarez, M., & Túñez-López, M. (2023). Designing personalisation of European public service media (PSM): trends on algorithms and artificial intelligence for content distribution. Profesional de la información, 32(3). https://doi.org/10.3145/epi.2023.may.11
  • Flores, C.J. (2024). La evaluación educativa en la era de la inteligencia artificial; cambios de paradigmas. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(1), 1579-1591. https://doi.org/10.56712/latam.v5i1.1694
  • Floridi, L., Cowls, J., Beltrametti, M., & Chatila, R. (2018). AI4People – An Ethical Framework for a Good AI Society: Opportunities, Risks, Principles, and Recommendations. Minds & Machines, 28, 689–707. https://doi.org/10.1007/s11023-018-9482-5
  • Ferruz-González, S.-A., Sidorenko Bautista, P., & Santos López, C. (2023). Neuromarketing e inteligencia artificial: el caso de la campaña ’con mucho acento’ de Cruzcampo. index.Comunicación, 13(2), 147–169. https://doi.org/10.33732/ixc/13/02Neurom
  • García-Orosa, B., Canavilhas, J., & Vázquez-Herrero, J. (2023). Algorithms and communication: A systematized literature review. Comunicar, 74, 9-21. https://doi.org/10.3916/C74-2023-01
  • Gómez-de-Ágreda, Á., Feijoó-González, C. A., & Salazar García, I. A. (2021). Una nueva taxonomía del uso de la imagen en la conformación interesada del relato digital. Deep fakes e inteligencia artificial. El Profesional de la información, 30(2), 1-24. https://doi.org/10.3145/epi.2021.mar.16
  • Gómez-Diago, G. (2022). Perspectivas para abordar la inteligencia artificial en la enseñanza de periodismo. Una revisión de experiencias investigadoras y docentes. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 29-46. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1542
  • González-Arias, C., & López-García, X. (2023). ChatGPT: Stream of opinion in five newspapers in the first 100 days since its launch. Profesional de la información, 32(5). https://doi.org/10.3145/epi.2023.sep.24
  • Gonçalves, A., & Melo, P. V. (2022). Inteligencia artificial y periodismo: una aproximación al contexto portugués. Fonseca, Journal of Communication, (25), 23-34. https://doi.org/10.14201/fjc.29682
  • Hung, E. S., Arribas, M. A. M., & Torres, J. M. (2021). Evolución del debate académico en la Web of Science y Scopus sobre unfaking news (2014-2019). Estudios sobre el mensaje periodístico, 27, 961-971. https://doi.org/10.5209/ESMP.71031
  • King, T., Aggarwal, N., Taddeo, M., & Floridi, L. (2018). Artificial Intelligence Crime: An Interdisciplinary Analysis of Foreseeable Threats and Solutions. https://bitly.ws/3drWq
  • Leonhard, G. (2018). Tecnología versus humanidad: el futuro choque entre hombre y máquina. CreateSpace Independent Publishing Platform.
  • Lope-Salvador, V., Mamaqi, X., & Vidal-Bordes, J. (2020). La Inteligencia Artificial: desafíos teóricos, formativos y comunicativos de la datificación, Icono 14,18(1), 58- 88. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i1.1434
  • Lopezosa, C., Codina, L., Pont-Sorribes, C., & Vállez, M. (2023). Uso de la inteligencia artificial generativa en la formación de los periodistas: desafíos, usos y propuesta formativa. Profesional de la información, 32(4). https://doi.org/10.3145/epi.2023.jul.08
  • Luque-Ortiz, S. (2023). La gestión de los algoritmos publicitarios en Internet. Un caso de estudio: Facebook y Google. Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, 36, 243-271. https://doi.org/10.31921/doxacom.n36a1713
  • Martínez-Martínez, I. J., Aguado, J. M., & Sánchez-Cobarro, P. (2022). Smart Advertising: Innovación y disrupción tecnológica asociadas a la IA en el ecosistema publicitario. Revista Latina De Comunicación Social, 80, 69-90. https://doi.org/10.4185/10.4185/RLCS-2022-1693
  • Marzal, M. A., & Vivarelli, M. (2024). The convergence of Artificial Intelligence and Digital Skills: a necessary space for Digital Education and Education 4.0. JLIS.It, 15(1), 1–15. https://doi.org/10.36253/jlis.it-566
  • Mayoral-Sánchez, J., Parratt-Fernández, S., & Mera-Fernández, M. (2023). Uso periodístico de la IA en medios de comunicación españoles: mapa actual y perspectivas para un futuro inmediato. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(4), 821-832. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.89193
  • Morejón-Llamas, N., Martín-Ramallal, P., & Micaletto-Belda, J. P. (2022). Twitter content curation as an antidote to hybrid warfare during Russia’s invasion of Ukraine. Profesional de la información, 31(3). https://doi.org/10.3145/epi.2022.may.08
  • Murcia-Verdú, F.J., Ramos-Antón, R., & Calvo-Rubio, L.M. (2022). Análisis comparado de la calidad de crónicas deportivas elaboradas por inteligencia artificial y periodistas: aplicación de la inteligencia artificial en comunicación. Revista Latina De Comunicación Social, 80, 91-111. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1553
  • Noain-Sánchez, A. (2022). Addressing the Impact of Artificial Intelligence on Journalism: The perception of experts, journalists and academics. Communication and Society, 35 (3), 105–121. https://doi.org/10.15581/003.35.3.105-121
  • Oremus, W. (2015). No more pencils, no more books: Slate. https://bitly.ws/3drWx
  • Orihuela, J. (2021). Culturas digitales. Eunate.
  • Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., & Moher, D. (2021). Updating guidance for reporting systematic reviews: Development of the PRISMA 2020 statement. Journal of Clinical Epidemiology, 134, 103–112. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2021.02.003
  • Palomo B., Tandoc E. C., & Cunha R. (2023). El impacto de la desinformación en las rutinas profesionales y soluciones basadas en la inteligencia artificial. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(4), 757-759. https://doi.org/10.5209/esmp.92160
  • Peña-Fernández, S., Peña-Alonso, U., & Eizmendi-Iraola, M. (2023). El discurso de los periodistas sobre el impacto de la inteligencia artificial generativa en la desinformación. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(4), 833-841. https://doi.org/10.5209/esmp.88673
  • Peña-Fernández, S., Meso-Ayerdi, K., Larrondo-Ureta, A., & Díaz-Noci, J. (2023). Without journalists, there is no journalism: the social dimension of generative artificial intelligence in the media. Profesional de la Información, 32(2). https://doi.org/10.3145/epi.2023.mar.27
  • Ramírez-Montoya, M. S., & Lugo-Ocando, J. (2020). Systematic review of mixed methods in the framework of educational innovation. Comunicar, 65, 9–20. https://doi.org/10.3916/C65-2020-01
  • Rangel, C. (2022). Inteligencia Artificial como aliada en la supervisión de contenidos comerciales perjudiciales para menores en Internet. Revista Mediterránea De Comunicación, 13(1), 17-30. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.20749
  • Real Academia Española (s.f.). Proyecto LEIA: Lengua Española e Inteligencia Artificial https://bitly.ws/3drWF
  • Rivas-de-Roca, R. (2021). Oportunidades de la robotización en el periodismo local: el caso de'Mittmedia'. Index. comunicación, 11(2), 165-185. https://doi.org/10.33732/ixc/11/02Oportu
  • Saiz-García, C. (2019). Las obras creadas por sistemas de inteligencia artificial y su protección por el derecho de autor. http://bit.ly/3KxoLQo
  • Salvador-Benítez, A., & Sánchez-Vigil, J. M. (2020). Herramientas y métricas aplicadas al marketing editorial. Del big data a la inteligencia artificial. Scire, 26(1), 35-46. https://doi.org/10.54886/scire.v26i1.4682
  • Sanahuja-Sanahuja, R., & López-Rabadán, P. (2022). Ética y uso periodístico de la inteligencia artificial. Los medios públicos y las plataformas de verificación como precursores de la rendición de cuentas en España. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(4), 959-970. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.82385
  • Sánchez-García, P., Merayo-Álvarez, N., Calvo-Barbero, C., & Díez-Gracia, A. (2023). Spanish technological development of artificial intelligence applied to journalism: companies and tools for documentation, production and distribution of information. Profesional de la información, 32(2). https://doi.org/10.3145/epi.2023.mar.08
  • Sánchez-González, M., Sánchez-Gonzales, H., & Martínez-Gonzalo, S. (2022). Inteligencia artificial en verificadores hispanos de la red IFCN: proyectos innovadores y percepción de expertos y profesionales. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(4), 867-879. https://doi.org/10.5209/esmp.82735
  • Sánchez-Holgado, P., Arcila-Calderón, C., & Frías-Vázquez, M. (2021). El papel de los y las periodistas españoles ante la comunicación de la ciencia de datos en medios en línea. Revista Prisma Social, (32), 344-375. https://bitly.ws/3dn4n
  • Sánchez-Holgado, P., Calderón, C., & Blanco-Herrero, D. (2022). Conocimiento y actitudes de la ciudadanía española sobre el big data y la inteligencia artificial. Revista ICONO 14, 20(1). https://doi.org/10.7195/ri14.v21i1.1908
  • Santín-Durán, M. (2021). El control del plagio en la profesión periodística en España: un tímido avance ante un gran reto de la era digital. Estudios sobre el mensaje periodístico, 27(4). https://doi.org/10.5209/esmp.75509
  • Scolari, C. (2022). La guerra de las plataformas. Anagrama.
  • Scolari, C. (2019). Media Evolution. La marca editora.
  • Subiela-Hernández, B.H., Gómez-Company, A., & Vizcaíno-Laorga, R. (2023). Retos y oportunidades en la lucha contra la desinformación y los derechos de autor en Periodismo: MediaVerse (IA, blockchain y smart contracts). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(4), 869-880. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.88081
  • Taddeo, M. (2018). The limits of deterrence theory in cyberspace. Philosophy & Technology, 31(3), 339-355.
  • Tejedor-Calvo, S., Romero-Rodríguez, L. M., Moncada-Moncada, A. J., & Alencar-Dornelles, M. (2020). Periodismo que cuenta el futuro: posibilidades y escenarios periodísticos para la realidad aumentada. Profesional de la información, 29(6), 1-13. https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.02
  • Tejedor-Calvo, S., Cervi, L., Pulido, C.M., & Pérez-Tornero, J.M. (2021). Análisis de la integración de sistemas inteligen- tes de alertas y automatización de contenidos en cuatro cibermedios. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 27 (3), 973-983. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.77003
  • Tejedor, S. & Sancho-Ligorred, B. (2023). Cartografía mundial de herramientas, fact-checkers y proyectos contra la infodemia. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(4), 933-942. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.92160
  • Túñez, J. M., Toural, C., & Valdiviezo, C. (2019). Automatización, bots y algoritmos en la redacción de noticias: Impacto y calidad del periodismo artificial. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1411-1433. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1391
  • Túñez-López, M. (2021). Tendencias e impacto de la inteligencia artificial en comunicación: cobotización, gig economy, co-creación y gobernanza. Fonseca, Journal of Communication, 22. https://doi.org/10.14201/fjc-v22-25766
  • Trujillo-Valdiviezo, G., Rodríguez-Alegre, L., Mejía-Ayala, D., & López-Padilla, R. (2022). Transformación digital en América Latina: una revisión sistemática. Revista Venezolana de Gerencia, 27(100), 1519-1536. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.100.15
  • Ufarte-Ruiz, M. J., Fieiras-Ceide, C., & Túñez, M. (2020). La enseñanza-aprendizaje del periodismo automatizado en instituciones públicas: estudios, propuestas de viabilidad y perspectivas de impacto de la IA. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 62, 0131-146. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3289
  • Ufarte-Ruiz, M. J., Calvo-Rubio, L. M., & Murcia-Verdú, F. J. (2021). Los desafíos éticos del periodismo en la era de la inteligencia artificial. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 673-684. https://doi.org/10.5209/esmp.69708
  • Ufarte-Ruiz, M.J., Murcia-Verdú, F.J., & Túñez-López, J.M. (2023). Use of artificial intelligence in synthetic media: first newsrroms without journalists”. Profesional de la información, 32(2). https://doi.org/10.3145/epi.2023.mar.03
  • UNESCO (Ed.) (2019). International Conference on Artificial Intelligence and Education, Planning Education in the AI Era: Lead the Leap, Beijing, 2019. https://bitly.ws/3dzHU
  • Yaguana-Romero, H., Arrobo-Agila, J. P., & Rene-Jaramillo, A. (2022). La inteligencia artificial en la narrativa sonora. Estudio de caso. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 66, 9-23. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3476